На 1 октомври – Световния ден на музиката - при огромен успех и възторжени аплаузи на публиката, в залата на Виенската Щатсопер се състоя рецитал на оперната прима Соня Йончева в клавирен съпровод на Малкълм Мартино.
Тази изява беше в рамките на концертен цикъл на Виенската опера, включващ в своя афиш солови рецитали на известни изпълнители, представители на световния оперен елит. След блестящата изява на Соня Йончева през ноември и декември предстоят самостоятелни концерти на Прити Йенде и Ервин Шрот.
Текст, включен в програмната брошура за концерта, представя българския сопран като „оперна звезда с международна известност, гастролираща на сцените на най- престижните театри по света, чиято незабравима вокална интерпретация се посреща с еднакъв възторг от публика и критика“.
Талантът на Соня Йончева впечатли виенските меломани още през 2013 г. при дебюта й тук в операта „Ромео и Жулиета“ от Гуно под палката на Пласидо Доминго. “Дойде, пя и победи“ беше едно от безапелационните заглавия тогава в австрийската музикална преса. През годините българската оперна прима се завръща триумфално на сцената на Виенската държавна опера в ролята на Маргарита във „Фауст“ на Гуно, като Тоска от едноименната опера на Пучини и Чо-Чо-сан от „Мадам Бътерфлай“.
На 1 октомври Соня Йончева представи в своя рецитал изцяло италиански репертоар, подбран с финес. Неин сценичен партньор на рояла беше изключителният шотландски пианист Малкълм Мартино - световно признат за един от най-добрите и уважавани акомпанятори.
В първата част на концерта бяха включени песни от Джакомо Пучини, Джузепе Мартучи, Франческо Паоло Тости и Джузепе Верди, а след паузата прозвучаха 4 арии от опери на Пучини, някои от които коронни роли за Соня Йончева: Романс на Анна от операта „Вилиси“, арията на Тоска „Vissi d’arte“, ария на Мими от трето действие на операта „Бохеми“ и ария на Чо-Чо-сан от второ действие на „Мадам Бътерфлай“.
Изданието Online Merker озаглави своята статия: „Рецитал на Соня Йончева - от лиричен песенен стил до драматични оперни акценти“. Рецензията очертава нюансите в интерпретацията на различните творби – от идилично звучене до емоционален изблик. Авторът Манфред Шмид специално откроява песента „Al folto bosco, placida ombria“ на Джузепе Мартучи и смята, че тя е в тон с чувството за драматизъм, което характеризира оперната прима Соня Йончева, а в допълнение с нейната изтънчена вокална техника, въздействието на интерпретацията оставя трайно впечатление.
По повод звученето на двете песни "L'ultimobacio" и "Ideale" от Франческо Паоло Тости, изданието Online Merker пише:
"Те бяха представени трогателно от Соня Йончева с нейния носещ мекота, сияен глас. Сопраното пленява със спираща дъха нежност." Авторът на рецензията акцентира и върху изпълнението на романса от операта "Вилиси": "В тази нежна музика Соня Йончева впечатляващо разгръща емоциите на Анна - от ведрото съзерцание до сладостно очакване на радостта от любовта“. Статията отбелязва емоционалния заряд и дълбоко вътрешно чувство в интерпретацията на арията на Тоска и Чо-Чо-сан, както и на трите биса, с които ентусиазирано аплодиращата публика беше възнаградена: огнената „Хабанера“ от „Кармен“, арията "O mio babbino caro" от операта "Джани Скики" и ария на Манон от второ действие на едноименната опера от Масне.
