Хуан Диего Флорес е блестящият глас, когото самият Лучано Павароти приживе определя като достоен негов наследник. Покорил съвсем буквално всички престижни сцени, сътворил история с повторение на ария на бис в Миланската Скала, където подобни изпълнения са били забранени в продължение на 70 години, достигнал до върха на световната слава, перуанецът никога не забравя откъде е тръгнал и кои са хората, които са му помогнали.
В интервю за предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" звездният тенор сподели по повод пандемията и трудностите в момента:
"Да, за съжаление музикантите се намират в критична ситуация. Това, което можем да направим в дните, в които нямаме концерти или имаме малко участия, е да учим много, най-вече музикална техника, нови роли и нова музика. Това е важно. Защо да го правим? Защото когато животът започне отново и малко по малко се върнем към нормалността, трябва да сме подготвени и да сме в добра кондиция. Защото заради пандемията музикантите не пеят и не практикуват достатъчно. Смятам също, че трябва да сме щастливи, че сме имали изобщо някаква работа по време на пандемията, както беше при мен. Това е много важно. Трябва да благодарим, че има поне малко концерти - малко, но ги има. Трябва да сме подготвени винаги, да можем да пеем и да дадем най-доброто на публиката. Научихме също, че културата е много важна и че трябва да се възстанови много бързо, защото хората имат нужда от музика и от всичко, което им дава културата, за да продължат напред и да се чувстват по-добре."
Има много силна връзка между Вас и Перу. Кое е с превес - славата или отговорността?
"Благодарение на славата си съм могъл да бъда отговорен по най-добрия начин. Защото фондацията “Симфония за Перу”, която основах, е успешна организация, но тя е такава, защото аз съм известен в Перу. Ако не беше така, нямаше да работи толкова добре, така че двете неща са свързани. Мисля, че като лице на „Симфония за Перу” съм спомогнал много за разрастването на фондацията и следващата година ще отбележим десетата си годишнина. През тези 10 години сме работили с 10 хилиляди деца и младежи, които свирят в оркестри и хорове и така правят живота си по-добър. Работили сме с хиляда деца на година, което е доста.
Защо имате такъв интерес и влечение към фолклора на родината си и след години с класическия теноров репертоар по световните сцени се завръщате към автентичната музика на Перу и я изпълнявате? Една такава песен дори наричат „втори химн на Перу“, разкажете ни за нея.
"Аз израснах с автентичната музика на Перу, както и с други жанрове - като рок, например. Но перуанската музика винаги ме съпътстваше, защото баща ми също я пееше. Когато постъпих в Консерваторията, открих възможностите на гласа си и операта, но това стана на 16-17 години - преди това аз не познавах класическата музика. За мен е много естествено да обичам фолклорната и автентична перуанска музика, защото с нея съм отраснал.
Колкото до валса "La flor de la canela", в него композиторката Чабука Гранда описва една жена с тъмни коси и кожа, описва красотата на тази жена, докато тя прекосява един мост и върви към един булевард. Описва как се движи и как изглежда, но в същото време казва на хората от Лима да ценят и пазят своя град, да се грижат за Лима. Има два плана в песента – единият призовава хората да са съвестни и да пазят Лима, а другият описва красотата на тази жена."
Композиторът Нуниес Аяука пише за Вас и Вашия ментор, тенора Ернесто Паласио, произведение със симфоничен оркестър - Flor de Nieve. Сигурно сте получавали и други посвещения. Чувствате ли се като вдъхновение за Вашите сънародници?
"Да, мисля, че да. Аз им служа за пример, би могло да се каже и за вдъхновение. Това е важно за мен - да бъда пример и вдъхновение не само за младите от моята страна, но и от целия свят, за онези, които започват своя път в операта. Аз винаги съм бил готов да помогна на младите, да им дам уроци по пеене и да проследя развитието им. Освен това много се забавлявам с тях и съм доволен, че ги познавам."
Сватбата Ви е била светско събитие в родината Ви, после споделяхте в социалните мрежии интересни детайли около раждането на децата си. Явно приемате феновете си като приятели - доколко са важни те за Вас?
