Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Може ли водородният автомобил да замени електрическия като кола на бъдещето

Снимка: GettyImages

Докато възходът на електрическите автомобили, задвижвани с батерии, започна, автомобилният сектор не спира да хвали версията за това ново гориво, насърчавана от публичните власти. Френското списание "Пари мач" се опитва да изясни връзката между екологичната фантазия и индустриалната реалност, пише БГНЕС.

От стартиращите предприятия, които се занимават с технологични иновации, до висшите етажи на властта, мненията не се различават: водородът е горивото на бъдещето. И това би било чудесно, защото ще ни освободи от зависимостта ни от изкопаемите горива и страните, които ги произвеждат. Това ще намали сметките ни за енергия и ще почисти въздуха, който дишаме.

От 70-те години на миналия век насам учените го откриват на дъното на океаните и в сърцето на планински вериги и скали, известни като офиолити. 

Водородът, който се надяваме да се появи в автомобилите ни, се извлича, тъй като най-често е свързан с други елементи: кислород във водата (H2O) или въглерод в метана (CH4 ). И тук започват проблемите. 

Днес 95% от водорода, който използваме, се произвежда от изкопаеми ресурси. При този метод, известен като "парен реформинг", единственият, който понастоящем е рентабилен, производството на 1 килограм водород, който ни позволява да изминем 100 километра, отделя 10 килограма CO2. Такова количество отделя автомобил с вътрешно горене, използващ безоловен бензин, за същото разстояние.

Другото решение е да се извърши електролиза на водата, т.е. да се разделят молекулите на водорода и кислорода чрез прилагане на електрически ток. За съжаление, при сегашното състояние на промишлената електролиза енергийният добив е много слаб. Само 30% от енергията, изразходвана за производството му, се възстановява. Ако обаче енергията е възобновяема, като например вятърна, фотоволтаична или хидравлична, и следователно безплатна, процесът става много по-изгоден и... добродетелен. Производството на водород по този начин дава възможност да се съхранява и следователно да не се губи зелена енергия, която в момента не се използва.

В Германия се изчислява, че 500 гигаватчаса (ГВтч), произведени от вятърни турбини, се губят всяка година, което се равнява на годишното потребление на 60 000 автомобила с водородни горивни клетки!

Как работи

За да се задвижва автомобил с водород, е необходима батерия, която произвежда електроенергия чрез смесване на сгъстен до 700 бара водород, съдържащ се в резервоара(ите), с кислород, взет от въздуха, като в отработените газове се отделя само вода. Произведената по този начин енергия се подава директно към двигателя или преминава през буферна батерия. Подобно на 100% електрически автомобил, управлението на водороден автомобил се отличава с плавност, тишина и липса на замърсяващи емисии. Предимството му е, че не се налага да бъде презареждан; достатъчно е да се зареди с водород за няколко минути, както се прави с безоловен бензин, за да се възстанови първоначалният му пробег. 

Понастоящем двама производители предлагат такава технология на пазара във Франция: Hyundai - SUV Nexo (от 80 400 евро) и Toyota - седан Mirai (от 69 400 евро), който оборудва флотилия от 70 таксита в Париж.

След това стои въпросът за разпространението на горивото. За да бъде транспортиран, водородът трябва да се компресира до 200 бара или да се втечни при -253°C, преди да се вкара под налягане от 700 бара в ултраплътния резервоар или резервоари на автомобила. С други думи, камион, който може да превозва 40 тона безоловно гориво, може да превозва само 3 тона водород. Това би увеличило броя на цистерните по пътищата двадесет пъти. Това не е много екологично, нито пък е много благоприятно за трафика. Затова местното производство изглежда най-реалистичното решение за намаляване на въздействието от транспорта му. Остава да се създаде мрежа от бензиностанции, толкова гъста, колкото е днешната мрежа за бензин и дизел. Разходите за инсталиране на водородна помпа понастоящем възлизат на 1 милион евро.

Зареждането с водород отнема само пет минути, но изисква много предпазни мерки.

Мерките за безопасност, необходими за експлоатацията му, естествено увеличават разходите. Цената би могла да падне до 6 евро, ако се произвежда от възобновяема енергия, но водородът винаги ще бъде по-скъп от електроенергията, необходима за зареждане на батерията. 

