От Асоциацията на индустриалния капитал в България съобщиха, че са загрижени относно изготвянето на новия държавен план-прием на училищата за учебната 2025/2026 година. Според тях има спад на заложения процент на професионалните паралелки за сметка на останалите. От организацията подчертават липсата на кадри и желаещи да работят в сферата на индустрията.
Потърсихме за коментар Константин Янков, който е председател на бургаската структура на Синдиката на българските учители. Самият той преподава в професионална гимназия и има поглед върху обучението там. Според него заради изискванията на пазара на труда е логично да бъдат увеличени професионалните паралелки.Това среща голям отпор от страна на родителите.Когато се правят областните политики за план-приема, мисля, че се отчитат всички искания, както от страна на работодателите, така и от страна на директорите на училищата, уточни синдикалистът и подчерта, че в бургаска област приемът винаги е бил добре балансиран, така че да отговаря на нуждите на всички.
Проблем има, когато хуманитарни гимназии или средни училища искат да развиват професионално обучение:
"Моето мнение е, че професионалните паралелки трябва да бъдат в професионални гимназии, докато в средните училища и профилираните гимназии трябва да се търсят съответните профили, които могат по някакъв начин да захранват бизнеса.Трябва той да каже какви точно изисквания има и да участва в разработването на учебните програми."
По-големият проблем е, че тези, които завършват средно образование със специалности, отиват да учат в университет. Така се губи средния изпълнителски персонал. Янков даде пример с геодезистите и автомонтьорите.
За мен, най-правилната политика е самите семейства да проявяват отговорно чувство към своите деца и да ги насочват към професионални паралелки.
Синдикатите участват в заключителния етап при обсъждане на план-приема.Този за следващата година предстои да бъде изготвен и в областта, и в страната.
Дуалното обучение като част от професионалното образование започна много добре, коментира още Янков. Проблемът с разрастването му, обаче, не е в училищата, а при бизнеса:
"Те не могат да осигурят адекватните условия, при които трябва да се развива дуалното обучение. Независимо, че държавата отделя средства за надниците на учениците, които се обучават."
Друг проблем са учителите по професионална подготовка. Те трудно се задържат в училищата. Не само заради заплащането, а и поради факта, че преподавателите трябва сами да разработват учебните си програми. Учебниците по специалните предмети се купуват, а издателствата не желаят да правят такива, защото тиражът е малък и нямат търговски интерес, поясни Янков.
Синдикалистът беше категоричен, че в момента в обществото се насажда твърдението, че учителите вземат много високи заплати. Това не е вярно нито за настоящата, нито за миналата година,подчерта той. Тиражира се мнението, че педагозите искат 125 процента увеличение, което не отговаря на истината. Искането е за 125 процента от средната брутна работна заплата. В момента получаваме 116-117 процента от средната брутна работна заплата, уточни Янков.
ПОВЕЧЕ В ЗВУКОВИЯ ФАЙЛ:
Ученици от бургаската професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации посетиха Европейския парламент в Брюксел и в Страсбург. Те участваха със свои връстници в дебати по теми, свързани с климата и енергетиката и имаха възможността да разговарят с евродепутати и комисари. Бургаските ученици са участници в клуба „Посланици на..
Бургаският филиал и Стопанският факултет са номинирани за годишната награда "Знак за качество на Софийския университет". Церемонията по връчване на отличието ще се състои през настоящата седмица в Аулата в Ректората на Софийския университет. Тя се провежда ежегодно по инициатива на ректорското ръководство и на Университетския център по управление на..
В детска градина „Теменуга“ в с. Равнец бе открито STEAM пространство, съобщи Общината. То е реализирано по проекта „Заедно можем повече“ и бе представено пред родители и гости. Основна цел на проекта е да популяризира STEAM подхода в предучилищна възраст, като изгради цялостна среда както физическа така и технологично оборудвана, за да обезпечи..
53 бургаски преподаватели преминаха обучение по обновената програма на Община Бургас – „Млади учители“. Целта е педагозите с повече опит да оказват подкрепа и да бъдат ментори на новоназначените учители в началото на кариерния им път. Те ще предоставят ценна подкрепа и съдействие на младите специалисти, за да улеснят тяхното адаптиране и професионално..
Начално базово училище „Михаил Лъкатник“ в Бургас чества 45 години от своето основаване. Образователната институция предоставя връзка между учители и студенти, които учат педагогика. Работи съвместно с университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Базовото училище е първото еко училище в Централна и Източна Европа. В кратката си история, до този момент,..
Деца ще учат немски език с творческо ателие в Етно кафенето и музей в Бургас. Събитието се подготвя съвместно с дамите от Coworking Family Burgas. Днес от 11.00 ч. до 14.00, часа организаторите очакват всички любознателни деца, които искат да научат повече за немския език и култура. „Децата ще могат да срещнат нови приятели, да научат нови думи и да..
С близо 2,5 млн. лева ще бъде преобразено единственото средно училище на община Болярово. Вече е поставена топлоизолация на покривното пространство, подменени са част от стъклопакетите, изградена е климатична инсталация за отопление и охлаждане. „По проекта ще се подмени и оборудването в училище "Д-р Петър Берон" . Включително ще се..
53 бургаски преподаватели преминаха обучение по обновената програма на Община Бургас – „Млади учители“. Целта е педагозите с повече опит да оказват..
Начално базово училище „Михаил Лъкатник“ в Бургас чества 45 години от своето основаване. Образователната институция предоставя връзка между учители и..
Бургаският филиал и Стопанският факултет са номинирани за годишната награда "Знак за качество на Софийския университет". Церемонията по връчване на..