Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Директорът на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма:

Очакваме над 13 милиона чужди туристи в България през 2024 г. и ръст с 5 до 7%

Подемът е в градовете с културен туризъм, а не на морето - там много хотели нямат добри сайтове, нито обратна връзка с клиентите. Просто стоят и ги чакат да дойдат, отбелязва доц. Румен Драганов

| обновено на 05.08.24 в 16:57
Доц. д-р Румен Драганов
Снимка: БТА

Стабилен туристически сезон в България и връщане до нивата от преди пандемията и дори надхвърлянето им прогнозира директорът на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма доц. д-р Румен Драганов в интервю за БНР Бургас.

„Общо взето, стабилен туристически сезон. Постигнали сме някаква степен на устойчивост, която ни приближава към числата от 2019 година. Тогава общо в България са влезли 12,5 млн. чуждестранни посетители, а тази година очакваме ръст с около 5 до 7%, което означава, че ще надхвърлим 13 милиона“, каза той.

Но има и негативен момент и той е свързан именно с морския туризъм, стана ясно от думите на доц. Драганов, който преди седмица каза директно пред тв "Bulgaria ON AIR", че "морето дърпа туризма ни надолу":

„Имаме много висок процент увеличение по отношение на чуждестранните пристигания – между 25 и 30% за първите три месеца на годината, а за юни имаме спад с близо 4% спрямо предпандемичната 2019-а.
Когато анализираме каква е причината за него, виждаме, че става въпрос за началото на летния туристически сезон, тоест морските хотели. И когато търсим разликата между градските хотели в градовете с културен туризъм в градска историческа среда - като София, Пловдив, Казанлък, Велико Търново - и морските хотели, виждаме изоставане по отношение на предлагането на продукти, свързани с дигитализацията на туристическия продукт. Има изоставане по отношение оптимизацията на търсачките на голяма част от морските хотели. От друга страна, нямаме опимизация и на маркетинга с тези търсачки, ако вече веднъж сме ги оптимизирали".

Затова от института предлагат да се насърчи маркетинговото съдържание и, съответно, автоматизацията на съдържанието, както и засилване позиционирането в социалните медии.

"В един момент по-големите хотели в големите градове разбраха силата на това за голяма част от хората информацията да се намира в джоба им, тоест в техния телефон. Но голяма част от морските хотели не разполагат с добри сайтове, с добра комуникация, с добра обратна връзка със своите клиенти. Някак си те стоят и чакат туристите да дойдат, а туристите отиват там, за където веднага могат да намерят информация в джоба си, тоест в телефона си", посочи той.

Бургас

Попитан как се позиционират град Бургас и бургаският регион на туристическата карта, доц. Драганов отговори:

"Големият проблем на Бургас е, че ни липсва местният туристически гений. Тоест ние не виждаме местните туристически гилдии да имат активно отношение за маркетинговите кампании, за електронната търговия, за маркетинга в социалните медии. Общината – отделено от бизнеса - и общините в целия бургаски регион, кметовете се бяха събрали и бяха решили да правят авиокомпания: нещо, което е много далече от организацията и търговията в туризма
В същото време, нямаме местните гилдии, нямаме камара на хотелиерите, на ресторантьорите в град Бургас, която да забранява или да регулира безразборното строителство и застрояването, и непрекъснатото появяване на нови и нови легла на пазара. Това руинира самия пазар и води до намаляване на средната цена, на средната заетост и на средния приход от налична стая за региона. 
А в онези общини, с които се конкурираме, местната гилдия е тази, която дава или не дава съгласие за разрешение за строителство. Тук имаме само някакви потупвания по рамото, които практически не водят до никакъв резултат".

Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Министър Боршош: Работим за новата рекламна концепция на България

Дигиталната трансформация, нова рекламна концепция и утвърждаване на България като целогодишна туристическа дестинация са основните приоритети, по които министерството на туризма вече работи. Това сподели пред народните представители министър Мирослав Боршош по време на блицконтрола в ресорната парламентарна комисия. Основните..

публикувано на 21.02.25 в 11:30

Бургас отново ще бъде домакин на Международния форум за авио/транспортна свързаност и туризъм

Форум за авио/свързаност и туризъм у нас и в Европа ще се проведе на 22 февруари, събота в Бургас. Събитието ще е факт за четвърта година и този път е с международно участие. Организатор е Асоциация „Рафаел- инфо, култура и туризъм“.   "Хоризонт – 2030 – България и Югоизточна Европа" е темата този път, като акцентите са:..

публикувано на 21.02.25 в 08:20
архив

Министър Боршош: Програмата „Син флаг“ показва ангажимента ни към устойчивия туризъм

През 2025 г. България отбелязва 30 години от първото присъждане на престижната екологична награда „Син флаг“. Благодарение на активната дейност на Българско Движение „Син флаг“, българските плажове са носители на този престижен знак от 4 юли 1995 г., когато за първи път той е бил присъден на плаж в Слънчев бряг. Оттогава насам програмата се разширява и..

публикувано на 20.02.25 в 16:17

Ще има ли Бургас писта с електрически картинги

Инвестиционно намерение за създаване на картинг писта в Бургас противопостави съветници в комисията по общинска собственост.   Предложението на администрацията е атракционът да се изгради върху общински терен в местността Росенец срещу наемна цена от 980 лева на месец.  Съветници изразиха забележки срещу разходите, които общината трябва да..

публикувано на 20.02.25 в 14:59

Община Царево на туристическа борса в Унгария

На международна туристическа борса в Унгария се промотира община Царево. Там се представят забележителностите в региона и възможностите за туризъм и закупуване на ваканционен имот. От общината отправят благодарност към Невена Стоянов, ръководител на Службата по търговско-икономически въпроси - Будапеща. Предстои участие на Царево и във..

публикувано на 20.02.25 в 14:00

Излезе втора част на пътеводител за Странджа

Димо Колев от туристическо сдружение "Насам-натам" е готов с втората част на пътеводителя си за Странджа. Той надгражда първата и включва основна информация за 14 населени места, предимно в Малко Търново и Царево, както и всички маршрути и забележителности достъпни пеша и с велосипед. Всяка забележителност е придружена със снимки и информация,..

публикувано на 20.02.25 в 10:10

Четири организации призовават за втори бойкот на търговските вериги днес

За втори път Федерацията на потребителите, Съюзът на пенсионерите, "Системата ни убива" и Сдружението за достъпна и качествена храна призовават потребителите  за бойкот на големите търговски вериги. Седмица след 13 февруари апелът отново е гражданите да се насочат към малките квартални магазини. Да се купуват български стоки и храни. За нас..

публикувано на 20.02.25 в 09:10