Австрийският ежедневник Die Presse акцентира в своята рецензия за концерта на великолепната творческа симбиоза между Соня Йончева и Малкълм Мартино, които многократно са представяли съвместно на сцена тази програма. В статията на Марион Айгъл четем:
"На рояла Малкълм Мартино подготвяше звуковата платформа за певицата, дишаше с нея, ускоряваше или забавяше темпото в пълен унисон с Йончева. А тази певица знае как да завладее дори голяма празна сцена – с очарователна комбинация от грандиозни жестове и естественост. Тембърът на нейния сопранов глас бе плътно обагрен, звучеше едновременно сладко и привлекателно горчиво.“
Изданието Kronen Zeitung озаглави своята статия: "Соня Йончева е любимка на оперните фенове. Овации, викове "Браво!" и изправена на крака публика са гарантирани.“
Безспорно австрийските меломани очакват с интерес предстоящите изяви на Соня Йончева във Виенската Щатсопер. През сезон 2024/2025 г. тя ще гастролира на тази сцена в общо три заглавия - през февруари 2025 г. в операта „Тоска“ от Пучини, в която ще й партнира тенорът Пьотр Бечала; през март ще има звездна изява в премиерната постановка на "Йоланта" от Чайковски с режисьор Евгений Титов и под диригентството на Туган Сохиев, а през месец април ще се превъплати в образа на Мадалена от операта "Андре Шение" на Джордано.
След края на рецитала във Виенската Щатсопер пианистът Малкълм Мартино сподели за слушателите на предаването „Алегро виваче“ по „Хоризонт“ своята емоция от творческата изява на една сцена с оперната прима Соня Йончева: “Винаги е изключително удоволствие, когато изпълняваме тази концертна програма заедно със Соня. Обиколили сме света с този рецитал. Преди месец бяхме в Сао Пауло, а през декември ще гостуваме в нейната родина България - на сцената в София. Що се отнася до Виенската опера - това е наистина невероятно място. Многократно съм имал изяви тук и винаги е огромна радост.“
Цялата кореспонденция можете да чуете в звуковия файл.
Фестивалът "Забранено за възрастни“ гостува на Родопите с театрални спектакли за деца и младежи. 14-тото му поредно издание започна в края на септември и ще продължи до месец март 2026. Ще вземат участие седем български трупи, пет чуждестранни театъра и един филм. От 29 септември до 3 октомври бяха представени спектакли на Държавен куклен театър..
Талантлива, вдъхновяваща, цветна, изключителен арт педагог, доказан и признат в света чрез наградите за нейните ученици от школа „Колорит“. Това е художничката Майя Ананиева, която десетилетия вече вдъхновява децата и разкрива пред тях света на изкуството. В тази школа всеки ден пристигат награди за децата от различни конкурси. Наскоро „Златен..
На 24 септември международнопризнатият цигулар Светлин Русев изнесе своя успешен първи солов рецитал в австрийската столица. Концертът се състоя в аристократичната атмосфера на красивата Императорска църква, която е част от зимната резиденция на династията Хабсбург в центъра на Виена. Изграждането на дворцовата църква в Хофбург е започнало през..
На 6 октомври в зала "България" оркестърът на Плевенската филхармония под ръководството на маестро Йордан Камджалов ще представи пред софийската публика "Музикална магия" . Софиянци ще бъдат свидетели на кулминацията на най-успешното концертно турне с класическа музика в българската музикална история , заяви пред БНР маестро Камджалов...
Новият творчески сезон ще започне за камерния ансамбъл "Софийски солисти" с нов диригент - Любомир Денев-син. Заедно музикантите вече имаха предсезонни участия, включително в откриването на Дните на камерната музика в Габрово 2025 на 23 септември. На столична сцена началото ще бъде поставено в Централния военен клуб на 3 октомври от 19 часа. В..
В петък, 3 октомври, артисти от различни жанрове, сред които и изявени класически музиканти, ще излязат на сцената на зала „България” в 19.00 ч. в подкрепа на благотворителна кауза. Те ще се включат в галаконцерта “Esperanza for Life” (Надежда за живот), организиран от Международна фондация "Теодора фон Ауерсперг", учредена от родената в България..
В Международния ден на музиката и броени дни преди 55-ия рожден ден на големия български цигулар Васко Василев в София беше открита фотоизложбата "Васко 55 ". Тя събира ярки снимки от неговия живот от 5-годишната му възраст до днес, правени в България и в различни краища на света. Изложбата е експонирана на открито - на Моста на влюбените..
Цялото интервю на Явор Стаматов с Крум Зарков в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.
"Става дума за директна подмяна на обществено важен наратив . В момента някой се опитва – Новото начало на г-н Пеевски, да яхне една модерна вълна..
" Ще положа лични усилия виновните, ако има такива, да получат най-строги наказания, предвидени от закона. С нетърпение очаквам резултатите от..