Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Страданието да си различен

БНР Новини

Драматизация, режисура и изпълнение: Веселин Мезеклиев.
Композитор: Георги Попов.

„Холстомер – историята на един кон“ е проект на Веселин Мезеклиев – специфичен, интересен и дълбок актьор. Не че е на много години, но според мен с годините става все по-добър. Трябва да има причина да избере тъкмо „Холстомер“, тъкмо Лев Толстой. Кой днес, в ерата на забавленията, посяга към такива работи! Не е ли като да си малко луд и да си търсиш белята… Питам го. Той ми отговаря. И така… „Холстомер“, защото:
- Текстът е писан преди 130 години, но звучи абсолютно съвременно, все едно, че е писан днес. Кон, потомък на благородни коне, по някаква неволна игра на гените, се ражда пъстър. Пъстрият кон обаче не се цени. Пъстрият кон е различният кон.
- Добрите коне са плод на селекция по отношение на техните качества. И тук имаме кон, потомък само на хубави коне, наследил най-добрите им качества. И какво от това, след като е пъстър? Какво като е уникален? Той е унижаван, бит и кастриран.
- Темата на „Холстомер – историята на един кон“ е темата за кастрацията, за унищожаването на благородното и възвишеното. Нищо не се е променило от написването на повестта до днес. И сега личността се претопява, за да изчезне като се превърне в обикновен потребител.
- Претопява се всичко. Претопява се и смисълът на изкуството. Става лесно – рамкира се, като целия живот, в екрана на телевизора. Олекотява се. И изкуството, вместо да издига човешкия дух, го превръща в реклама, сериал, глупотевина.
- Е, и? Какво да правим в тази схема? Защо въобще да го правим?
- Защото смисълът не е напълно изчезнал. И защото все още имаме правото да избираме.
- Изберете „Холстомер – историята на един кон“. Силен, наситено драматичен текст в прекрасното изпълнение на Веселин Мезеклиев. Нещо обратно на забавлението. Радиопостановка, която ни напомня за истинското предназначение на изкуството.
Приятно слушане!

3 април, от 16 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15

Мир, обратното на война

Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..

публикувано на 12.09.24 в 11:56
Първото издание на „Под игото“ на български език

Величието на "Под игото": препотвърждаване

На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..

публикувано на 06.07.24 в 16:15

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02