Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какъв е опитът на ААА Construction and Development, която ще преработва нефтените утайници?

| обновено на 03.04.24 в 16:10


През февруари 2008 г. американската компания ААА Construction &Development е спечелила обществената поръчка за преработката на нефтените утайници на „Лукойл“. Впоследствие компанията е вписана в българския Търговски регистър през януари 2017 г. като клон на чуждестранен търговец на база сключения договор с нефтената рафинерия. Към днешна дата е трудно да се намери информация за дейността й, тъй като официално посоченият сайт не е активен, а фейсбук страницата не е обновявана от 2013 г. 


Акционерното дружество ААА Construction &Development е регистрирано през 2000 г. в Маями, Флорида. Тогава управител е бил Пол Шехади. Според американските регистри от тогава, като учредители са вписани Алфонсо Шехади, Соня Шехади, Пол Шехади и Фабрицио Синьорели. Последният е и управител на дружеството към днешна дата.

На общественото обсъждане на Доклада по ОВОС на проекта в Бургас присъства българският представител на компанията - Милена Димитрова. Хората я попитаха какъв е опитът на компанията до този момент. 

Тя обясни, че дружеството е разработило технология, която пречиства въздух и вода и има патент за това от 2000 г. Методът е бил предложен първоначално на министерството и би могъл да бъде приложен и към настоящия момент. 

"Първата технология, която е реализирана от фирмата е за "Shell" в Нигерия. За съжаление, инженерът, който е участвал в поръчката почина докато чака 16 години да се реализира проектът. На практика неговият син продължава в Италия да прави същите пиролизи. Тук е правена по специален начин. Ние се борим реално да почистим тези резервоари, които реално навлизат в земята и се борим с Министерството на околната среда вече колко години. Проект, който е правен 2016 г. и е приет 2018 г. - комплексният доклад, на 7 декември, няма как да бъде съобразен с директиви последно влезли през годините. Сега тази процедура, докато тече и свърши, може да бъдат вкарани нови директиви. Не зависи от фирмата. Фирмата е дала цена, която не е променяна от 2007 г. до момента", посочи тя.

На въпрос дали от 2000 г. досега фирмата е реализирала сходни проекти като този, който се предвижда за нефтените утайници на „Лукойл“, Милена Димитрова отговори:

"Точно такъв, този да е сходен, няма. Просто, защото тази инсталация е правена специално за този случай. Всеки проект е сам по себе си е различен. Според доклада, който направихме и пробите тогава - първите, още, когато е правена поръчката, имаше първи проби направени, подадени от "Лукойл" на базата, на които г-н Остин, който почина за съжаление, направи тази инсталация. Няма инсталация, която да е еднаква с друга инсталация. Фирмата е американска, италианец е управителят, тъй като двама от другите собственици починаха"

Милена Димитрова посочи, че няма пълна информация за други проекти на компанията

По време на обсъждането стана ясно, че при премахването на другите утайници, е използвана различна технология.

Главният еколог на „Лукойл“ Петър Бъчваров обясни каква е една от причините за забавянето на проекта от 2016 г. досега. "Проектът е внесен в МОСВ, Министерството на финансите и в Агенцията по приватизация за одобрение. Няколко пъти е връщана документацията. По технологичната част е имало някакви несъответствия. Първото е справяне с финансовата рамка, че проектът е излизал извън одобрената финансова рамка. Това, което имам като документация е, че връщат за доработка, но не коментират какво връщат за доработка. Фактически връщат веднъж техническата част за доработка. След това през 2019 г. те са отстранили несъответствията, техническата част е приета от МОСВ. От там нататък обаче остават проблемите с финансовата част, тъй като са излизали извън тази рамка. Те (бел.ред. фирмата -изпълнител) са дали проектно решение, което излиза сумата и са казали, че трябва да се оптимизират разходите. В тази сума влизат разходите от всякакво естество - наем на офиси, командировки, специалисти, заплати. Всичко това, не е само самата технология и реализацията на самия проект. Тънкият момент е, че тази инсталация ще се експлоатира от техен персонал и те вътре са си включили разходи за заплати", обясни той.  

Петър Бъчваров допълни, че за да се поиска допълнително финансиране от държавата, трябва да се разработи проектно – сметна документация, която да бъде внесена в междуведомствения експертен екологичен съвет към МОСВ. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Затварят част от платното по бул. "Стефан Стамболов" в събота

Частично се затваря платното за движение на превозни средства и част от тротоара на бул. "Стефан Стамболов" в събота, 5 юли от 6 до 10 часа.  Ограничението е в района на Професионална гимназия по механоелектротехника и електроника. Причината за въвеждане на ограничението е извършване на товаро-разтоварни дейности.

публикувано на 04.07.25 в 17:00

Нови 100 електрически колела стават част от велосистемата в Бургас

Към системата за споделено ползване на електрически велосипеди в Бургас се добавят нови 100 колелета, съобщи кметът Димитър Николов чрез публикация в социалните мрежи. Така общинският велопарк ще разполага с общо 225 електрически велосипеда. Новите колела в момента се сглобяват и поетапно се включват към електронната платформа за наемане. След това..

публикувано на 04.07.25 в 16:00

Над четири хиляди малки шаранчета ще бъдат пуснати в Мандренското езеро

За поредна година, по инициативата на СНЦ „Приятели на морето – Бургас”, ще се проведе акция за зарибяване на езерото Мандра край Бургас.  На 9 юли над четири хиляди малки шаранчета ще бъдат пуснати във водите на водоема.  Инициативата ще се осъществи за поредна година с участието на доброволци от сдружението и под контрола на Изпълнителната..

публикувано на 04.07.25 в 15:10

До 10 дни приключват ремонтите в центъра на Поморие

До 10 дни трябва да приключат ремонтните дейности в централна градска част в Поморие, съобщи кметът Иван Алексиев. Те са във връзка с ВиК реконструкцията, включваща подмяна на канализацията и водопровода, и изграждане на нова дъждовна канализация.  Има известно забавяне на проекта, но в момента се извършва асфалтиране на последното каре улици,..

обновено на 04.07.25 в 13:18

Забраниха движението на тротинетки и велосипеди по тротоарите в Поморие

Община Поморие въвежда по-строги мерки за контрол върху движението на електрически превозни средства и велосипеди по пешеходните зони в центъра на града. Въпреки забрана, действаща от 2023 г., тротоарите продължават да се използват от водачи на електрически тротинетки, скутери и велосипеди, включително от малолетни и непълнолетни. Кметът Иван..

публикувано на 03.07.25 в 18:00

Въвеждат частично бедствено положение заради поредната водна криза в Стралджа

Пред поредната водна криза са изправени хиляди жители на община Стралджа. Очаква се да бъде обявено частично бедствено положение. Липса на достатъчно водни количества и амортизирана до крайност водопроводна мрежа се причина за пресъхналите чешми в общината. Днес 13 от 22 -те населени места водоподаването е нарушено, уточни зам.-кметът на общината..

публикувано на 03.07.25 в 13:30
Снимката е илюстративна, архив.

С въвеждането на буферната зона е напълно възможно да изчезнат миризмите на нефт към града

Напълно възможно е с въвеждането на 35-километровата буферна зона, да се избегнат неприятните миризми на нефтени продукти към града. Това каза директорът на „Морска администрация„ Бургас кап. Живко Петров. Според него, тъй като рафинерията не работи с руски нефт, заради санкциите свързани с войната в Украйна, танкерите превозват различни..

публикувано на 03.07.25 в 12:29