Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Туристическият бранш отново сигнализира за проблем със сивия сектор

Снимка: ЕПА/БГНЕС


Туристическият бранш отново сигнализира за задълбочаващия се проблем със сивия сектор. Въпреки множеството подадени жалби, реакция от държавните институции няма. В същото време, те самите са подложени на непрекъснати проверки. „Това вече се вижда с просто око. Отивате в Несебър, сядате да пиете кафе. Навсякъде около вас се виждат чуждестранни гидове от всякакви националности, които си водят туристи. Дали има фирма зад тях, дали няма – това е задължение на държавата, тя трябва да го провери. Най-малкото е да има български туроператор, който ги е посрещнал. В повечето случаи се договарят с хотелите, карат си туристите със собствен превоз. Не се ползват български превозвачи, не се ползват български туроператори, не се ползват български екскурзоводи. Абсолютно нищо българско освен хотела“, коментира Евелина Пулева от Регионалната туристическа камара в Бургас. Според нея, най-често нелоялната практика на „мними“ туроператори и екскурзоводи се наблюдава на атрактивни места като Несебър, Созопол и около Приморско.

Пулева допълни, че е подавала многократно сигнали до Комисията за защита на потребителите, но отговор от там няма. Последното й писмо е от преди два месеца. „Искахме да направим съвместна среща с НАП, с ДАИ. Няколко пъти обясняваме, че контролът може да стане от общинска полиция. Казаха ни, че това е невъзможно. Прекалено натоварени са и нямат персонал“, допълни тя.

Проблемът с нерегламентирания превоз също продължава. „Преди дни минах през българо-турската граница. Минават с куфарите, качват ги на колите и ги карат. Какъв  е? Кой е той? Издал ли е касов бон? В същото време легалните туроператори ги проверяват. На мен ми е ясно, че аз трябва да мина с документи границата. Колко такива ще хванат на граница? Единици, видяхме колко се хванаха – някой си забравил баджа, другия си забравил ваучера. Това са дребни неща, които се предоставят веднага при една проверка“, коментира Пулева.

Тя допълни, че най-често „мними“ туроператори се срещат от Украйна и Полша. „Навсякъде е пълно. Украински автобуси има навсякъде, украински групи има навсякъде, украински екскурзоводи има навсякъде в момента. Не е редно по този начин. Нека всеки да работи, но да работи по легалния начин. Аз също имам украинци, които работят при мен. Те са ми назначени на трудов договор и си плащам съответните данъци“, обясни Пулева.  

Според нея може да се очаква ръст през този туристически сезон с около 15 % - 20 %. Заради затоплянето на времето се наблюдават и много резервации, които постъпват в последния момент. „Никога през юни не сме имали такова движение. Може да е за по два дни, да е за уикенд. Наистина сезонът си тръгна“, допълни тя. Проблемът с липсата на достатъчно персонал обаче остава.

През последните дни част от туристическия бранш в региона сигнализира за проблема с ремонтите по Черноморието и в частност с този на входа на Бургас от Поморие. Преди дни и Сдружението „Национален борд туризъм“ излезе с призив за по-добра организация за приключването им  в най-кратък срок. Те посочват, че ремонтните дейности по основните пътни артерии на страната затрудняват придвижването на туристите.

„Като човек от частни бизнес, да това ми създава неудобства. Удължава ми се пътя. От друга страна четох и съобщението на общинската администрация, че ако в момента не приключи това, рискуваме да загубим средствата. В крайна сметка преди месец се върнах от Рим, там от 5 години тече огромен ремонт на метрото в центъра до Колизеиума. Не мисля, че това трябва толкова много да го преекспонираме. Има вариант – обходът е добре направен. Удължава се с 10-15 мин, но това мисля, че е преекспониране. Търпеливо можем да изчакаме до края на юни. Няма как, нали искаме в крайна сметка да се обнови. Нали искаме и границата да се разшири. Ако успеят да се съгласуват проектите и започнат ремонтите? Никога няма подходящ момент за един такъв ремонт. Въпросът е да не пречи на нормалната работа“, коментира Пулева.  

