Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Ние, потребителите": Заведенията с две и повече звезди са длъжни да осигуряват безкасово плащане

Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това съобщи основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНТ, като уточни, че не става дума за масови практики.

„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.

От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.

Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.

Близо 75% от включилите се в анкета на държавната телевизия споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.

Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Повече българи, по-малко чужди туристи са почивали в Поморие

Българите са били основните туристи в Поморие това лято. Те са 60% от всички посетители на курорта. Въпреки добрият сезон, все още туризмът не успява да достигне нивата от 2019 година, отчетоха от общината на среща с местните хора, бранша и институции.  Българските туристи бележат ръст от 13%, но има спад в посещенията на румънци, поляци,..

публикувано на 17.10.24 в 14:56

Предлагат увеличение на туристическия данък в Община Поморие

Увеличаване на размера на туристическия данък предлага Консултативният съвет по туризъм към Община Поморие. Това бе обявено снощи на среща с поморийци по повод анализ на туристическия сезон.   Данъкът не е индексиран от 2015 година.   В момента, сравнявайки Община Поморие с други черноморски общини, като Бургас, Приморско, Несебър, Созопол и..

обновено на 17.10.24 в 10:48

Над 14 000 безработни са започнали работа през септември

Общо 14 022 безработни са започнали работа през септември с посредничеството на бюрата по труда в страната. Броят им се е увеличил с близо 2500 или с 21% спрямо август, показват данните на Агенцията по заетостта. 864 души от групите на търсещите работа заети, учащи и пенсионери също са се включили в заетост с подкрепата на трудовите посредници...

публикувано на 16.10.24 в 08:48

Сесия за проекти за стартиращи предприятия отваря Община Бургас

Извънредна сесия за приемане на проекти за подпомагане на стартиращи предприятия отваря от днес общината чрез бургаския Бизнес инкубатор. Проектите трябва да предлагат устойчиви и прагматични решения по икономически, социални и екологични градски теми. Документите се приемат по електронен път. Петя Бакалова, ръководител на проекта посочва:..

публикувано на 15.10.24 в 12:23

Над половината от работодателите няма да наемат нови служители

Повече от половината от работодателите в страната няма да наемат нови служители през следващите шест месеца според седмото национално проучване на Българската конфедерация по заетостта (БКЗ). Тридесет и два процента от анкетираните 1197 компании не очакват промяна в числеността на заетите, докато 24% прогнозират да наемат нови служители. Други 20%..

публикувано на 14.10.24 в 14:28

Кметовете на Несебър и Поморие учредяват сдружение с нестопанска цел

Кметовете на Несебър Николай Димитров и на Поморие Иван Алексиев обявиха учредяването на Сдружение с нестопанска цел. Това ще е Местна инициативна рибарска група, включваща общините Поморие, Несебър и Руен.   „В новия програмен период бе решено, че въпреки добрите показатели на усвояемост, самостоятелните  рибарски групи  по общини трябва да се..

публикувано на 11.10.24 в 13:20

Земеделски стопани получиха над 190 млн. лева от втория транш по украинската помощ

190 283 470 лв. получиха 50 290 стопани  по държавните помощи „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна“ и „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделски стопани, производители на зърнени и маслодайни култури, за преодоляване на негативното икономическо..

публикувано на 11.10.24 в 09:35