В самото начало на новата 2016 година светът изгуби едно от водещите имена на тъй наречената „нова музика“. Пиер Булез – композитор, диригент и педагог, който без съмнение стои в основата на всеобщия дебат относно съвременната класическа музика от втората половина на ХХ век, почина на 5 януари на 90-годишна възраст. Със сигурност няма личност с по-сериозно и задълбочено въздействие върху музикалния живот през последните шест десетилетия от Пиер Булез – не само като композитор и диригент, но и като полемист и пророк, въпреки, че той често разгръщаше революционна реторика, настоявайки за изцяло ново начало; за изоставяне на цялата памет, за да се оформи възприятие без прецедент, отказвайки се от наследството на миналото. Но през 60-те години на ХХ век този революционер в композицията се изяви като бляскав оркестров диригент – един от водещите по световните подиуми и този факт утвърди репутацията му като движеща сила на промяната. Връзките му с най-престижните оркестри на планетата, по-специално постовете на главен диригент на Симфоничния оркестър на БиБиСи и музикален директор на Нюйоркската филхармония, му дадоха възможност да отстоява предпочитания си репертоар от автори на ХХ век като Дебюси, Равел, Малер, Стравински, Варез, Шьонберг, Берг, Веберн, Месиен. Към интерпретациите на техните творби той внесе безпрецедентна ритмична прецизност и пронизителна яснота на детайли и колорит. Партитури, смятани за безбожно трудни под неговата палка звучаха с неповторима лекота. Подходът му бе напълно лишен от сантименталност, но винаги изпълнен със страст и този подход с годините стана изключително влиятелен и вдъхновяващ. Освен като забележителен интерпретатор на авторите от ХХ век, той остана в историята с великолепни изпълнения на Бетовен, Берлиоз, Шуман и изключителни постижения като Вагнеров диригент.
Европейският Съюз за радио и телевизия веднага реагира на тъжната новина за кончината на Пиер Булез и разпрати до всички радиостанции-членки уникални документални записи, предоставени от няколко европейски обществени медии. В „Контемпо“ на 13 януари прозвучаха фрагменти от изяви на Булез в Люцерн и Виена, а в музикалната вечер „Еврорадио“ на 18 януари ще предложим на слушателите концерт от лондонската зала Барбикан, състоял се на 4 ноември 2005. 80-годишният Пиер Булез е дирижирал Симфоничния оркестър на БиБиСи. В програмата – поемата „Игри“ на Клод Дебюси, втора версия от 1965 година на „Слънцето на водите“ от Пиер Булез и цялостната партитура на балета „Дафнис и Хлоя“ от Морис Равел. Ще прозвучат и изпълнения на Пиер Булез с Нюйоркската филхармония – увертюрата към „Танхойзер“ на Вагнер и част от „Морето“ на Дебюси.
понеделник, 18 януари, от 19.30 часа
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg