От Асоциацията на индустриалния капитал в България съобщиха, че са загрижени относно изготвянето на новия държавен план-прием на училищата за учебната 2025/2026 година. Според тях има спад на заложения процент на професионалните паралелки за сметка на останалите. От организацията подчертават липсата на кадри и желаещи да работят в сферата на индустрията.
Потърсихме за коментар Константин Янков, който е председател на бургаската структура на Синдиката на българските учители. Самият той преподава в професионална гимназия и има поглед върху обучението там. Според него заради изискванията на пазара на труда е логично да бъдат увеличени професионалните паралелки.Това среща голям отпор от страна на родителите.Когато се правят областните политики за план-приема, мисля, че се отчитат всички искания, както от страна на работодателите, така и от страна на директорите на училищата, уточни синдикалистът и подчерта, че в бургаска област приемът винаги е бил добре балансиран, така че да отговаря на нуждите на всички.
Проблем има, когато хуманитарни гимназии или средни училища искат да развиват професионално обучение:
"Моето мнение е, че професионалните паралелки трябва да бъдат в професионални гимназии, докато в средните училища и профилираните гимназии трябва да се търсят съответните профили, които могат по някакъв начин да захранват бизнеса.Трябва той да каже какви точно изисквания има и да участва в разработването на учебните програми."
По-големият проблем е, че тези, които завършват средно образование със специалности, отиват да учат в университет. Така се губи средния изпълнителски персонал. Янков даде пример с геодезистите и автомонтьорите.
За мен, най-правилната политика е самите семейства да проявяват отговорно чувство към своите деца и да ги насочват към професионални паралелки.
Синдикатите участват в заключителния етап при обсъждане на план-приема.Този за следващата година предстои да бъде изготвен и в областта, и в страната.
Дуалното обучение като част от професионалното образование започна много добре, коментира още Янков. Проблемът с разрастването му, обаче, не е в училищата, а при бизнеса:
"Те не могат да осигурят адекватните условия, при които трябва да се развива дуалното обучение. Независимо, че държавата отделя средства за надниците на учениците, които се обучават."
Друг проблем са учителите по професионална подготовка. Те трудно се задържат в училищата. Не само заради заплащането, а и поради факта, че преподавателите трябва сами да разработват учебните си програми. Учебниците по специалните предмети се купуват, а издателствата не желаят да правят такива, защото тиражът е малък и нямат търговски интерес, поясни Янков.
Синдикалистът беше категоричен, че в момента в обществото се насажда твърдението, че учителите вземат много високи заплати. Това не е вярно нито за настоящата, нито за миналата година,подчерта той. Тиражира се мнението, че педагозите искат 125 процента увеличение, което не отговаря на истината. Искането е за 125 процента от средната брутна работна заплата. В момента получаваме 116-117 процента от средната брутна работна заплата, уточни Янков.
ПОВЕЧЕ В ЗВУКОВИЯ ФАЙЛ:
Започва гласуването за приза „Ученик на годината“, съобщават от община Бургас. С решение на Общинския съвет от септември т. г. са приети Правила за насърчаване и подкрепа на ученици и студенти с изявени постижения в областта на науката, изкуството или спорта по Общинска програма „Бургаски деца“ и Общинска програма „Успешни студенти“...
Министерството на образованието няма намерение да закрива или да слива нито едно държавно висше училище, заяви ресорният министър Красимир Вълчев. Той допълни, че при следващи промени в Закона за висшето образование ще се предложи създаването на т.нар. консорциуми или сдружения от висши училища, какъвто опит има в други страни. "Те ще могат да се..
През тази учебна година СУ „Иван Вазов“ работи по проект „Развитие на дуалната система на обучение в подкрепа изграждането на нов модел на здравни грижи за деца в Югоизточен район“. Той е част от големия проект за изграждане на детската болница в Бургас. 250 ученици ще получат допълнителна подготовка и стажуване. Предстои да се разкрият и нови..
„Българското национално радио (БНР) като обществена медия се стреми да бъде близо до университетите в страната. След един период, в който имаше оптимизъм за бъдещето - последните години ни предлагат една малко песимистична обстановка, дали заради международната обстановка, но и започнахме да се вглеждаме много повече в проблемите вътре в страната. От..
Под мотото „Медии и предприемачество“ Бургаският свободен университет ще посрещне днес ученици, родители, партньори и приятели на ежегодния Ден на отворените врати – събитие, което тази година обещава повече вдъхновение и празнична атмосфера. Официалното откриване на Деня на отворените врати е в 11:00 часа, в присъствието на представители на..
Във Филиала на Софийския университет в Бургас започна обучението по магистърската програма „Модерна България: Държава и общество (кр. на ХІХ-нач. на ХХI в.)“ - нова възможност за студентите от региона да се включат в академичната работа на Историческия факултет. Това съобщават от учебното заведение. Лекции с доц. д-р Светослав Живков насочиха..
От 14 до 17 ноември в Будапеща се провежда работна среща по проекта "Дигитална трансформация в обучението по БЕЛ (Уча БЕЛ 4.0)", осъществяващ се по европейската програма "Еразъм +", с партньори Бургаският свободен университет, българските неделни училища "Асен и Илия Пейкови" в Рим, "Кирил и Методий" в Никозия, "Аз Буки Веди" в Кьолн и Българското..