Повече от четвърт век във всяко издание на предаването „Алегро виваче“ припомням на нашите слушатели забравени български музиканти от миналото и констатирам, че много рядко съм говорила за нашите великолепни изпълнители на духови инструменти. Спомням си, че през 50-те години, когато започнах да посещавам редовно симфонични концерти, Софийската филхармония имаше невероятна група дървени духови инструменти. Спомням си флейтиста Иван Бончев, обоиста Георги Теодосиев, кларинетистите Кирил Димитриев и Сава Димитров, фаготиста Кирил Коцев - и това са само водачите на групите. Какви прекрасни музиканти бяха, как темброво се сливаха в една великолепна звучност, колко артистични бяха в своите изяви.
Имаме повод да си спомним за обоиста Георги Теодосиев - на 7 април 1921 г. отбелязваме 100-годишнината от неговото рождение. Близо 20 години той е солист на Софийската филхармония, но в началото на 60-те години заминава да работи в чужбина и внезапно си отива от света на 49-годишна възраст през 1970 г.
Роден в Хасково, Георги Теодосиев учи обой при местния капелмайстор Борислав Благоев, а вероятно и при вуйчо си Сава Панев - обоист в Царския симфоничен оркестър. Следва в Държавната музикална академия, в класа на д-р Спасов - личност, за която трябва да се говори и която не трябва да бъде забравена. После се обучава при проф. Христо Петков, а камерно музика учи при проф. Никола Стефанов.
На Първото общобългарско състезание за певци и инструменталисти през 1948 г. Теодосиев е награден и това дава тласък на кариерата му като концертиращ инструменталист, въпреки че още като студент той става солист на Царския симфоничен оркестър (по-късно прераснал в Софийска филхармония). По негова инициатива е създаден Филхармоничният духов квинтет, в който участват водачите на групите в оркестъра. С този състав изнасят много концерти в цялата страна. Сслед това е създадена и нова формация - Български духов квинтет, в който участват Борис Стоянов - флейта, Геори Теодосиев - обой, Сава Димитров - кларинет, Марко Минев - фагот и Христо Хараламбов - валдхорна - много престижен състав с преставителни изяви.
Теодосиев е бил солист и на всички симфонични оркестри в страната. Все пак най-впечатляващи са били неговите изяви със Софийската филхармония. Неслучайно видни диригенти като Абендрот и Бонгарц при гастролите си в София веднага обръщат внимание именно на солиста обоист и го канят за оркестрант в големи оркестри на Германия като Дрезденската филхармония, например. Уви, тогаващните власти не му дават тази възможност за професионална изява. Интересен факт е, че при повторното гостуване на Абендрот в България той специално донася една кантата от Йохан Себастиан Бах за сопран и обой, имайки предвид възможностите на Теодосиев - и изпълнението е блестящо. Чак след 6 години, когато диригентът на Белградската филхармония Живоин Здравкович е впечатлен от качествата на обоиста и го кани за солистична изява в Белгард, а след това и за солист оркестрант на Симфоничния оркестър на град Кайро в Египет, където той е главен диригент, властимащите позволяват на Теодосиев да замине. В Кайро цели 7 години той жъне успехи като обоист и продължава активната си дейност като камерен изпълнител.
Георги Теодосиев притежава и дарбата да преподава - винаги обкръжен от млади музиканти, които го търсят, за да споделя щедро ценния си опит. Но и в тази дейност той има затруднения – допуснат е да преподава само във Филхармония „Пионер“. Независимо от всички създавани в онези времена пречки, много от обоистите от следващите поколения дължат част от успехите си именно на своя „нещатен“ учител.
Георги Теодосиев е роден музикант - от тези, на които природата е дала всичко. Той носи музиката в себе си и я подарява на всички.
Изпълнение на Георги Теодосиев като солист в Концерт за обой №3 от Хендел можете да чуете в звуковия файл.
24-тия галаконцерт на "Младите фолклорни таланти" се проведе в първо студио на БНР на 16-и февруари. Сред тях бяха Пресиана Леонидова, Ралица Генчева и Теди Славова. Трите учат в Националното училище по изкуства "Добри Христов" във Варна. Ученички са на Ваня Друмева. "Фолклорът ни събира и ни обединява", казва Пресиана. Дават си сметка, че..
Младият певец Валентин Велчев събра някои от най-големите звезди от всички жанрове на българската музика на бляскавия си концерт, с който направи промоция на новия си албум "Свети Валентин". Събитието уважиха естрадните легенди Мая Нешкова и Кирил Икономов, Мари и Хайгашод Агасян, Ани и Светослав Лобошки, първата победителка от "Златният Орфей"..
Народният изпълнител Божидар Златков представи в ефира на програма "Хоризонт" и предаването "Рано в неделя" новата песен "Деведжии". Обичаят „Деведжии“ се празнува в село Лесново, Елинпелинско. Това е традиционен кукерски обичай, който се отбелязва от много години. Според някои, идва от времето на турско робство. В село Лесново се провежда..
По повод 152 години от гибелта на Апостола на свободата Столичната община организира историческа възстановка „Живи картини от учредяването на Софийския таен революционен комитет от Васил Левски и разпита му пред турския съд“. Тя се проведе на площад „Гина Кунчева“ в София пред очите на десетки граждани, деца и ученици от столични училища...
Любопитна премиера предстои следващата седмица в Пловдивския куклен театър с покана към възрастните, а не към децата. Моноспектакълът на Димитър Николов - „Момо или животът пред теб“ по романа на един от знаковите съвременни френски автори, Ромен Гари ще се състои на 27 февруари от 19 часа. Актьорът е запленен от книгата още като студент и..
Стотици деца и възрастни в неравностойно положение от Велико Търново изработиха мартеници, които се продават благотворително в инициативата "Баба Марта бързала, мартенички вързала". Повече от 35 социални институции, клубовете на пенсионера и инвалида и неправителствени организации предлагат своите мартенички с кауза . Първи своите..
Фолклорът е не просто музика - той е памет, корени и душа. Българските народни песни носят в себе си историята на поколения, звука на планините, ритъма на земята ни и емоцията на хората, които ги пеят и предават през вековете. В днешния динамичен свят, когато културите се смесват, а музикалните стилове се развиват, фолклорът остава..
" Тези, които трябва да се извинят и да понесат съдебна отговорност, са хората, които в момента насилствено, и с фалшиви данни, вкарват България в..
Политиците никъде, никога не работят за хората, те работят за себе си. Навсякъде е било така и така ще бъде. И за се чудя защо гласуваме за тях...
Фолклорът е не просто музика - той е памет, корени и душа. Българските народни песни носят в себе си историята на поколения, звука на..