Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Предимства и недостатъци в промените в Закона за движение по пътищата

Снимка: БГНЕС




Редица ограничения за новите шофьори се предвиждат в промените в Закона за движение по пътищата. Тя бяха внесени в края септември и вече преминаха на първо четене. Част от промените предвиждат в рамките на 12 месеца ограничаване на новите шофьори да карат по-мощни автомобили и през нощта между 22.00 ч. и 6.00 ч. Предложенията срещат много критики, както от депутатите, така и от Висшия адвокатски съвет.

В становище до транспортната комисия на Висшия адвокатски съвет се посочва, че предложените ограничения са „без връзка по между си“, „не почиват на технически и медицински данни“, „лишени са и от житейска, и от правна логика“. Относно мощността на автомобилите, те смятат, че тази промяна е неоправдана от икономическа гледна точка. Като пример е посочено, че новите шофьори ще бъдат принудени в рамките на 12 месеца да не управляват наличния семеен автомобил, ако той е с мощност повече от 90 kW.

Според бургаски таксиметрови шофьори обаче това ограничение е добра мярка:

„Тази машина като знае той, че е по-малко мощна и че не може да направи такава скорост за толкова кратко време, ще се съобрази с нея и иска не иска ще кара по-бавно“

„Според мен наистина би трябвало да карат по-маломощни автомобили, защото те нямат опита дори да се създаде някаква ситуация да избегнат ПТП, като няма и друг човек до тях, който да ги контролира. Според мен наистина би трябвало да има някакво ограничение към новите шофьори да не карат много мощни автомобили“

„Направо забранено. Не може да караш 3 тона автомобил. Преди 3 тона автомобил се караше с C категория за професионален водач. Сега джиповете, леки автомобили, са 2-3 тона. Качва се, няма никакви рефлекси. Поне 2 години той не трябва да се качва на такава кола“.

Новите водачи между 20 и 25 години са в рисковата група и затова трябва да има определени мерки за тях, коментира председателят на Регионалния автоинструкторски съюз Дойчо Пеев. „Ние винаги препоръчваме в началото да се шофира с опитен водач, докато се премине кризисния период. Малко според е въпросът до каква мощност и какъв вид автомобили да се управляват. Европейският съюз готви промени за шофьорите, които ще бъдат приети през 2024 г. За категория B се предлага автомобили до 1,8 тона за новите водачи. Също ще има ограничение на скоростта на магистралите – например 110 км./ч, така че и нашето законодателство ще трябва да бъде съобразено с това, което ще бъде съобразено догодина“, поясни той.  

Дойчо Пеев допълни, че в курсовете на новите шофьори към момента има предвидени часове за нощно каране. "Ако им бъде забранено обаче да шофират през този диапазон от денонощието след като вземат книжка, то кога ще натрупат опит?", попита той.

„Все пак трябва да има определен толеранс в този период, но ако има лице, което ще е с него, вече нещата по друг начин ще се случат. В другите страни действително има въведени такива ограничителни мерки. Даже има забрана за возене на други лица в определен период – 2,3 или 4 месеца. Трябва да се пипа много внимателно и да се търси баланс“, обясни Пеев.

Таксиметровите шофьори също посочват, че подобна мярка не е необходима:

„Според мен няма смисъл от такова ограничение да не карат нощно време. Кога ще се научи, при това тогава, когато няма движение?“

От Висшия адвокатски съвет също са против мярката. В становището им се посочва, че този часови диапазон „не е съобразен с трафика в рамките на денонощието, а също и с часовете, в които настъпва тъмната част на денонощието у нас“. Посочено е като пример, че през зимата се стъмнява по-рано около 18.00 ч. „Поставя се и въпросът кога новият водач ще придобива опит за управление на МПС в тъмната част на денонощието, след като законодателят го лишава принципно от такава възможност за срок от една година“, пише още в становището на юристите.

Според Михаил Попов от Института за пътна безопасност, много от предложените промени са в добра посока. „Основният проблем обаче е, че те се правят на парче и не може от тях да се очаква постоянен ефект“, коментира той.