Въпреки че водородът със сигурност е бъдещо решение за съхранение на енергия, той едва ли ще замени изкопаемите горива в средносрочен план. Сложни и скъпи за производство, съхранение и разпространение, те са предназначени предимно за автомобилните паркове, както показва планът за водород, стартиран от публичните власти. Най-амбициозната цел е до 2028 г. да бъдат пуснати по пътищата 50 000 товарни автомобила и 2 000 камиона, които да се доставят от 1 000 местни производствени станции. Michelin, чрез своето дъщерно дружество Symbio, което е специализирано в производството на водородни горивни клетки, посочва пазарен дял от 2% през 2030 г. 

Затова обикновеният човек няма да кара с водород, особено ако напредъкът на акумулаторите е толкова светкавичен, колкото беше обявено.


По публикацията работи: Венцислав Василев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доналд Тръмп

Тръмп заведе ново дело за клевета за 15 млрд. долара срещу "Ню Йорк таймс"

Американският президент Доналд Тръмп е завел ново дело за клевета за 15 млрд. долара срещу в. "Ню Йорк таймс", предаде Франс прес, цитиран от БТА. Жалбата от 40 страници, подадена снощи в съд във Флорида, е насочена срещу вестника, трима от неговите журналисти и издателската къща, която публикува книга, написана от двама от журналистите...

публикувано на 17.10.25 в 17:20

От август месец колите са без стикер за преминат годишен технически преглед, напомня СБА

От Съюза на автомобилистите в България напомнят, че от август месец насам върху предното стъкло на колите не се залепва стикер за преминат годишен технически преглед. За БНР управителят на СБА-Младост Малинка Бондаренко уточни, че данните с резултатите от прегледа постъпват   в информационна система, до която от Пътна полиция имат достъп при..

публикувано на 17.10.25 в 17:13
Монтана-ВиК

Жители на Вършец се присъединили незаконно към водопреносната мрежа в града

Лишаване от свобода до 5 години и глоба до 15 000 лева могат да отнесат жители на Вършец, незаконно присъединили се към водопреносната мрежа в града предупреждават от ВиК-Монтана. Нарушителите са открити в хода на спецакция, в която са участвали представителите на Районното управление във Вършец и ВиК-Монтана. Установено е, че в два имота - на..

публикувано на 17.10.25 в 17:03

Бюст - паметник на Георги Раковски бе открит в Перник

Бюст - паметник на Георги С. Раковски бе открит днес в Перник. Той е поставен в близост до паметника на Левски и е част от бъдещата "Алея на българската свобода", която ще бъде направена в пространство до Двореца на културата. Бюст – паметникът е дарен на Перник от родолюбиви българи, а на постамента са изписани думите на Раковски :..

публикувано на 17.10.25 в 16:37

В Русе откриха почетно консулство на Румъния

Почетно консулство на Румъния бе открито днес в Русе от нейно превъзходителство Бръндуша Предеску, посланик на Румъния в България и управата на града-домакин. Дипломатическата структура е отворена за помощ на румънски граждани всеки делничен ден, а неин ръководител е Виктор Гугушев, председател на УС на Българо-румънската търговска камара...

публикувано на 17.10.25 в 16:36
Николай Милчев

Николай Милчев: В ГЕРБ са се стреснали да не би сервитьорът, който носи порции, да е друг

Ако вчера ме бяхте питали какво се случва, щях да отговаря, че се случва нещо, но днес вече ще кажа, че се случва нищо ! С това обобщение започна коментара си пред БНР Николай Милчев, поет, писател и бивш учител. "Трябва категорично да се каже, че така повече не може! Не може кризата на самочувствието на отделна личност да се превръща в драма. Не..

публикувано на 17.10.25 в 16:25
Пламен Димитров

КНСБ настоява за по-бързо създаване на Закон за социална защита при зеления преход

КНСБ настоява за по- бързото създаване на Закон за социална защита при зеления преход, който да гарантира т.нар. "минен и енергиен отпуск". Предложението е съгласувано с енергийното министерство, а целта е пет години преди пенсия, работниците да чувстват, че са защитени от държавата. Хората ще имат личен избор и не всички ще се възползват от..

публикувано на 17.10.25 в 16:25