"Много ми харесва това, че оркестърът (на БНР) свири с такъв ентусиазъм - явно е, че хората в него обичат музиката, затова ми е приятно и комфортно да свиря с тях и с маестро Кадин. Това е професия без националност - музикантите сме хора на света, за музиката няма граници." Думите са на 25-годишният руски пианист Константин Емелянов часове преди откриването на новия сезон на Симфоничния оркестър на БНР с главен диригент Марк Кадин в зала "България" на 30 септември.
Във вълнуващо културно събитие се превърна този първи концерт от афиша на Радиосимфониците. Публиката беше впечатлена от младия солист, лауреат на конкурса "Чайковски" в Москва тази година и на конкурса "Виоти" 2018 в Италия, възпитаник на школата на прочутия клавирен педагог проф. Сергей Доренски в Московската консерватория, където в момента той е аспирант. В отговор на аплодисментите Емелянов изпълни и три биса - солови пиеси от Чайковски и Дебюси. Неговата сила бяха майлките детайли, пианисимите, разкошните брилянтни пасажи и разнообразието от цветове. А Радиооркестърът беше достоен партньор. Във втората част той изпълни по внушителен начин и Симфония №5 от Сергей Прокофиев.
Константин Емелянов даде интервю за предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт".
Първият клавирен концерт на Чайковски е добре познат и е в репертоара на всеки професионален солист. Но може ли един млад пианист да каже нещо ново на публиката чрез него?
Мисля, че с тази музика не бива да се стремиш да кажеш нещо ново, само и само да си оригинален. Тази музика е толкова гениална, че можеш просто безкрай да се стремиш към идеала, към съвършенството и към това, което самият Чайковски е заложил в партитурата, в нотите - просто да се стараеш максимално ясно и честно да предадеш неговия замисъл. Процесът, според мен, е безкраен. Струва ми се, че тази музика никога не омръзва и няма да загуби актуалност, защото е абсолютен шедьовър и на практика е в репертоара на всеки пианист, защото да го свириш е голямо щастие.
По-трудно ли се свири този Концерт за пиано на Чайковски на конкурса, който носи името на композитора, като имаме предвид колко тежък и престижен е той, а Вие сте носител на трета награда?
Разбира се, да. На конкурса това е трети тур - вече си преминал през двата солови рецитала и ставаш много емоционален. Стесът е голям, в напрежение си, че всеки те слуша - там е и журито - залата е пълна, има пряко излъчване по телевизията и в интернет. На конкурсите винаги е по-тежко. На концерт е много по-приятно - без съмнение.
Не знам дали ще продължа да се явявам на конкурси - вече имам много покани за участия и, да си призная, ако не се налага - няма да се състезавам повече. Ние, музикантите, не сме спортисти и не правим всичко заради наградите, а заради възможностите и поканите да си на сцена, да имаш публика. Ако тази цел е достигната, конкурсите вече не са ти нужни. Много пъти музиканти, които дори не са получили първи награди, стават звезди - като например знаменитият пианист Андраш Шиф - на конкурса Чайковски е получил четвърта или пета награда, а аз дори не помня кой е победил тогава. Най-важното е да намериш своите слушатели и те да разбират и харесват какво ти правиш.
Как мисли за себе си Константин Емелянов в бъдеще време?
Не мога да гадая, непредсказуемо е какво ми готви животът. Но в най-близко време ми се иска да свиря колкото може повече на сцена и разнообразен репертоар. За другото - времето ще покаже. Не мога да кажа, че имам една мечтана зала, където да искам да свиря, затова пък искам през следващата година да свиря повече западноевропейска музика. Така съм решил. Ясно е, че ще ми се налага да свиря много руски пиеси, но сега съм заложил в програмите си Бах, Бетовен, Шуман, Брамс. Засега съм се установил в Москва, защото съм аспирант в Консерваторията. Но в бъдеще искам да живея и на други места по света.
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.
Новият сезон 2019-2010 на Симфоничния оркестър на БНР беше открит на 30 септември в столичната зала „България“. Под диригентството на главния диригент на състава Марк Кадин прозвучаха творбите: • Концерт за пиано и оркестър №1 от Пьотр..
Спонтанна импровизация върху музикална графика или строга интерпретация на записан с ноти музикален текст – това са границите, в които се движи музиката, която ще прозвучи в петото издание на фестивала „ТрансAрт“ на „Ориндж фактори“. Трите събития са..
Днес - 26.11, се навършват 115 години от рождението на писателя Йожен Йонеско. Той е ненадминат представител на "театъра на абсурда". "След Втората световна война живеем във все по-атеистични времена. Обществото се потапя в една хедонистична..
Интересът на американския писател Грегъри Магуайър към света на "Магьосникът от Оз" се появява в детските му години. Спомня си с носталгия моментите, в които е гледал, заедно със семейството си, класиката от 1939 по романа на Лиман Франк..
Росен Димитров е родом от Казанлък.Немска езикова гимназия завършва в Бургас, Висше военно училище в Шумен. По образование машинен инженер, по призвание - писател. Живее, твори и работи в Германия. Но широкият му дух не го оставя на мира и..
В седмото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Пренасяме ви в атмосферата на международния оперен конкурс “Николай Гяуров“ в Модена в разговор с един от..
Гьоте институт – България е домакин на премиерата на най-новото видеопредставление на творческия колектив "Метеор" - "Вълшебната гора". Става дума за видеопредставление и пърформанс на живо тази вечер от 19 часа. Събитието обещава да ни отведе към..
На 12 ноември се надършиха 100 години от рождението на цигуларя Петър Арнаудов - български музикант, който дълги години неотменно присъства в концертния живот на страната, същевременно един от най-известните наши цигулкови педагози. Петър..
Имаме абсурди – вторият иска лидерска среща с първия и в същото време не го признава за лидер. За какво е тогава лидерската среща? Това каза..
" Ако приемем, че съдебната система е един камион с ябълки, в него има едно буре гнили ябълки - хора, податливи на корупция, които се ползват от..
И шестият опит да бъде избран председател на 51-вото Народно събрание се провали. Нито един от предложените четирима кандидати не успя да събере..