Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В търсене на избледнелите следи от едно ярко и неповторимо начало

Диригентът Илия Темков
Снимка: личен архив
С годините началото на едно дело, което е станало толкова важна част от музикалния живот на нацията, придава тежест на съвременната ни култура, се губи като представа и образ на определена личност, идея положена в него. Международният музикален фестивал „Мартенски музикални дни“ в Русе се появява на културния ни афиш с такава естественост и очакване за всички, които искат да чуят изпълнения на най-добри български музиканти и да се докоснат до изкуството на чужди изпълнители, за които само биха си мечтали, така както с нетърпение през март всяка година се чака да се случи пролетта.
Фестивалът, с повече от 50 години история, пази спомените от сътворението си само в малкото живи участници и разбира се в тези млади поколения, които са попивали събитията, подрастващите музиканти, на които концертите с всички български оркестри и гостуващите от чужбина, хорове, оперни представления, авторски концерти са били невероятна школа по музика. Дрезденска филхармония, Гевандхаузоркестър, Симфоничния оркестър и хор на Берлинското радио, Катовицката филхармония, Пражки камерен оркестър, Ленинградската филхармония, на диригентския пулт Курт Мазур, Карол Стрия, Евгений Светланов, Юрий Темирканов, Генадий Рождественски във време, когато няма Телевизия и Интернет, няма дискове. Да създадеш този музикален празник в един провинциален български град, като поставиш на преден план българското музикално творчество, интересът към съвременните чужди автори и възможност да се чуят класически образци, в техните традиции. И нещо повече от това е да накараш чуждите оркестри да изпълнят толкова много български творби, затова сигурно се изисква много специална дарба.
Дригентът Илия Темков е притежавал такава дарба и когато става диригент на Русенската филхармония през 1960 г. идеите му се разгръщат една след друга, замахът му буди силно изумление и днес. Всичко тогава получава благословия в партийни кабинети „спуска се отгоре“ и се „отчита като мероприятие“. Но Илия Темков успява да постави началото на разменни концерти с помощта на собствените си връзки с немските си колеги и с таланта си да увлече и колегите си от Русенската филхармония, за да отделят от скромните си средства, от времето си, да подкрепят с участието си това Дон Кихотовско начинание. Много диригенти са използвали връзките си, за да осъществят взаимни гостувания на съставите си, а много по-често и самите професори са се грижили за свои добри студенти, да получат шанс да се изявят тук и там. Но никой не е замислял и осъществил в такив мащаб музикално начинание, което да даде шанс на толкова много музиканти едновременно, също и на публиката, да проектира насоки на музикално развитие, да създаде статут, използвайки всички възможности на времето и надхвърляйки въображението и смелостта на останалите, но и давайки им кураж да се проявят на свой ред.
В 1983 г., по време на поредните „Мартенски музикални дни“ в Русе, Илия Темков разказва пред микрофон за началните десетина години. Говори лаконично, събрано, сякаш докладва в официозен стил за случилото се. Дори ти се струва, че чете написан текст, но не, говори мелодично, последователно, превъзходният лектор от образователните концерти, с които си го спомнят с възхищение. Само на моменти просветва вътрешно вълнение, акцент на определено събитие, на нещо важно, което се е случило, на неговото дълбоко удовлетворение. Блаженството, с което архитектът поглежда към своите постройки, градинарят към своите растения.
Един от най-непретенциозните и най-ценни записи в Златния фонд на БНР – единственият в който диригентът Илия Темков говори за това как е започнал фестивалът „Мартенски музикални дни“ в Русе. Има писмени публикации за това начало, но тук ни го припомня неговият създател и организатор със своя личен разказ, така по-късните предания и спекулации нямат голям шанс.
Остава ние да не забравяме неговото име – Илия Темков или Темкиша, както с много любов е наричан от музиканти от всички възрасти.
А какво е бил наистина фестивалът в Русе и как е влияел на цялата музикална култура там, затова могат да говорят много известни русенски музиканти, израсли с него, един от тях е диригентът и композиторът Емил Табаков.

Снимката е предоставена от Милена Темкова, дъщеря на Илия Темков.

вторник, 22 март, от 19.30 часа


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ploho за трети път в София на 5 март

Беше въпрос на време звукът на новата вълна на руския пост-пънк да се завърне на софийската сцена, а за Ploho изминалата година и половина беше повече от достатъчна, за да изпълнят всичките си ангажименти. След първия си разпродаден концерт в зала "Сингълс" на НДК и участието си на Wrong Fest 2023, групата освежи дискографията си с още един..

публикувано на 02.03.25 в 20:28

Избрано от сезона на Метрополитън опера – "Хофманови разкази" от Жак Офенбах

Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..

публикувано на 01.03.25 в 07:50
Пиеро Епифания

Пиеро Епифания и неговата "Афроперуанска психеделия"

Повече от три (направо почти четири)   години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..

публикувано на 27.02.25 в 17:45

Симфоничният оркестър на БНР представя "Вишеградски традиции"

Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..

публикувано на 27.02.25 в 17:39

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 март 2025 г.

1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..

публикувано на 27.02.25 в 17:15