Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нюансите на човешката жестокост в „Убийците на цветната луна“

„Убийците на цветната луна“
Снимка: Форум Филм България

Как се задържа вниманието на един зрител за три часа и половина? И то – в киносалона? При толкова много стрийминг платформи – даващи ти възможността да гледаш филми от дома си, пренаситен пазар на изкуство, и при една аудитория, която вече е свикнала сюжетите в киноизкуството да са бързи и лесно смилаеми? Това бяха едни от първите въпроси, които си зададох, след като се запознах с „Убийците на цветната луна“ – новото заглавие от Мартин Скорсезе – може би един от най-великите режисьори на нашето време. 

Историческият уестърн бе отлично приет от критиците, което е очаквано предвид факта, че Скорсезе знае да създаде едно кинопреживяване, което да допадне на наистина запален киноман. 

„Убийците на цветната луна“ е филм с много послания и дълго се чудех кое от тях е най-важното. Защото той ни връща към един период от историята, от който можем да се учим единствено как не бива да се отнасяме един към друг и какво, в никакъв случай, не трябва да повтаряме в бъдещите действия на човечеството. Защото сюжетът ни разказва за индианското племе Осейдж – едни от най-богатите хора в света през 20-те години на миналия век, заради нефтените залежи, открити в земите им в Оклахома. 

Осейджите са представени в началото като дръзки, готови да поемат по стъпките на новия свят, и гордо стъпващи по пътя на равенството с всеки от така наречените „бели“ хора. В същото време обаче – те не забравят традициите си, като продължават да бъдат отдадени на природата и онези нейни елементи, които най-силно почитат и от които приемат своите житейски послания. Богатството и тяхното желание да се интегрират в съвременния свят, не буди само възхищение в чуждите очи. Защото, оказва се, идва време, в което богатото племе не може да се довери дори и на най-приближените си хора. 

Племето Осейдж е задължавано да има „бели пазители“, които да съблюдават и регулират парите им и начина, по който те разполагат с тях. 

В този контекст се запознаваме и с главните ни герои. Симпатичният лентяй Ърнест Бъркхарт се завръща, след Първата световна война, в имението на чичо си Уилям Хейл, който живее на територията на племето Осейдж. Той е техен приятел, спечелил си уважението им чрез привидна лоялност, научаване на езика и традициите им. Той подхвърля, съвсем случайно на Ърнест, идеята да обърне внимание на Моли Кайл – горда индианка, чието семейство разполага със завиден процент права върху нефтените залежи в местността. Двамата се женят и уж успяват да постигнат своето семейно щастие, въпреки различията в културите си. Спокойният им живот обаче е разкъсан на парчета, след като поредица от убийства, подобно на чумна епидемия, се спуска над племето Осейдж, а мотивацията зад тях е човешката алчност и завист – пороци, които са твърде актуални и днес.

„Убийците на цветната луна“

Мартин Скорсезе добре мотивира времетраенето на своя филм. Защото в „Убийците на цветната луна“ няма нито един излишен кадър. Всеки момент във филма е някакъв символ. Сценарият, по който Скорсезе работи с Ерик Рот – друг именит холивудски автор, написал сценариите на „Дюн“ и „Форест Гъмп“, разказва болезнено своята история на провалена човечност и безсилие пред злото. Докато гледаш филма се надяваш, че на финала, това ще е просто изкуство – измислен сюжет. 

Той обаче е по истинска история, разказана подробно и в книгата, позната като „Убийците от Оклахома“ с автор Дейвид Гран. Новият филм на Скорсезе ни припомня на какво е способно човечеството и накъде би тръгнало, ако не помни своята история. Това е шестият филм, в който Леонардо ди Каприо работи със Скорсезе. 10-тият, в който Робърт де Ниро си партнира с режисьора на „Шофьор на такси“. Леонардо успява да улови есенцията на простоватия Ърнест, както и да предаде емоцията му, когато героят ми осъзнава за какво и как е бил използван. Едва ли някой се съмнява, че Робърт де Ниро също ще е блестящ в новия филм.

