Музей в ефира

в събота (през седмица)
от 15.00 до 16.00 часа

България е единствената страна в Европа, а дори и на Балканите, която все още няма Музей за съвременно изкуство. Което значи, че българската публика практически не познава най-провокативните, често изненадващи и (сериозно) забавни произведения на българските художници. Парадоксално е, че те са много по-известни в чужбина, отколкото у нас. А изкуства като инсталация, акция, пърформанс, видеоарт и прочие, в които предимно намира израз съвременността, имат вече над 20-годишна история в страната ни.

Предаването обсъжда историята и днешното развитие на съвременното ни визуално изкуство, разглежда „ключови” изложби и произведения, говори за важни събития у нас и в чужбина, за личности и институции със значим принос в тази област. Освен всичко друго създава и виртуален музей за съвременно изкуство – от произведенията, които според събеседниците в студиото непременно трябва да влязат в колекцията на бъдещия реален Музей за съвременно изкуство в България.
Водещата на предаването Диана Попова е изкуствовед, критик, куратор, редактор във вестник „Култура” (1992 - 2001) като продължава да е активен сътрудник на редакцията и в момента. В статиите си във вестника и в други периодични издания тя изследва широк спектър от явления на съвременното българско изкуство, като акцентира на неконвенционалното, иновативното и концептуалното, представя изявите на новото поколение български художници и стимулира развитието на националния дебат по проблемите на българското и европейското съвременно изкуство в контекста на световния културен процес.

Екип на предаването: Диана Попова, Ана-Мария Кръстева, Албена Велева, Весела Цанкова, Цвети Бахариева

Публикации

Мария Налбантова, „Пейзажи на метър“, галерия ИСИ-София. Автори на снимките: Владислава Григорова, Калин Серапионов, Мила Панич.

По въпроса за "женското изкуство"

В "Строителите на съвременна България" Симеон Радев пише, че на 12 август 1884 в Русе три жени се явили да гласуват на избори, но бюрото не ги допуснало. И отбелязва "България броеше първите свои суфражетки". Следва дълъг път и борба, за да се стигне..

публикувано на 15.03.23 в 13:25
Българското участие във Венецианското биенале 2022 – Михаил Михайлов, „Ето къде си“, куратор Ирина Баткова.

Съвременното българско изкуство – отвън и отвътре

"С изключение на произведения на Кристо и Жан Клод, Центърът "Помпиду" в Париж притежава едва няколко творби от съвременни български автори – една серия рисунки на Недко Солаков, а във видеоархива му се намират две видео произведения на Красимир Терзиев...

публикувано на 27.02.23 в 14:35
Жорж Папазов, „Къпещи се“ (1928), „Пратеници“ (1935), „Офелия II“ (1928), „Играчи I“ (1930)

Чий е Жорж Папазов?

Изложбата "Жорж Папазов – осветителят" (16 декември 2022 – 19 март 2023) в НГ "Двореца", куратор Мария Василева, е първата сериозна ретроспектива на творчеството му от 1988 насам. Тръгнал от Ямбол към Европа, установил се в Париж, той става..

публикувано на 15.02.23 в 08:10
Леда Старчева, „Тераса“, 2021, дом-музей „Вера Недкова“

Тишината – в живописта и не само

"Понякога тишината" е названието на изложба живопис, открита в галерията на Гьоте-институт до 17 февруари 2023. В концепцията за нея Мирослав Христов и Калия Калъчева обсъждат позицията на живописта в днешната масова визуална култура. А именно: "Отказ от..

публикувано на 02.02.23 в 15:30
„Селф-сплейнинг (Триумф на емпатията)“, групова изложба организирана от Институт за съвременно изкуство - София, Манифеста 14 Прищина / Проект „Западни Балкани“, галерията на Факултета за изкуства, Университет на Прищина

Арт преглед на 2022

Художествените събития през изминалата година се оказаха много – и у нас, и в чужбина. Много са причините за това изобилие. Отчасти то се дължи вероятно на облекчението от края на двегодишната пандемия. И на възроденото желание за активно движение и..

публикувано на 17.01.23 в 10:50
Калин Серапионов, „За стените до мен“, видеоинсталация, 2022

За стените и сетивата

Всъщност за общуването става дума. Поставено под въпрос в две художествени събития, но далеч не само в тях. "След като нашите канали за комуникация се превръщат в просто инструменти за манипулация, ние питаме: какво остава от публичния разговор. Ако се..

публикувано на 12.12.22 в 16:05
Ларс Нордби, „Възстановяване на паралакса“ – куратор Снежана Кръстева

Възстановяване на паралакса – в Суперпозиции 2

"Суперпозиции 2 / Заплитане" е годишна програма от изложби на Института за съвременно изкуство в София за 2022. Включва шест проекта, като всеки от тях е резултат от взаимодействието на художник и куратор, които досега не са работили заедно...

публикувано на 28.11.22 в 12:44
Ленка Клодова,

Война, афтър-парти и черна сянка - всичко е свързано…

За три изложби в две пространства говорим в "Музей в ефира". В Топлоцентрала изложбата "Клубно настояване: афтър-парти" представя произведения на съвременни художници от Косово. Тя е част от програмата "NEXT Balkan" на фондация ДОМА и може да се..

публикувано на 14.11.22 в 13:21

Руини и империи – на Ларгото

Второто издание на международната изложба Sofia Art Projects е вдъхновено от това място на паметта в София. Събрало в себе си отгласи от различни империи назад в историята – Римска, Византийска, Османска, а през 20 век и СССР. "Исторически империята е..

публикувано на 31.10.22 в 09:10

Парти в корема на кита

…При това партито е заявено като "пижамено" от художничката Невена Екимова и куратора на изложбата Киара Картучиа. Галерия ИСИ - София, била някога нечий частен дом, впоследствие трансформиран в институция – те превръщат в търбух на кит. С идеята "да..

публикувано на 17.10.22 в 12:05