Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Георги Бадев беше един много чист музикант и фантастичен цигулар

БНР Новини
Георги Бадев – след една от концертните му изяви в град Пловдив.
Снимка: личен архив

Йордан Дафов, диригент и композитор: Малко е рано сега да говорим за загубата на Георги Бадев, защото ние, хората, които го обичаха и които го ценяха, като че ли не сме осъзнали още размера на това нещастие, не можем да си дадем сметка за загубата. ...Бадев ще остане един връх в нашата музикална култура и едно явление, което няма адекватен пример подобен, не защото нямаме други цигулари, една цяла цигулкова школа, значителна и с големи, качествени постижения, но той ще остане като един връх в тази школа и то не само с майсторството си, не само с блестящия си виртуозитет. Неговата фигура се отличава от всички останали по това, че дълбочината на неговото изкуство е неимоверно голяма, всички негови сръчности, способности, майсторство, бяха вложени само в една посока – за дълбоко проникване в творбата, която изпълнява. Той изваждаше на показ на слушателите тези точно черти на произведението, което свиреше, които му придават истинската музикална стойност. ...Това, което звучеше – звучеше истински защото той участваше в това пълноценно, без да търси външни ефекти, изявата му беше единствено в полза на автора – от Бах до Константин Илиев.

Проф. Стойка Миланова: …моето възхищение от неговите концерти, винаги интересно изсвирени, винаги напрегнати, едни такива живи... Той беше един абсолютен талант. Малко такива таланти се раждат, говори се, че талантът се ражда на столетие, а за такива като него бих казала, че едно столетие не стига – за Георги Бадев, фантастичен цигулар.

Аврам Попов – цигулар, дългогодишен концертмайстор на оперния оркестър на Саарбрюкен, Германия:
Той беше прекрасен човек, огромен талант... просто се вижда, че в този човек има нещо, което му е дадено от Бога, от Небето, което другите го нямат и всички знаеха това. Не беше изненада, че той направи световна кариера... На едно турне в Америка Джо Бадев свири 20 пъти концерта от Бетовен с много голям успех и в Европа беше същото... той имаше един много топъл и хубав тон, както му беше характера, свиреше всичко много съвестно, много перфектно, много изявено... свиреше перфектно Бах, големите концерти... българска музика… той можеше да свири всичко.

Проф. Николай Евров: Той притежаваше един изключително красив и интензивен, богат и, изразителен тон, а това е много важно за всеки един инструменталист. На второ място искам да отбележа нещо, което не се среща толкова често, той се отнасяше с изключително уважение към автора и към неговите предписания. И въпреки, че изпълняваше точно предписанията, неговото изпълнение не беше в никакъв случай схематично, то беше изключително въздействащо, защото той влагаше една мощна, бих казал мъжествена емоционалност и страст в свиренето и това го правеше изключително, изключително въздействащ.
...Джо Бадев беше много скромен човек и в живота и на сцената, при него нямаше нищо, с което съзнателно да се изтъкне, всичко беше далеч от показност, от външна ефектност и това придаваше още по-голяма стойност на неговите артистични постижения. Той си беше един много чист музикант.

Проф. Стефан Попов: Един великолепен музикант, който си отива, ама защо си отива толкова рано. ...В тия времена си задавам въпроса, защо той си отиде?
Този наш музикант, толкова голям, с толкова голям опит да се върне от Япония и да не го вземат в Консерваторията да продължи своята преподавателска дейност. Той е техен продукт, не е дошъл от някъде другаде. Най-доброто, което може да излезе от нашата Консерватория и да не го използват, неговите знания, да продължи това нещо.

На снимката (отляво надясно): Минчо Минчев, Роксана Богданова и Георги Бадев.    Снимка: личен архив

Проф. Минчо Минчев: …каквото и да говорим за Джо Бадев то ще бъде малко, но болката остава от това, че си отиде един много голям музикант, невероятен артист. За него няма да чуете нещо, което да пробуди интереса на някаква жълта преса, музикант с онази чистота на характера и изпълнителско изкуство, както и човешките му качества – от такова естество, което всичко събрано заедно, прави Георги Бадев.
... Всеки един от тези гиганти, колоси в музикалната ни история и ежедневие, когато напускат, всички оставят една голяма празнина... не бих казал вакуум, а пустош, душевна пустош, което най-много боли. Боли от друга гледна точка, което много ме разтърсва, че да се прочуеш се оказа много лесно в днешно време. Стойностното, висококаратното, онова, което възпитава, което изправя на крака стойностна публика, вече е все по-малко, което е самата реалност и действителност.

Проф. Божидар Ноев: Когато той свиреше, независимо какво свиреше, не се чува, че свири Бадев, а че свири самият композитор, което страшно ми харесваше винаги и се опитвах да му партнирам и може би донякъде съм успявал, донякъде съм съжалявал, че не мога да стигна това, което е, но аз уважавах, обичах и се прекланях пред този човек. Всеизвестна е трагедията с неговата лява ръка още като ученик, а как свиреше с тези пръсти!... Това е неизтриваемо в моята памет – човекът, който превъзмогва всичко в името на изкуството, в името на музиката с неговата малка цигулчица...

8 септември, от 19.30 часа

Прочетете още за Георги Бадев



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кралската опера в Лондон представя операта "Андре Шение" от композитора Умберто Джордано

В съботната вечер ще прозвучи запис на най-популярната опера от италианския композитор Умберто Джордано. Заради нея Пучини вижда в лицето му най-сериозния си съперник. Световната ѝ премиера е на 28 март 1896 г. в "Ла Скала", Милано. Либрето: Луиджи Илика Изпълнението на операта "Андре Шение" е от 5 юни 2024 г. Хорът и оркестърът на Кралската..

публикувано на 12.04.25 в 08:05

Девет концерта в София дават глас на следващото поколение музиканти

Поредица от концерти в подкрепа на новата генерация музика започва днес в София. Тя включва разнообразни жанрове, които ще бъдат изпълнени както от български, така и от чуждестранни артисти. Серията от девет концерта, под името Sofia Live Emerging Talent & Bands, обхваща жанрове от джаз до експериментална електронна музика и ще бъде..

публикувано на 11.04.25 в 17:50

Започва поредица от концерти "Духът на испанската и латиноамериканската музика"

Поредица от концерти "Духът на испанската и латиноамериканската музика" ще бъде открита днес в Националната музикална академия "Професор Панчо Владигеров" в София от 18.30 ч. Тя предлага богата програма, изпълнявана от изявени китаристи, както и уникален концерт, който съчетава традицията на класическото пиано с фолклорната музика. Всички..

публикувано на 10.04.25 в 11:58

"Размисли преди Великден" със Симфоничния оркестър на БНР

В петък (11 април) от 19 ч. в зала "България" е концертът "Размисли преди Великден" на Симфоничния оркестър на БНР. Константин Илиевски , главният диригент на Радиосимфониците, представя в "Артефир" програмата на празничния концерт, в която са закодирани дълбоки послания, свързани с предстоящия празник. "Програмата е типична за..

публикувано на 09.04.25 в 16:20

Пея ви съвсем нова песен

Коулман Мелет (27 май 1974 – 12 февруари 2009) е американски джаз китарист и вокалист, който загива трагично в самолетна катастрофа на 12 февруари 2009 година. Във фаталния ден е пътувал за турне, където трябвало да свири с Филхармоничния оркестър на Бъфало, Ню Йорк, като член от групата на тромпетиста Чък Манджионе. Приближавайки се до Бъфало,..

публикувано на 09.04.25 в 10:30