След среща по темата между представители на министерствата на туризма и регионалното развитие стана ясно, че в отсечката Обзор – к.к. „Слънчев бряг“, т.нар. Обзорски проход, АПИ има отговорност да извършва текущи краткосрочни ремонти само в работните дни. За периода на активния туристически сезон няма да се работи през почивните дни – от петък до неделя. В момента се ремонтира Дюленският проход, а в края на юни ще започне и отсечката между село Гюльовца до кръстовището с к.к. „Слънчев бряг“ – Бургас. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Очаква се през април целият к-с "Възраждане" в Бургас да стане синя зона

Две нови подзони на платеното паркиране ще се въведат в к-с"Възраждане" в Бургас. Така целият ще стане синя зона, каза управителят на общинското предприятие "Транспорт"  Пламен Димитров. Постъпили са много сигнали и молби до местната администрация, в които се настоява платените места да се увеличат, уточни той. В момента предложенията за разширението..

обновено на 12.02.25 в 15:30

Министърът на туризма се срещна с представители на Националния борд по туризъм

Министърът на туризма Мирослав Боршош проведе среща с представители на Националния борд по туризъм, на която обсъдиха предстоящите законодателни промени в Закона за туризма, маркетинговите и рекламните стратегии, развитието на отделните видове туризъм, както и необходимостта от дигитална трансформация в сектора. Туристическият бранш обсъжда..

публикувано на 11.02.25 в 17:00

Българска компания за ремонт на самолети инвестира 120 мл. лв. в Бургас

Най-голямата българска компания за ремонт на самолети от гражданската авиация ще инвестира в Бургас 120 млн. лв и ще разкрие 1 500 работни места. Днес бе подписан договор между Сливенската епархия и фирмата за терена. На подписването присъстваха Сливенският митрополит Негово Преосвещенство Арсений, управителят на „Електра Транс Глобъл“..

публикувано на 11.02.25 в 15:00

"Ние, потребителите": Еднодневният протест срещу високите цени на стоките не е правилният начин за решаване на проблема

Организации призовават за бойкот на търговските вериги и хранителните магазини на 13 февруари. Причината са високите цени на храни и стоки. С ред тези, които апелират да не купуваме за ден, са Гражданската инициатива "Системата ни убива", Федерацията на потребителите, Обединените пенсионерски съюзи и други. Идеята е да се последва примера на..

публикувано на 11.02.25 в 09:10

НСИ: Влошаване на потребителските нагласи в началото на годината

Потребителските нагласи продължават да се влошават в началото на първото тримесечие на настоящата година, тъй като потребителите са по-песимистично настроени по отношение на техните финанси и общата икономика ситуация в страната, показват резултати от последното проучване на Националния статистически институт (НСИ). През януари 2025 г. общият..

публикувано на 07.02.25 в 16:30

Решават проблема с наводненията в село Кости

Ремонтни дейности, изграждане на нови обекти и решаване на дългогодишни проблеми, това е целта на общинското ръководство на община Царево. Кметът Марин Киров направи през последните дни срещи с жители на различни населени места и провери на място как се извършват текущи строителни дейности. Тези приемни дни продължават, каза той за БНР Бургас...

публикувано на 10.02.25 в 12:00

Община Бургас връчи първите Годишни награди за туризъм (ВИДЕО)

Първото издание на Годишните награди на Община Бургас в сферата на туризма премина под знака на кандидатурата на морския град за Европейска столица на културата през 2032 година. Отличени бяха хотели, ресторанти, заведения и атракции. Целта на инициативата е Община Бургас почете приноса на бранша към доброто позициониране на морския град в..

публикувано на 07.02.25 в 14:00