„Специално за младите шофьори, най-добре е да се включи шофирането с придружител в началото за определен период от време. Ние ако забраним шофирането през нощта или шофирането на мощен автомобил, или други забрани, които се обсъждаха, в един момент, когато мине този период, този шофьор изведнъж ще се качи на мощен автомобил, изведнъж ще се качи на магистрала, изведнъж ще кара нощно време и той няма да е подготвен, защото няма да е шофирал“, допълни Попов.

Разнопосочни са и мненията дали трябва да се увеличат часовете на шофьорските курсове. Част от хората посочват, че те са достатъчни и винаги има възможност за по-несигурните шофьори да си доплатят за още занятия след като вземат книжка. Според Михаил Попов в изпитите трябва да се включат и такива задачи, при които изпитвания да разпознава при коя ситуация е възможно да се създаде опасност на пътя.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Затварят улица в ж.к. "Зорница“ заради изграждане на канализация

Поради строително-монтажни дейности по изграждане на канализация в ж.к. "Зорница“ се въвежда временна организация на движението. За периода от 13 до 26 ноември се затваря за преминаване улицата между блок 37 и блок 38, в участъка от бул. "Димитър Димов“ до входа на паркинга до бл. 38. Водачите трябва да преминават с повишено внимание и да спазват..

публикувано на 12.11.25 в 17:00
Снимката е илюстративна

Богомил Николов: Препоръчваме през януари да се плаща с карта

Да избягваме рискови ситуации при разплащане в кеш с евро!  Това призова пред БНР Богомил Николов, изпълнителен директор на асоциация " Активни потребители ". "Много е вероятно да има различни групи, които да пласират фалшиви банкноти евро, но категорично това не е възможно да стане при теглене от банкомат ", уточни той. Препоръчваме през..

публикувано на 12.11.25 в 16:00

България настоява за запазване на квотите за калкан и цаца в Черно море

Риболовните възможности за 2026 г. в Черно море предвиждат запазване на устойчивите нива за улов на цаца и калкан. Според предложението на Европейската комисия, подкрепено от България, квотата за цаца отговаря на последните научни препоръки и отчита социално-икономическото значение на този риболов. За калкана предложените количества са съобразени с..

публикувано на 12.11.25 в 13:30

Напусна ни колегата Стефан Генчев

Рано тази сутрин Стефан Генчев напусна коловоза на живота и сам пое на последното си пътешествие. Тези, които го познаваха, знаеха каква страст бяха влаковете за него!  Затова, сигурно е тръгнал с най- специалния, за да пусне на някого някъде хубава музика и да го развесели! Пропътувал хиляди земни километри, Стефан разказваше шумно весели..

обновено на 12.11.25 в 12:32

Три варианта за нов размер на такса смет в община Камено

Три варианта за изчисляване на такса смет през 2026 година предлага община Камено. Те съчетават и новия принцип, заложен от държавата, на база „замърсителят плаща“ . При всички тях се очертава не малко повишение на размера на таксата, като най-благоприятният вариант ще увеличи налога два пъти , признават от администрацията.  Общинската..

публикувано на 12.11.25 в 12:30

Протест в Бургас заради хосписа в Черноморец, от РЗИ сезират прокуратурата

Протест на бивши служители и роднини на починали в хосписа в Черноморец се проведе пред Регионалната здравна инспекция в Бургас тази сутрин. Те разказаха за фрапиращи нарушения в грижата за възрастните хора и настояха за разследване.  От РЗИ съобщиха, че хосписа в Черноморец е заличен като лечебно заведение преди четири месеца, но  роднини са..

публикувано на 12.11.25 в 12:00

Планова техническа профилактика на предавател на БНР Бургас

Прекъсвания на ефирния сигнал на БНР Бургас са възможни днес за района на Бургас. Причината е редовната годишна профилактика на предавателя "Медни рид" на честота 92,5 MHz. Програмата на общественото радио няма да може да се слуша ефирно в района от 9 до 18 часа. Може да слушате програмите на БНР през интернет сайта binar.bg.

обновено на 12.11.25 в 07:52