Комисията за защита от дискриминация препоръчва на министъра на здравеопазването да преразгледа и прецизира заповедта си за Covid сертификата за достъп до редица обществени пространства и работни места.
В становище на Комисията се посочва, че непропорционалното и нееднакво третиране на всички лица, независимо от здравния, имунизационния или какъвто и да било друг статус, чрез въвеждане на изискването за наличие на „зелен сертификат“, следва да бъде съобразено с принципа на пропорционалност, като мерките бъдат навременни, обществено необходими и социално оправдани.
Пълен текст на становището:
Създалата се ситуация в страната поставя предизвикателства, както пред гражданите, така и пред институциите. Налагането на мерки от министъра на здравеопазването, отразени в Заповед РД-01-856/ 19.10.2021 г., поставят ограничения, които несъмнено целят запазване на живота и здравето на гражданите на територията на Република България.
Защитата на общественото здраве като национална кауза всъщност е детерминирана от предприетите мерки на държавата за индивидуалната защита на живота и здравето на всеки гражданин. Правото на живот е основно и неотменимо право, като е допустимо в някой случаи защитата му да изисква ограничаването на други права. Това обстоятелство обаче не променя изискването, че мерките следва да бъдат единствено необходимите за ограничаване или предотвратяване на нежеланите ефекти.
Безспорна е необходимостта от приемане на адекватни мерки при наличие на заплаха, застрашаваща живота и здравето на гражданите, като тези мерки следва да са пропорционални с оглед преследваната цел. Принципът на пропорционалност и съпътстващите го мерки трябва да намерят своето приложение към отделните групи лица, ползващи се с конкретни, характерни за групата специфични нужди (напр.: противопоказания за ваксиниране, установено преболедуване по друг от приетия със заповедта метод, наличие на антитела без регистрирано заболяване на лицето, лицето да в процес на ваксинационен курс и др.).
КЗД подчертава, че за да се избегне дискриминация на тези, които не са ваксинирани, и поради посочените по-горе причини, държавата в лицето на компетентните органи следва да гарантира универсални, достъпни, навременни и щадящи мерки, които да не предизвикват особена тежест за гражданите както от финансово или социално, така и от времево или друго естество, различно от обикновените ограничения, които гражданите търпят в ежедневието си при създадената обстановка.
Непропорционалното и нееднакво третиране на всички лица, независимо от здравния, имунизационния или какъвто и да било друг статус, чрез въвеждане на изискването за наличие на „зелен сертификат“, следва да бъде съобразено с принципа на пропорционалност, като мерките бъдат навременни, обществено необходими и социално оправдани.
Припомняме, че Регламент (ЕС) 2021/953 на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2021 г. относно рамката за издаването, проверката и приемането на оперативно съвместими сертификати за ваксинация срещу, направено изследване за и преболедуване на COVID-19 (Цифров COVID сертификат на ЕС) с цел улесняване на свободното движение по време на пандемията от COVID-19, зачита основните права и съблюдава принципите, признати по-специално в Хартата на основните права на Европейския съюз („Хартата“), включително правото на зачитане на личния и семейния живот, правото на защита на личните данни, правото на равенство пред закона и недискриминацията, свободата на движение и правото на ефективни правни средства за защита. Когато прилагат регламента, държавите членки трябва да се съобразяват с Хартата.
В регламента се акцентира на необходимостта от предотвратяване на пряката или непряката дискриминация срещу лица, които не са ваксинирани, например поради медицински причини, поради това, че не са част от целевата група, за която понастоящем се прилага или се разрешава ваксината срещу COVID-19, например деца, или защото все още не са имали възможност да бъдат ваксинирани, или са предпочели да не се ваксинират.
Поради това непритежаването на сертификат за преболедуване или притежаването на сертификат за ваксинация, в който се посочва ваксина срещу COVID-19, не следва да е предварително условие за ограничаване повече от необходимото на достъпа до услуги, свободното движение, упражняване правото на труд и други права, защитени от закон.
На национално ниво защитата на основните права на гражданите е уредена в Конституцията на Република България, съгласно която се гарантират животът, достойнството и правата на личността и се създават условия за свободно развитие на човека и на гражданското общество.
