Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Ние, потребителите": Заведенията с две и повече звезди са длъжни да осигуряват безкасово плащане

Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това съобщи основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНТ, като уточни, че не става дума за масови практики.

„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.

От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.

Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.

Близо 75% от включилите се в анкета на държавната телевизия споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.

Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Автобусните превозвачи отчитат увеличение на пътниците към морето

Автобусните превозвачи отчитат 10 процента увеличение на броя на пътниците, които са използвали автобуси, за да стигнат до морето за лятната си ваканция.  Досега предпочитанията на хората бяха курортите по южното ни Черноморие, казва Теодора Велева, маркетинг директор в голяма транспортна фирма. През това лято обаче има изравняване на пътуващите на..

публикувано на 31.08.25 в 12:15
Кметът на община Приморско Иван гайков

Кметът на Приморско: Това е един от най-силните туристически сезони за последните десетилетия

Лято 2025 е един от най-силните туристически сезони за последните десетилетия, заяви в предаването "Чуй лятото" кметът на Приморско Иван Гайков: "И за нас е изключително радващ факта, че българското Черноморие все повече се припознава от нашите сънародници. Освен българи, ни гостуват чехи, словаци, поляци, на немския пазар сме добре..

обновено на 30.08.25 в 14:00

Област Сливен е на 20-о място в страната по брутна месечна заплата

В област Сливен средната брутна месечна работна заплата през второто тримесечие на 2025 г. е 1919 лв., при 2572 лв. средна за страната, съобщават от Териториално статистическо бюро Югоизток на НСИ.  През второто тримесечие на тази година средната месечна работна заплата за област Сливен се увеличава спрямо първото тримесечие на годната с 9.3%...

публикувано на 29.08.25 в 10:00
снимката е илюстративна

Бургас е домакин на българо-германски консултации за пенсии

Националният осигурителен институт ще проведе българо-германски консултационни дни в Бургас от 16 до 18 септември 2025 г. Инициативата е в партньорство с Федерацията на Германското пенсионно осигуряване и Германското пенсионно осигуряване – Средна Германия. Четири екипа от експерти от двете страни ще предоставят индивидуални консултации на хора,..

публикувано на 28.08.25 в 13:30

Златко Славов: По-слаби добиви на грозде ще има тази година

Трудна година отчитат от лозаро-винарския бранш в Бургаска област. Основните неблагоприятни фактори са от природно естество - поредното горещо и сухо лято, съчетано с пролетни аномалии като слана, сняг, измръзване на лозите и градушка. Предстои през септември гроздобер, който ще покаже какви ще бъдат добивите и каква ще е реколтата. Към изброените..

публикувано на 27.08.25 в 08:00

В БДУ предстои форум „Туризъм: образование - бизнес - местна власт“

Колежът по  туризъм към Бургаския държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров“ е домакин на  Дискусионен форум „Туризъм: образование - бизнес - местна власт“. Форумът е под патронажа на министрите на образованието и на  туризма. Има за цел да събере на едно място представители  на образователните институции, туристическия бизнес и местната..

публикувано на 25.08.25 в 08:55