Неговият персонаж успява да изиграе картите си по най-добрия начин. Поне до момента, в който вече връщане назад просто няма. В ролята на Моли обаче, виждаме звезда, която трябва да изгрее в най-високите нива на седмото изкуство. Актрисата Лили Гладстоун е индианка, израснала в резервата „Блекфийт“. Макар и да признава, че кариерата й не е вървяла кой знае колко до 35-тата й година, този филм е доказателство, че дори сред най-добрите Лили може да стои достойно. В погледа й е закодирана болката на нейните предци – прогонени от земите им, убивани и ограбвани.

Случилото се с племето Осейдж не е единичен случай. Из цялата човешка история срещаме следите на човешката жестокост. Но ако посланието на „Убийците на цветната луна“ може да се обобщи, то би било, поне според мен – следното - все още не сме се научили да разпознаваме злото, дори и като качество у самите нас. Това едва ли ще се случи след филм, пък бил той и над 3 часа. Но да помислим върху темите на подобно произведение, след като го гледаме – това е добро начало по пътя към едно по-хубаво бъдеще.

„Убийците на цветната луна“


Слушайте  „Убийците на цветната луна“ в рубриката на ''Понеделник вечер'' - ''КиноРадио''.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
 Александър Балкански

25 години Академичен цирк "Балкански"

Изкуството и спортът могат да вдъхновяват и подкрепят младите таланти на България.  Наследници на цирковата фамилия Балкански повториха успеха на дядо си - спечелиха "Сребърен клоун" Тези качества са в основата и на 25-годишната история на Академичен цирк "Балкански" - място, където магията, традицията и силните усещания се преплитат и дават..

публикувано на 02.09.25 в 11:16

"Каста дива" в памет на Александър Йосифов

13-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ е посветено на композитора, диригент и музикален педагог Александър Йосифов. Приятно слушане!

обновено на 01.09.25 в 17:39
Пленер

XXX Национален пленер "Човек и природа" в силистренското село Ветрен

Крайдунавското село Ветрен отново се превърна в ателие на открито. Деветима художници от София, Варна, Добрич и Силистра прекараха няколко дни в тишината на реката и зеленината на лонгозната гора, за да уловят с четките си неповторимия дух на Дунав. Амбицията е през следващата година да бъдат поканени млади творци и дори студенти от..

публикувано на 01.09.25 в 11:54

Започва второто издание на "Звездните тенори"

След вдъхновяващия успех на проекта "Звездните тенори" през изминалите две години и гастроли в повече от 40 града в страната, Видинският симфоничен оркестър и великолепните тенори подготвят второ издание с изцяло нова програма . Първият премиерен концерт е тази вечер в Несебър, а вторият - утре в Пловдив. Идейният двигател на проекта е..

публикувано на 01.09.25 в 11:15

Мартин Янков от "Колективът" за фестивала "Реките на София"

Премина шестото издание на фестивала "Реките на София" - в дните 29, 30 и 31 август. Различността е огромна ценност Ново издание на "Реките на София": Изкуство среща природа "Реките на града" е национална инициатива на "Колективът", стартирала през 2020 г., която цели да възстанови връзката между българските градове и техните реки. В..

публикувано на 01.09.25 в 10:34

Художникът Стойко Гагъмов представи нова изложба в Приморско

Художникът Стойко Гагъмов откри на рождения си ден изложба в читалището в Приморско. Той е известен с това, че рисува портрети на известни личности върху скалите в морските ни курорти.   В читалището бяха наредени 58 картини – портрети, пейзажи, животни и рисунки против войната. Изложбата ще може да бъде видяна до 14 септември, а художника..

публикувано на 31.08.25 в 11:28

"Бай Ганьо Европейски" във Великотърновския музикално-драматичен театър

Великотърновският музикално-драматичен театър „Константин Кисимов“ започва новия си творчески сезон с премиерата на мюзикъла „Бай Ганьо Европейски“. Постановката по мотиви от Алеко Константиновото произведение е на 1 септември. Либретото и режисурата са на Юрий Дачев, музиката е на композитора Марек Дяков. „С либретиста и композитора..

публикувано на 31.08.25 в 06:52