"Много са важни за мен. Винаги им отделям време след концертите си, за да им давам автографи, да общувам с тях и да отговарям на въпросите им. Мисля, че е важно да се срещам с тях, да бъда с тях и да се радвам на почитателите си по целия свят, и съм благодарен за това. Те са онези, които подкрепят кариерата на музиканта и присъстват с ентусиазъм на концертите, аплодират и показват любовта си. В социалните мрежи качвам много неща именно за феновете - има такива, които са много ентусиазирани, а други по-малко. В социалните мрежи човек общува с всякакви групи фенове, които са хиляди."
Има ли съвети, които сте получили от баща си и от първите си учители в Перу, които спазвате и до днес; имате ли свои тайни как да опазвате гласа си?
"За тази цел музикантът трябва да спи добре и да се храни правилно - по отношение на храната нямам никакви тайни. Нямам никакви суеверия, в които да вярвам. Колкото до съветите, получавал съм много съвети от всички. Например, винаги да бъда любезен с хората, с колегите; никога да не забравям откъде съм тръгнал и какъв съм бил; да не смятам, че щом в момента съм по-известен, съм станал друг, различен човек; да не забравям семейството и приятелите и да бъда чувствителен. Това са съветите."
Цялото интервю можете да чуете в звукови файл.
*Въпросите на „Алегро виваче“ зададе Георги Митов-Геми, а преводът е на Христина Тасева. И на двамата благодарим от сърце за тази среща!
Тази година Международният фестивал "Софийски музикални седмици" има продължение и през есента. Между 13 и 30 септември организаторите предвиждат богат афиш от концерти, срещи и съпътстващи събития като майсторски класове, представяния на книги и албуми. Проф. Момчил Георгиев очерта акцентите в предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" - чуйте в..
Дачо Господинов е оригинален поет и прекрасен приятел. Така го характеризират познаващите го от Северозапада и не само там. Роден на 18 февруари 1968 г. в Разград, където и живее до момента. Завършва българска филология във ВТУ " Свети Свети Кирил и Методий" и специализира Библиотекознание в НБУ, София Настоящата книга не е първа на..
На 19 септември в зала "България" Софийската филхармония ще открие новия си творчески сезон с концерт под диригентството на Найден Тодоров, който в момента е служебен министър на културата. Солистите, поканени да изпълнят Двойния концерт от Йоханес Брамс са двама от най-търсените музиканти в света - цигуларят Аугустин Хаделих и виолончелистът Готие..
На 12 септември 1899 г. е роден големият български диригент Асен Найденов. Наричаха го стълб на операта, патриарх, доайен на българските диригенти през 70-те и 80-те години на отминалия век. И с пълно право - Асен Найденов беше на диригентския пулт 71 години, постави над 100 оперни и балетни спектакъла, дирижира 1318 оперни представления и към..
В Деня на София на столичната карта се появи улица, която от 17 септември 2024 г. нататък ще носи името на забележителния български хоров диригент и педагог - проф. Георги Робев. Мястото е в квартал "Дружба", в близост до Дома на културата "Искър". Инициативата е на дъщерята на видния музикант - Татяна Робева, и на Българската хорова капела "Георги..
На 18 септември в Епископската базилика на Филипопол от 18:30 ч. ще бъде първият концерт от есенното издание на фестивала "Дни на музиката в Балабановата къща". Откриването е поверено на духовия квинтет "Пилекадоне", а солисти са оперната певица Светлина Стоянова и джаз пианистът Константин Костов - и двамата с успешна международна кариера. Мотото на..
На 18 септември в Софийската национална опера и балет от 19:00 ч. ще се състои празничен концерт в чест на Деня на независимостта на България. Поканата за него е от Българското национално радио и сдружение „Реформ Юнион Клуб“, които отбелязват празника за втора поредна година, а на сцената ще бъде Радиооркестърът със своя главен диригент Константин..
Цялото интервю на Илия Вълков с певицата Камелия в предаването "РадиоТочка" чуйте в звуковия файл.
" Ако не бъдат взети мерки, следващият инцидент във ВВС няма да е след три години, а по-скоро ". Това заяви пред БНР Димитрина Попова, вдовица на..
"Всяка политика, когато е повтаряема, се превръща във фарс. Ние сме горе-долу в това положение. Политиците викат по един и същи начин: "Пожар!" , това..