Близо 100 души присъстваха на общественото обсъждане на доклада по ОВОС на проекта за преработка на нефтените утайници, които се намират на площадката на "Лукойл". На срещата с гражданите имаше представители на местната администрация, нефтената рафинерия, проектантите, и фирма –подизпълнител на американската компанията "ААА Сonstruction and development", спечелила обществената поръчка. От Община Камено посочиха, че не са против премахването на утайниците, но трябва да бъде осигурена най-добрата налична техника. Хората се притесняват, че тази, която в момента се обсъжда е остаряла, тъй като договорът за проектиране е сключен през 2016 г. Кметът Жельо Вардунски подчерта, че са категорично против механичното изземване на утайките.
Веселин Шарлопов е ръководител на екипа, нает от „Лукойл Нефтохим Бургас“ да разработи доклада по оценка на въздействието върху околната среда. „Ако инвеститорът докаже прилагането на най-добри налични техники, след като получи положително становище по ОВОС, той още на този етап може да кандидатства за строително разрешение. Тъй като в случая инвеститорът и проектантите не можаха да докажат прилагането на най-добри налични техники, заради това той не може да получи разрешение дори и да има положително становище по ОВОС. Не може да има разрешение за строителство. Такова може да има само след като има Комплексно разрешително, което доказва използването на най-добри налични техники. Най-добрите налични техники са свързани с прилагане на главно пречиствателни съоръжения, които да гарантират, че инсталацията ще спазва нормите за допустими емисии", поясни той.
Жители и общински съветници поставиха няколко въпроса:
„Как ще се доказва безопасността на инсталацията и какви са доказателствата за неразпространение на замърсители под формата за допустими емисии в атмосферния въздух?“
„Процесите по отстраняване на сероводорода от некондензираните газове ще се извършва в два броя колони. Въпросът е защо в доклада не е предвиден мониторинг за доказване ефективността на метода, наличието на сероводород в изпусканите газове?“
„Ясно е, че това нещо трябва да изчезне. Даже за нас е по-добре. Въпросът е да не влияе на хората“.
„Това ли е най-добрата технология на утилизиране на тези отпадъци в света или има и по-добри? Ако има по-добри, по какво тази технология, която предлагате, се различава от тях?“
Населените места в община Камено се намират най-близо до нефтената рафинерия. Именно поради тази причина жителите са много чувствителни по темата за замърсяването на въздуха, посочи кметът Желю Вардунски. Той допълни, че Община Камено не е съгласна с метода, който се предлага в момента за преработката на утайниците. Според него може да се намерят и по-добри техники. „Ние сме най-заинтересовани да ги махнете тези утайници, но явно има проблеми, защото проект 2016 г.- 2018 г. вече няма да струва 27 млн. лв. Тогава това може и да е било най-добрата практика, но в момента има много по-добри практики. Това са ви парите – толкова са ви дали, така сте проектирали. От тук нататък, аз ви предлагам заедно да потърсим средства за дофинансиране, да се преработи проекта по най-добрите практики и тогава вече да си говорим за започване на работа по утайниците“, посочи кметът.
Държавата трябва да вземе решение дали да бъде осигурено по-голямо финансиране и проектът да бъде преработен, допълни Петър Бъчваров, главен еколог на „Лукойл“. „На този етап няма някаква индикация, че разработването на допълнителни проектни решения, които ще струват някаква сума пари, ще бъде одобрено. Това поставя „Лукойл“ в един такъв омагьосан кръг, че в един момент имаме подписан договор с изпълнител, във втория момент, технологията, която те прилагат не отговаря на най-добри налични техники. Да, доклада по ОВОС с едно положително решение от страна на РИОСВ ще развърже ръцете само за преминаване към следваща процедура – издаване на Комплексно разрешително. Издаденото комплексно разрешително ще бъде зелена светлина за получаване на разрешение за строеж. Това няма да бъде разрешение за експлоатация. В такъв случай ние ще построим нещо, което няма да можем да експлоатираме, ще се изхарчат едни пари, а проблемът ще остане“.
