Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Триковете на Черния петък и за какво да внимаваме

Снимка: БГНЕС

Санкциите за нелоялни практики са до 70 000 лв., но никога не се достигат, коментират от онлайн платформата „Ние, потребителите“ 

Едно от нарушенията в кампаниите Черен петък е да се обявява процент сумарно събран между два различни типа намаления. Например търговец е провел есенно намаление и един месец е продавал стоките си с 30% отстъпка. За Черния петък той иска да намали цената с още 20%. Ако между края на есенното намаление и Черния петък няма разстояние от 30 дни и търговецът събере механично 30% плюс 20% и посочи 50% намаление, ще бъде в нарушение на закона. Размерът на отстъпката трябва да се изчисли от цената преди първото намаление.

Това обясни  основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова и даде конкретен пример: 

„От 29 октомври до 28 ноември има 30% есенно намаление на телевизор за 1600 и той се продава за 1120 лв. От 29 ноември търговецът обявява Черен петък и решава да намали телевизора с още 20% и да го продава за 896 лв. Коректното изчисление на процента на отстъпката следва да бъде от нейната цена преди първото намаление и да е - 800 лв“, разяснява експертът по потребителски права и добавя, че в този случай клиентът губи близо 100 лв.

„Друг трик е да се предлагат големи отстъпки за телевизори, лаптопи, хладилници и печки, които не са с най-доброто съотношение цена-качество. Когато потребителят вижда, че нещо е намалено 60%, разглежда го, ако не го купи директно, вижда, че не го устройва и се насочва към друг модел, който обаче не е с толкова висока отстъпка“, разказва още Руменова. Затова тя препоръчва при покупка на техника да се обръща внимание на съществените характеристики и техническите параметри.

Понякога търговците обявяват например 70% отстъпка за обекта или за електронния магазин, но се оказва, че всъщност намалението важи само за част от стоките. Това подвежда потребителите, които вече почти са взели решение да си купят нещо и могат да направят непланирана покупка в ущърб на икономическите им интереси.

Друго, което прави впечатление, не само покрай кампаниите за Черен петък, но и тогава, е че търговците се опитват да поддържат впечатлението, че непрекъснато стоките им са в намаление. Днес намаляват 10 артикула, утре други 10, защото по закон намалението не може да продължава повече от един месец, но не може да е по-късо от един работен ден. Фактически за по един ден или за една седмица те имат 10 артикула, които са с намаление и заради тях потребителите влизат в търговския обект. Ако не си харесат нищо намалено, е по-вероятно да си купят друго. Това е просто маркетингов трик, който, ако не е придружен с други похвати, вероятно не може да се окачестви като нелоялна практика“, казва още Габриела Руменова.

Санкциите за нелоялни търговски практики по закон могат да достигнат до 70 хиляди лева, но и самите контроли не се насочват към високата стойност на глобите, защото съдът има възможност да я намали. Размерът на наказанието, което се предлага пред съда и след намаляване се потвърждава, е свързан с мотивите, които може да събере контролният орган, с групата потребители, които евентуално биха могли да бъдат засегнати.

В Закона за защита на потребителите е предвидено, че КЗП има право да изиска от търговците или рекламните агенции да оповестяват за своя сметка публично влезлите в сила актове за нелоялни търговски практики и констатирани по надлежния ред нарушения. „Имат право, но никога не се е случвало и нямам представа защо не се прави. Това, според мен, би дало много по-силен ефект за преустановяване на злоупотребите отколкото глобите, които не представляват особен проблем за някои от санкционираните“, коментира още Габриела Руменова.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Изграждат нова мрежа за борба с градушките, пилотната площадка ще е в Карнобат

Министерството на земеделието и храните започва подготовката за изграждане на мрежа от наземни генератор и, използващи сребърен йодид за борба с градушките. Пилотната площадка ще бъде в Карнобат.  Предстои газовата инсталация да бъде одобрена от националните контролни институции и да служи като модел за следващите площадки.  Новата..

обновено на 03.09.25 в 10:56
Конгресният център на Морската гара в Бургас

В Бургас стартира информационна кампания за въвеждане на еврото

В Бургас премиерът Росен Желязков, министърът на финансите Теменужка Петкова, управителят на БНБ Димитър Радев и други министри, ръководители и експерти на институции, както и лидери на синдикати ще дадат старт на Национална информационна кампания за въвеждане на еврото. В срещата ще участват още представители на Комисията за защита на потребителите,..

публикувано на 02.09.25 в 07:42

Митнически служители задържаха 30 000 "маркови"дъвки от Китай

Митнически служители от Териториална дирекция Митница Бургас задържаха 30 000 дъвки от Китай с обозначения на защитена марка. Артикулите са иззети за нарушени права върху интелектуалната собственост. Те  са открити при проверка на морски контейнер със захарни изделия, внос за България. След извършен анализ на риска, контейнерът е бил селектиран  за..

публикувано на 01.09.25 в 13:28

Цените по морето падат – от 30 до 50% през септември

От първи септември цените на олинклузив пакетите в курортния комплекс Слънчев бряг са драстично намалени от 30 до 50%.  Това каза председателят на Асоциацията на туристическия бизнес в България Елена Андонова.  Междувременно се задават поредните протести на хотелиерите, ако държавата продължи да забавя изплащането на средствата за издръжката на..

публикувано на 01.09.25 в 12:30

Автобусните превозвачи отчитат увеличение на пътниците към морето

Автобусните превозвачи отчитат 10 процента увеличение на броя на пътниците, които са използвали автобуси, за да стигнат до морето за лятната си ваканция.  Досега предпочитанията на хората бяха курортите по южното ни Черноморие, казва Теодора Велева, маркетинг директор в голяма транспортна фирма. През това лято обаче има изравняване на пътуващите на..

публикувано на 31.08.25 в 12:15
Кметът на община Приморско Иван гайков

Кметът на Приморско: Това е един от най-силните туристически сезони за последните десетилетия

Лято 2025 е един от най-силните туристически сезони за последните десетилетия, заяви в предаването "Чуй лятото" кметът на Приморско Иван Гайков: "И за нас е изключително радващ факта, че българското Черноморие все повече се припознава от нашите сънародници. Освен българи, ни гостуват чехи, словаци, поляци, на немския пазар сме добре..

обновено на 30.08.25 в 14:00

Област Сливен е на 20-о място в страната по брутна месечна заплата

В област Сливен средната брутна месечна работна заплата през второто тримесечие на 2025 г. е 1919 лв., при 2572 лв. средна за страната, съобщават от Териториално статистическо бюро Югоизток на НСИ.  През второто тримесечие на тази година средната месечна работна заплата за област Сливен се увеличава спрямо първото тримесечие на годната с 9.3%...

публикувано на 29.08.25 в 10:00