Равното участие в обществения живот е гарантирано и в Закона за защита от дискриминация (ЗЗДискр.). Законът гарантира недопускането на пряка или непряка дискриминация срещу граждани на територията на страната по признаци, неизчерпателно изброени в нормата на чл. 4 от ЗЗДискр.
В тази връзка и с оглед своите правомощия, регламентирани в чл. 47 от ЗЗДискр., Комисията за защита от дискриминация (КЗД):
Обръща внимание и препоръчва да се спазват антидискриминационното законодателство и принципа на равно третиране.
При упражняване на правомощията си министърът на здравеопазването следва да спазва изискването, че издаването на сертификати не следва да води до дискриминация, основана на притежаването на конкретна категория сертификат, какъвто е и смисъла на Регламент (ЕС) 2021/953 на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2021 г.
Еднаквото третиране на различните случаи би могло да представлява нарушение на принципа на равното третиране.
КЗД препоръчва на министъра на здравеопазването да преразгледа и прецизира заповедта си максимално, с цел обхващане на всички или почти всички групи граждани или ситуации.
Комисията обръща внимание на работодателите от сферите, извън посочените в заповедта, да не ограничават правото на труд чрез въвеждане на мерки, които не са обективно оправдани и надвишават необходимото за постигане на целта.
Изложеното становище представлява принципна позиция, която не ограничава КЗД да разгледа всяко конкретно оплакване за нарушение на антидискриминационното законодателство, с което е сезирана.
Становището е прието от деветчленния състав на Комисията за защита от дискриминация.
Отново се е разпалил пожарът в община Сунгурларе, в района до село Скала. Огнеборците и местните власти полагат усилия да го угасят. Овладян е другият голям пожар, който гори в Бургаска област - този в община Средец. Пожарът, който е към село Бероново, е почти локализиран. Този между селата Славянци и Скала обаче отново е..
Водата за град Кочериново и някои от селата в общината се спира денем - при пълни язовири "Калин" и "Карагьол" в Рила, откъдето се подава вода за общините Рила, Кочериново и Бобошево. Проблемът е в това, че "Кюстендилска вода" е заявила по-нисък обем вода през горещите летни месеци, каза за БНР кметът на Кочериново Светослав Горов. Денем..
Шестима журналисти бяха убити при целенасочен израелски удар в град Газа, който предизвика големи критики. Нетаняху: Окупацията на град Газа е най-добрият начин за бързо прекратяване на войната с "Хамас" 20 арабски и мюсюлмански държави осъдиха категорично плана на Израел за превземане на град Газа Спешно заседание на СС на ООН заради..
" Разпадът на качественото журналистическо съдържание, особено в онлайн медиите, настъпи на три нива - реклама та, несъобразена със съдържанието, коментари те под статиите и комуникация та, която трябва да се води между авторите на текста и потребителите ". Това обясни пред БНР Леона Асланова, икономист и общественик с фокус върху сферата на..
Полицията в Тетевен е задържала 68-годишен мъж от града, заподозрян за предизвикване на пожар, при който вчера са изгорели 40 декара сухи треви, храсти и дървета в землището на Тетевен. Сигналът за пожара е получен вчера по обяд. По първоначална информация са запалени изсъхнали треви, листа, храсти и дървета в местността Конски дол, като пожарът се..
ЕС е получил 1,6 милиарда евро от т.нар. извънредни печалби, генерирани от лихвите от блокираните активи на Руската централна банка, държани от централните депозитари на ценни книжа, съобщи Европейската комисия. Това е третото подобно прехвърляне към ЕС, след първия транш през юли 2024 г. и втория през април 2025 г. Настоящият транш обхваща..
Законодателството, което беше прието преди ваканцията на Народното събрание, свързано с въвеждането на контрол за средна скорост, е изключително неясно . Тези неясноти отварят въпроси и създават притеснения за административен произвол , който може да бъде налаган. Това каза пред БНР адвокат Мартин Костов във връзка с предстоящото да влезе в сила..
Страната ни вече съхранява слънчева енергия в батерии, които са частни инвестиции . На сайта на ЕСО в оперативните данни се показва енергията,..
Ежедневните тренировки не водят до по-бърз ефект за тялото ни през лятото – организмът ни има лимит, който може да понесе и да се възстанови, а..
„Талантите на Плевен“ – така се нарича първата самостоятелна фотоизложба на Теодор Василев, подредена в плевенската Художествена галерия „Илия..