Договорът с американската фирма – изпълнител е сключен през 2016 г. От тогава реални действия не са предприети. Държавното финансиране е осигурено до края на 2025 г. Ако до тогава всички дейности не приключат, възложителят „Лукойл“ няма да претърпи санкции, но ще трябва сам да осигурят необходимите средства.
Петър Бъчваров посочи, че все още няма яснота какво ще се случи след 2025 г. „Най-вероятно може би ще има удължение, защото „Лукойл“ не е единственото дружество, което изпълнява програма по ликвидиране на стари екологични щети. Има и други две дружества, които също закъсняват. Най-вероятно на национално ниво ще се вземе решение за удължаване на сроковете, но това е само гадаене и съответно не е ясно по-нататък ако не се удължи този срок, този ангажимент най-вероятно ще бъде вменен на нас и ние ще трябва да го решаваме със собствени сили и средства“, добави той.
Справка в сайта на екоминитерството показва, че дружествата, изпълняващи програми за отстраняване на минали екологични щети са общо 23 на брой.
15 от тях са изпълнени, при 2 е спряно изпълнението, една програма изобщо не е стартирала, а при друга договорът е прекратен.
Общо 4 са дружествата, част от които е и „Лукойл“, при които програмата е в ход на изпълнение и още не е завършила.
Днес ще се проведе общественото обсъждане на доклада в Експозиционния център „Флора“ в Бургас от 17.00 ч.
Ремонтът на международния път 1-7 към граничния пункт Лесово в района на пътен възел "Зимница" на автомагистрала "Тракия" ще приключи в рамките на работния ден, съобщиха от Областното пътно управление в Ямбол. Заради проливните валежи срокът на ремонтните дейности беше удължен с близо седмица. И днес ще остане в сила временната..
Системата BG-Alert беше активирана по разпореждането на областния управител на Бургас за общините на юг от Бургас, Влас и Елените. Причината са очаквани интензивни валежи през нощта. Съобщението има информационен характер и цели да предупреди жителите. "Поради очаквани интензивни валежи по Южното Черноморие, призоваваме за повишено внимание!..
Работещите в областните дирекции на Държавен фонд "Земеделие" обявяват символични протестни действия от днес до 24 октомври - съобщават от Федерацията на независимите синдикати в земеделието към КНСБ. В протестна декларация, изпратена до премиера Желязков, председателя на Народното събрание, министъра на земеделието и лидерите на парламентарно..
Над 90 % от хотелиерите в България срещат трудности при наемането на персонал, а най-търсени са позициите за готвачи, камериерки и сервитьори. Това показват данните от проучване на Български хотелски форум. В Националния дворец на културата се провежда 10-тата конференция за инвестиции и управление на хотели у нас. Отсъствието на мотивация за работа..
В Международния ден на белия бастун писателката Мита Иванова, която е член на Съюза на слепите, представи новата си книга - На ръба. Изданието е пригодено за хора със зрителни проблеми, придружено е с диск, а текста е озвучен с гласа на авторката. Според Иванова достатъчно внимание се отделя на хората със зрителни проблеми. "Тук има редица..
Непочистено от дървета и храсти корито на река Тунджа около мостовете при село Крушаре създава опасност от наводнение при обилни валежи. За това алармира кметът на селото Димо Станков. Според него коритото никога не е чистено, а прогнозите са за обилни валежи в края на тази седмица. Започна разчистването на фрезования асфалт край с. Крушаре..
Продължават ремонтните дейности по ВиК мрежата по ул. "Дебелт". От 14:00 часа днес за месец се въвежда временна организация на движението, като се затваря за превозни средства участъкът от ул. „Георги С. Раковски“ до ул. „Васил Левски“.
Как изглежда Бургас през очите на децата – това ще могат да видят жителите и гостите на града в изложбата „Бургас на децата“. Експозицията събира макети,..
Непочистено от дървета и храсти корито на река Тунджа около мостовете при село Крушаре създава опасност от наводнение при обилни валежи. За това алармира..
От 20 октомври в Айтос започва движение електробус по новата градска линия №1 с начална спирка на автогарата. Курсовете ще стартират в 6:35 часа, съобщиха..