Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спомен за композитора Боян Икономов

На 14 декември се навършиха 120 години от рожението на българския композитор Боян Икономов, създал значително творчество в много жанрове на музикалнотото  творчество, но почти напълно забравен днес. Като че ли такава е съдбата на нашите музиканти - бързо да бъдат изличени от паметта на следващите поколения, независимо от качеството на тяхното творчество.

Боян Икономов е роден в Никопол. Отначало учи цигулка при Тодор Торчанов, а за да се издържа в София, цели две години пее като хорист и изпълнява малки тенорови роли в оперетния театър на Ангел Сладкаров. В същото време следва в Свободния университет. Даже работи като банков чиновник. Със събраните средства заминава да учи в Париж, в прочутата Schola cantorum - композиция при Венсан д'Енди, свири на виола и орган, подготвя се и по контрапункт. След завършването си специализира при Албер Русел и Надя Буланже. В този прериод той се сближава с много от композиторите - модернисти, като Жоливе, Мийо, Онегер, Стравински.

Боян ИкономовЦели 14 години Боян Икономов работи в Париж, прави и първите си композиционни опити - Рапсодия “Хайдук“ за цигулка и пиано, симфоничната поема „Животът, който исках да поема“ по стихове на Елисавета Багряна, балетът „Седемте смъртни прегрешения“ по либрето на Анастас Петров, Струнен квартет, Симфониета в ми минор за струнен оркестър, Трио за обой, кларинет и фагот (първа композиция в този жанр в българската музика). Френско издателскво публикува някои от тези творби. През 1934 г. Икономов следва курсовете на големия диригент Феликс Вайнгартнер и започва изявите си като диригент. Създава в Париж мъжки хор от емигранти, с който изпълнява българска музика, а през 1937 г., по време на Световното изложение, дирижира симфонични концерти в павилиона на Френското радио. Под неговата палка в концерти на Симфоничния оркестър на Френското радио прозвучават две програми с български творби, тогава е премиерата и на първата му симфония. Гостува като диригент в Лион, Лозана, Виена, Рим - отново с творби на български композитори.

След завръщането си през 1937 г. в България работи като музикален ръководител в Радио София. В последвалите години той е ръководител на „Българска кинематография“, началник отдел "Симфонични оркестри" при Министерството на културата и отново в Радиото - като ръководител на музикалните състави. Умира през 1973 г.

Сред голямото му по обем творчество има  4 симфонии, симфонична картина "Шар планина", две симфонични поеми, две симфонични сюити, Концерти за пиано и за цигулка, операта „Индже войвода“, шест струнни квартета, инструментални пиеси, хорова и солова музика, филмова музика и много разработки на народни песни.

В Златния фонд на БНР е запазено изказване за Боян Икономов на видния композитор Димитър Тъпков. Чуйте в звуковия файл и Героичната увертюра "Дравски дни - 1945", изпълнена от Симфоничния оркестър на БНР под диригентството на Марк Кадин през 2019 г. в концерт под мотото "Огън".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Камерната музика на Рихард Щраус - акцент в програмата на "Камералия"

В събота, 21 септември, в София започна шестото издание на фестивала за камерна музика "Камералия".  То ще продължи до 9 октомври и включва общо пет концерта под надслов "Камерната музика като страст". Втората изява е на 24 септември в Софийската градска художествена галерия. Тя е на част от своеобразния диптих, с които фестивалът поставя акцент..

публикувано на 27.09.24 в 17:52

Художникът Юлиян Табаков с послание към децата чрез изложбата "Виждам те"

"Творението е красив организъм, съставен от множество форми, безброй същества. Но като че ли рядко виждаме неговата същност, скрита от собствените ни проекции – желания и страхове. А в страха и желанията си се опитваме да капсулираме битието, да го геометризираме и класифицираме. А защо след това да не почерпим от благата му и да отстраним неудобствата?..

публикувано на 27.09.24 в 13:35

Джихан Ел-Тахри и Радостин Седевчев показват "Спътници в живота"

Институтът за съвременно изкуство в София открива тази вечер изложбата "Спътници в историята" на Джихан Ел-Тахри и Радостин Седевчев.  "Програмата, която озаглавихме тази година "Живот заедно", е част от проекта "Суперпозиции" 3, започнат от института преди 3 години. Всяка година се кани нов куратор, който предлага една тема", обясни пред БНР..

публикувано на 27.09.24 в 11:56

София е домакин на международното изложение за съвременно изкуство Sofia Art Fair

София се присъединява към големите европейски и световни центрове, домакини на атрактивни международни изложения за съвременно изкуство. Sofia Art Fair ще се проведе от 3 до 6 октомври в София Тех Парк. В изложението ще участват галерии и колективи, които представляват над 70 автора, творящи в най-разнообразни художествени стилове. БНР е медиен..

публикувано на 27.09.24 в 10:30
FAKE PHOTO EXHIBITION

Елена Филипчева представя FAKE PHOTO EXHIBITION

Визуалният артист Елена Филипчева представя изложбата си FAKE PHOTO EXHIBITION в One Gallery.  "Съвременният разговор се води в посока фалшиви новини, фалшиви профили, фалшиви стоки, дори фалшиви хора. Не исках да заблуждавам зрителите за това какво ще видят. Исках те сами да изградят своята фабула и да интерпретират. Аз съм..

публикувано на 26.09.24 в 19:54
Георги Андреев

Георги Андреев е първият български автор в новия сезон на Радиооркестъра

Композиторът Георги Андреев, ръководител на оркестъра в Националния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев", гради творчески връзки и със Симфоничния оркестър на БНР от много години. На 27 септември в зала "България" неговата пиеса "Земя на рози" за гъдулка и оркестър ще открие първия концерт от новия сезон на състава, а самият автор ще бъде и солист. Другите..

публикувано на 26.09.24 в 17:57
Маргарита Русева

Обективът на Маргарита Русева ни среща с жителите на малки села в планината

Есента носи в себе си някаква мъдрост. Придава отвън и отвътре усещането за нещо топло и уютно. Есента е обръщане към себе си, някакъв особен инсай д, в който като филм се прожектират спомените ни, случките и преживяванията. Появяват се картини, все още ясни и неподправени.  И ние сме в синхрон с времето, леко отпочинали, леко уморени. Вече не..

публикувано на 26.09.24 в 17:06