Петър Райчев е един от първите българи, осъществил блестяща международна кариера по големите сцени в цяла Европа, партнирал си с най-великите певци от първата половина на ХХ век: Шаляпин, Батистини, Страчари, Руфо, Гали Курчи, Дал Монте и др.
През 1912 г., след като държавата не му отпуска средства да следва в Италия, младият Петър Райчев, вече познат на столичната публика с изявите си на сцената на „Оперната дружба“, заминава за Русия, за да следва в Московската консерватория. Там негов учител е знаменитият Умберто Мазети - с него той усвоява тайните на белкантото. След блестящото завършване на Консерваторията той е поканен за солист на Болшой театър, но решава да се усъвършенства в Италия със стипендия от прочутия театър.
В Неапол учи при знаменития тенор Фернандо ди Лучия и дебютира на сцената на неаполския театър „Сан Карло“ в ролите на Рудолф от „Бохеми“ и Херцога“ от „Риголето“. Неочаквано е поканен да замести в спектаклите на „Севилският бръснар“ големия тенор Алесандро Бончи на сцената на Ковънт Гардън. Дирижира Леополдо Муньоне, а негови партньори са Зелма Курц и Рикардо Страчари. Представянето му е много успешно и Райчев бързо се прочува като многообещаващ тенор. Следващата година обикаля големите италиански оперни театри и пее с най-прочутите певци на Италия. Все пак той има ангажимент към Болшой театър и се завръща в Русия през 1914 г., но отново по стечение на обстоятелствата дебютът му е на сцената на Мариинския театър с ролята на Ромео от операта „Ромео и Жулиета“ на Гуно - този път замества внезапно заболелия Леонид Собинов, един от идолите на руснаците.
След успешния си дебют Петър Райчев получава покани от всички големи оперни театри на Русия. Пее известно време в театъра „Музикална драма“ в Петербург. По време на Първата световна война обикаля буквално цяла Русия - пее в Иркутск, Омск, Тбилиси, Ташкент, Харков, Киев и още къде ли не. През 1920 г. решава да се завърне в България, но престоят му е кратък - остава недоволен от обстановката в Софийската опера, особено от интригите и клюките, и отново е на път. От този момент Райчев не се задържа никъде на постоянна работа - пътува непрекъснато от театър в театър, получава много покани, но като че ли не иска да се обвързва дълготрайно с определена трупа. Спира се в Белград, Загреб, Любляна, пее в Милано - в театър „Дал Верме“, за кратко учи при прочутия Котони, продължава с гастроли в Малта, Кайро, Венеция, Триест, Болоня, Палермо, Верона.
С голям успех преминават участията на Райчев във Виена като Херцога от „Риголето“. През 1927 г. с ролята на Ленски от „Евгений Онегин“ се изявява впечатляващо на Берлинските музикални тържества. Същата година в Будапеща пее във „Фауст“ заедно с Шаляпин. След Букурещ прави голямо турне в Германия заедно с великия Матия Батистини - шест концерта и участия в десет спектакъла заедно. В Париж негов партньор в „Риголето“ е Тита Руфо.
През 1929 г. се включва в новосъздадената Руска опера, пее на премиерата на „Княз Игор“, гостува със състава в Испания и Португалия, а в Германия е заедно с Шаляпин. От 1932 г. е в Милано, но има ангажименти и като режисьор в Загреб, Прага, Виена и все по-често гостува на сцената на Софийската опера. Завръща се окочателно през 1936 г., но през следващите години продължава да гостува на различни сцени в Европа и предимно в Германия, където прави и всички свои грамофонни записи.
В Златния фонд е запазено изказване на Петър Райчев от 1958 г., в което той си спомня за първите години от съществуването на Оперната дружба“. Чуйте в звуковия файл.
Най-хубавата и истинска награда е тази на публиката . Това каза пред БНР режисьорът Ивайло Пенчев, чийто филм "Рожден ден" спечели наградата на публиката на 43-тия филмов фестивал "Златна роза", това е четвъртата поредна такава награда за негов филм. "Златна роза" 2025 – награди Ивайло Пенчев: Няма ли история, няма филм "Много бих..
" Аз съм човек, който обича да експериментира. Интересен ми е всеки един стил на работа. Нещо, което работи за нас по възможно най-добрия начин, продължаваме да го следваме и да се придържаме към него, но и не си затварям вратите да работя с други хора, защото е ценно и разширява още повече нашия екип", споделя Мишер Руева. Идеята за..
На 20 и 21 септември солисти, хор и оркестър „София Симфоникс“ с диригент Любка Биаджони гостуваха в градовете Мюнхен и Кулмбах с постановка на „Травиата“. В главните роли се представиха много изявените певци Михаил Михайлов като Алфред, Кирил Манолов /носител на приза "Музикант на годината 2019"/, - Жорж Жермон. Своя дебют в ролята на Виолета..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" отдаваме почит на един от високоуважаваните български виолисти и педагози - проф. Александър Нейнски. На 12 септември се навършиха 105 г. от неговото рождение. Той е роден в село Стакевци, Монтанско. През 1938 г. е приет в Музикалното училище в София, където учи при проф...
И тази година международният фестивал "Софийски музикални седмици" има есенно продължение. Събитията са от 5 септември до 3 октомври в различни културни пространства. Пъстрият афиш включва концерти и спектакли в различни жанрове, както и гост-музиканти от страната и чужбина, които не посрещаме често на столична сцена. Предвидени са няколко авторски..
Още преди да е навършил 20, Виктор Теодосиев вече е сред най-изявените млади български музиканти. Той достойно продължава фамилната традиция след дядо си и баща си, с когото в момента дели поста първи валдхорнист в Симфоничния оркестър на БНР. Междувременно е студент в НМА "Проф. Панчо Владигеров" - София в класа на проф. Владислав Григоров. Но Виктор..
49-ото издание на фестивала "Дни на камерната музика" започна в Габрово и въпреки закъснението, в сравнение с традиционните дати през миналите години, все пак присъства на културната карта на България (поради забавянето на финансирането на много от фестивалите, провеждането беше под въпрос до последния момент). Директорът на Габровския камерен..
Над 40 000 евро и 5000 лева са открити в домовете на двамата служители на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", задържани за искан подкуп..
"Възраждане“ внесе искане в Европейския съд в Люксембург за анулиране на приемането на България в еврозоната от януари 2026 година и това е..