Близо половината от всички 15-годишни ученици нямат умения за логическо мислене, решаване на ежедневни проблеми и не могат да четат с разбиране. Това показват последните резултати на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA). Изследването се провежда през 3 години и оценява знанията на учениците по математика, природни науки и четене.
Според Христо Симеонов – бивш депутат в Комисията по образование в Парламента и настоящ заместник-директор на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас, тези резултати не са неочаквани. Потърсихме неговото мнение за причините довели до тези резултати, както и за това - дали са нужни промени в матурите за 10 клас в годината, в която се обявяват те?
„Искам първо на 8 декември да честитя празника на бившите и настоящи студенти, на хората, които са се докоснали до академичното знание.
Питате ме за 10 клас и за реформите, но те са свързани с резултатите от тестовете PISA 2022, които не са неочаквани.
Като народен представител в 47 Народно събрание, в началото на 2022 година инициирах проучване сред педагогическите специалисти в област Бургас. То беше за проблемите в предучилищното и училищното образование, както и за даване на предложения за работещи решения. Отговарям на въпроса за матурите за 10 клас - за момента те са безсмислени и не са задължителни, а резултатите от тях не водят до нещо положително и мотивиращо в бъдещата кариера на учениците.
Предложението ни тогава беше следното за външното оценяване в 10 клас - учениците да продължат да учат в профилирана паралелка или гимназия, но според резултатите, които имат.
Защо резултатите от PISA са били очаквани. В доклада се посочва от колегите, които преподават по математика, че часовете за този предмет са намалени, а учениците не са в състояние да мислят логически и да решават адекватно съответните научни и житейски проблеми. Не случайно най-успелите хора в днешно време са базирали успеха си на математически теории.
Работя в училище, което е започнало своето развитие подкрепено от бизнеса. Продължаваме да получаваме тази подкрепа. Всички състезания, които ние организираме са резултат от това сътрудничество. Бизнесът е тук в училището, той задава проектите, създават се екипи, които работят заедно от 8 до 12 клас.
Трябва да имаме цялостна концепция в образованието. Нека да има външно оценяване, защото ние трябва да знаем нивото от знания. По този начин могат да бъдат намерени решения, които да подобряват средата.
Един от големите проблеми, който показва PISA е неграмотността. Като се започне от предучилищна възраст, после през начален етап, а след това нещата вече са неспасяеми в прогимназиален етап. Защо? От първи до 4 клас трябва да се учи четене, писане, разказване, но по начина от нашето детство. Липсват умения като писане на диктовки, преразкази и съчинения в голям обем, а вместо това се заграждат верни или неверни отговори. Това занижава развитието на фината моторика, четивната грамотност. Това води до огромни трудности в горните класове за четенето с разбиране, а оттам и на математическото моделиране. Загубва се мотивацията за учене, но поради невъзможност за справяне с по-големи обеми от информация.
Необходима е промяна в учебното съдържание и програми.
Още много информация можете да чуете в звуковия файл.

Момиченцето от Каблешково, за което се води разследване за упражнено насилие върху него, е записано в самостоятелна форма на обучение в градина "Радост". Това е същото детско заведение, което то е посещавало, обяви кметът Иван Алексиев. Самостоятелната организация на предучилищно образование става по желание и със заявление на родителите. Новината..
Да отпадне предложението на МОН математическите гимназии да се трансформират в специализирани училища с прием 5-12 клас, искат от Гражданска група “Математика за всички деца”. Те изрази своята загриженост относно приетите промени на първо четене в ЗПУО, които според тях са дискриминативни и създават неравноправни условия между различните..
По повод Деня на народните будители – 1 ноември, в Бургас бяха наградени новоназначени учители. На церемонията отличия получиха и менторите на младите педагози, които са предали своя опит. Ежегодното събитие се провежда под патронажа на кмета на община Бургас Димитър Николов. По време на церемонията градоначалникът поздрави младите учители:..
Община Бургас ще изрази признание към 104 млади учители и техните ментори за успешния им старт в професията. Церемонията ще се проведе утре от 14 часа в актовата зала на Колежа по туризъм в Парк "Езеро". Събитието е посветено на Деня на народните будители и вече се утвърди като традиция в образователния живот на града. Целта е да бъдат поощрени..
Ученици от Сливен участваха в обучение по киберсигурност, организирано от Академията CYBER 360. Лекторът – Явор Колев, бивш ръководител на отдел "Киберпрестъпност“ в ГДБОП – предупреди за опасностите, които дебнат младите хора в интернет. Как да разпознават опитите за сексуално изнудване, измами и какво поведение да избягват децата в мрежата бяха..
Доц. д-р Невена Иванова бе единственият участник от България, включен в научната програма на форума по генетика – ASHG ‘2025 в Бостън, САЩ. Нейно откритие е първо по рода си в световната наука и представлява значим принос към изследването на човешкия геном и генетичните механизми при редки заболявания, съобщават от Бургаския държавен университет..
Преподаватели и експерти дискутират използването и приложението на Изкуствения интелект в преподаването на френски език. Форумът се организира от Френският институт, заедно със Асоциацията на преподавателите по и на френски език. Откриването е от 14.30ч в Експоцентър "Флора" - Бургас. Темата тази година приканва към колективен размисъл с експерти..
Да отпадне предложението на МОН математическите гимназии да се трансформират в специализирани училища с прием 5-12 клас, искат от Гражданска група..
Момиченцето от Каблешково, за което се води разследване за упражнено насилие върху него, е записано в самостоятелна форма на обучение в градина "Радост"...