Името на кларинетиста Франческо Спендолини споменаваме често в последно време у нас, заради очакваното му ярко присъствие във фестивалните афиши – първо, за откриването на "Дни на музиката в Балабановата къща" в Пловдив на 21 септември, а след това, на 26 септември, и на специализирания форум "Изкуството на барока".
Италианецът е сред най-търсените в музикалния свят, когато се отнася до старинните разновидности на кларинета – и неслучайно е канен да свири с някои от най-реномираните ансамбли и солисти. А българската цигуларка Зефира Вълова – основател и артистичен директор на "Изкуството на барока" – е замесена в същия този европейски елит, затова и сега имаме възможност да чуем Франческо Спендолини на наша сцена, при това два пъти за една седмица.
Огромен шанс имаха и млади музиканти – ученици и студенти по кларинет и други духови инструменти – да се докоснат до историята в презентация на Спендолини в НМА "Проф. Панчо Владигеров", където той показа част от впечатляващата си колекция кларинети от различните епохи - от барока до наши дни, и разказа в детайли как се е стигнало до съвременния вид и технически възможности на инструмента.
Франческо Спендолини се оказа изключително харизматичен и като разказвач. Но как се е запалил самият той по старинните инструменти, така трудни за овладяване:
„И аз започнах с модерен кларинет, но имах много добър учител, който беше достатъчно любопитен и към съвременната трактовка на старата музика. Ние често свирим модерна музика, но се връщаме чрез технологията на инструмента назад във времето. Наистина е трудно, по някакъв начин усложнено, но интересното е когато ти самият откриваш нещо различно, оригинално, нечувано преди.
Свирим репертоар, който е изпълняван милиони пъти – и не искам да кажа, че е свирен по „неправилен“ начин, защото такова нещо не съществува, но с различен, далечен от идеите на композитора прочит. А това е жалко – също като вариантите на Мона Лиза от съвременни художници. Има ги, но не са оригиналът. Трябва да се опитваме да бъдем възможно най-близо до епохата, да пресъздадем гласа на историческия инструмент, какъвто е бил тогава. Така музиката става по-фокусирана. Затова и на концерта в София искаме да звучи музика, която е много позната, но изпълнена по непривичен за публиката начин – не да търсим модерен ефект от старинен инструмент. И да ви кажа – инструментите, на които свиря, особено тези, които са оригинални от 19. век, те те водят сами, насочват те какво трябва да правиш, за да свирят красиво, защото не всичко е възможно на тях. Има си специфики – нямат новите системи с клапи и пръстени, но пасват перфектно за определени произведения, писани в същата епоха.“
Какво още сподели кларинетистът Франческо Спендолини в интервю за предаването "Алегро виваче" по "Хроризонт" - чуйте в звуковия файл.
Изкуството и спортът могат да вдъхновяват и подкрепят младите таланти на България. Наследници на цирковата фамилия Балкански повториха успеха на дядо си - спечелиха "Сребърен клоун" Тези качества са в основата и на 25-годишната история на Академичен цирк "Балкански" - място, където магията, традицията и силните усещания се преплитат и дават..
13-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ е посветено на композитора, диригент и музикален педагог Александър Йосифов. Приятно слушане!
Крайдунавското село Ветрен отново се превърна в ателие на открито. Деветима художници от София, Варна, Добрич и Силистра прекараха няколко дни в тишината на реката и зеленината на лонгозната гора, за да уловят с четките си неповторимия дух на Дунав. Амбицията е през следващата година да бъдат поканени млади творци и дори студенти от..
След вдъхновяващия успех на проекта "Звездните тенори" през изминалите две години и гастроли в повече от 40 града в страната, Видинският симфоничен оркестър и великолепните тенори подготвят второ издание с изцяло нова програма . Първият премиерен концерт е тази вечер в Несебър, а вторият - утре в Пловдив. Идейният двигател на проекта е..
Премина шестото издание на фестивала "Реките на София" - в дните 29, 30 и 31 август. Различността е огромна ценност Ново издание на "Реките на София": Изкуство среща природа "Реките на града" е национална инициатива на "Колективът", стартирала през 2020 г., която цели да възстанови връзката между българските градове и техните реки. В..
Художникът Стойко Гагъмов откри на рождения си ден изложба в читалището в Приморско. Той е известен с това, че рисува портрети на известни личности върху скалите в морските ни курорти. В читалището бяха наредени 58 картини – портрети, пейзажи, животни и рисунки против войната. Изложбата ще може да бъде видяна до 14 септември, а художника..
Великотърновският музикално-драматичен театър „Константин Кисимов“ започва новия си творчески сезон с премиерата на мюзикъла „Бай Ганьо Европейски“. Постановката по мотиви от Алеко Константиновото произведение е на 1 септември. Либретото и режисурата са на Юрий Дачев, музиката е на композитора Марек Дяков. „С либретиста и композитора..
Охлаждането на имотния пазар е неизбежно . Това обясни пред БНР Лъчезар Богданов от Института за пазарна икономика, след като от данни на БНБ стана ясно,..
"Властта се събира в един човек. Опозицията се унищожава не чрез избори, а чрез политическа поръчка". Това заяви пред БНР Велислав Величков от..
Крайдунавското село Ветрен отново се превърна в ателие на открито. Деветима художници от София, Варна, Добрич и Силистра прекараха няколко дни в..