Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Ние, потребителите": Заведенията с две и повече звезди са длъжни да осигуряват безкасово плащане

Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това съобщи основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНТ, като уточни, че не става дума за масови практики.

„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.

От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.

Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.

Близо 75% от включилите се в анкета на държавната телевизия споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.

Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Средната пенсия е 836,15 лева

С 24 стотинки се повишава средният размер на основната пенсия, без добавки през февруари спрямо януари тази година, сочат статистическите данни на Националният осигурителен институт. Достигната стойност вече е 836 лева и 15 стотинки. Средно мъжете получават 259 лева по-висока пенсия от жените. В София град средната пенсия е най висока - 1041..

публикувано на 05.02.25 в 10:30

30% по-високи цени на нощувките през лятото

С 30% по-високи са цените на нощувките за предстоящия летен туристически сезон. Това стана ясно след среща на туристическия бранш по Южното Черноморие с министъра на туризма Мирослав Боршош, която се проведе в Бургас. Пред бранша министър Боршош отново подчерта, че създаването на Туристически гаранционен фонд е сред промените в Закона за туризма, които..

публикувано на 04.02.25 в 16:42

След съвета на управляващите: Няма да се вдигат данъци и осигуровки

Правителството няма да увеличава осигурителната тежест и да променя данъци при изготвянето на бюджета за тази година. Това съобщи след края на заседанието на Съвета за съвместно управление министър-председателят Росен Желязков.  Той обаче не уточни какви ограничения ще се наложат на разходите, за да се запази 3-процентният дефицит: "Обсъждахме..

публикувано на 04.02.25 в 16:27

Министър Станков: Предвижда се петкратно увеличение на санкциите за ЕРП-тата

В новия законопроект ще бъдат детайлно описани задълженията на електроразпределителните дружества. В него се предвижда петкратно увеличение на имуществените санкции. Тогава те могат да достигнат до 50 000 лева, в случай на неизпълнение на задълженията им към българските потребители. Това каза министърът на енергетиката Жечо Станков на среща с..

публикувано на 04.02.25 в 16:19

Министърът на туризма подкрепи Бургас за Европейска столица на културата

Кметът на Бургас Димитър Николов и министърът на туризма Мирослав Боршош проведоха работна среща с представители на туристическия бранш от региона.  „Една от причините за посещението ми е кандидатурата на Бургас за европейска столица на културата. Това е изключително изпитание за всеки град, независимо че го превръща в значим за Европа. Аз съм много..

публикувано на 04.02.25 в 15:33

Сагата за градските стадиони на Поморие и Каблешково продължава

Делото за градските стадиони на Поморие и Каблешково ще бъде върнато на Окръжния съд в Бургас, реши Апелативният съд. С решение от 03 януари Бургаският апелативен съд обезсилва решение на Окръжен съд – Бургас, с което е обявен в несъстоятелност длъжника „Спортс пропърти мениджмънт Поморие“ АД. Въззивната инстанция връща делото на Окръжен съд –..

публикувано на 04.02.25 в 12:59

Информационна кампания за иновативните грантове за малки и средни предприятия (ОБНОВЕНА)

Министерството на иновациите започва информационна кампания за процедурата „Малки иновативни грантове за микро и средни предприятия“ от Програмата за интелигентна трансформация. Мярката е с бюджет 25 млн. лв. От нея могат да се възползват университети, научни организации, центрове за компетентност и за върхови постижения, информират от..

обновено на 03.02.25 в 17:43