Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това съобщи основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНТ, като уточни, че не става дума за масови практики.
„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.
От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.
Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.
Близо 75% от включилите се в анкета на държавната телевизия споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.
Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.
Много от потребителите вероятно са забелязали, че през последните години опаковките на някои продукти стават все „по-широки“ за съдържанието в тях. Това обаче обикновено им прави впечатление едва когато отворят кутията и видят необичайно голямото празно пространство в нея, защото в магазина дори не са си помислили да погледнат посочения от производителя..
С близо 30 процента е спаднал оборотът на търговските вериги в деня на потребителския бойкот 13-и февруари в сравнение с ден по-рано. Данните обяви финансовият министър Теменужка Петкова след края на извънредното съвещание в Министерския съвет за цените на храните. "На 12 февруари 2025 година оборотите на големите вериги са били на стойност 27 300 000..
Министър-председателят Росен Желязков свика днес извънредно съвещание на правителството. Темата на срещата - цените на хранителните стоки. Като правителство няма да се увлечем от популизъм, но ще направим необходимото за нормалното функциониране на пазара. Това заяви премиерът Росен Желязков. Той посочи, че ще бъдат разгледани всички елементи по..
Картелно споразумение стои зад високите цени на основните хранителни продукти. Така коментираха някои бургазлии причината да се стигне до бойкот на големите търговски вериги. Днес обаче повечето хора подкрепиха протеста само символично, защото магазините в Бургас отново бяха пълни. Нищо необичайно не се случи днес в Бургас, въпреки призивите за..
Пътят Бургас – Варна е част от републиканската пътна мрежа, като с разширението му километри преди Поморие до Слънчев бряг и с изграждането на Северния обход бяха улеснени пътуващите на север. Малък участък, който остана, от т. н Тромпет до Военния дом на Сарафово, не е ремонтиран от години и е в крайно лошо състояние. През него преминава целият..
Реални мерки срещу сивия сектор в туризма очакват от бранша преди новия сезон. Това коментира пред БНР-Бургас Евелина Пулева, заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара: "Виждате какво става-нелегални екскурзоводи, постоянно слушаме истории на пострадали от нелегални туроператори. Отделно апартаментното отдаване на..
Обявеният за Ден без пазаруване в големите търговски вериги не опразни магазините в Ямбол. Клиентите са значително по- малко, а охранителните служители видимо изнервени. В предобедните часове във веригите пазаруват предимно пенсионери. Повечето от тях знаят за обявеният бойкот на хипермаркетите, но не виждат смисъл от него. "С каква цел е този..
Министър-председателят Росен Желязков свика днес извънредно съвещание на правителството. Темата на срещата - цените на хранителните стоки. Като..
Много от потребителите вероятно са забелязали, че през последните години опаковките на някои продукти стават все „по-широки“ за съдържанието в тях. Това..
С близо 30 процента е спаднал оборотът на търговските вериги в деня на потребителския бойкот 13-и февруари в сравнение с ден по-рано. Данните обяви..