Да представяш човек, музикант, когото не познаваш е трудно и... благодатно. Не си обвързан с предварителен образ, фиксиран от най-различни спомени и срещи, ситуации, които неволно наблюдаваш или си участник, т.е. преживяваш съпровождащи емоции от всякакъв характер. Но нашите мащаби не са големи и това дава възможност, когато следиш едни или други музикални прояви и събития по концерти, фестивали и пр. фактически и да познаваш, ако не пряко, то косвено всички музиканти, поне от няколко генерации. Ако става въпрос за изпълнител с определена насоченост към изпълнителство на съвременна музика за пиано като Стела Димитрова, професор в Държавната музикална академия „Панчо Владигеров”, основател и дълги години художествен директор на фестивала „pp IANISSIMO”, то всички тези „роли,създават един определен „образ”, допълнен с конкретна визия и излъчване.
А те са някак самородно изваяни без изкуствени, разкрасителни способи, една и съща прическа, стил на обличане, класически удобно и неангажиращо ума, но тази „ретро” външност се движи така стремително активно, пулсирането е в синхрон с всичко ставащо наоколо, че и за миг не става и дума да я поставиш на определен „възрастов рафт”. Човек, който определено не обича ритуалния подход в общуването и в обществените и артистичните си дори изяви, знаейки, че същественото и движещото не стои там. Същевременно неговата самостойност не подлежи на съмнение и не зависи от отсрещната страна. В диалог реакцията и е мигновена, точна и мисълта с твърде съвършена логика за музикант, но тя успява мимоходом и да добави и още някой тънък артистичен щрих, да я снабди с нюансирани детайли и да я одухотвори. Импулсивност и дисциплинираност, спонтанна откровеност и етична строгост, неща които създават пълноценен, действен образ на човек добре поставен в реалността и същевременно „разположен” с духа си в много по-широко поле на усещания и съзерцания извън тази реалност.
Изпълнителският образ на Стела Димитрова, известният, е изтъкан от решителност, стабилност, вплетен в изпълнителската ни традиция на клавирните сонати на Лазар Николов, Концерта за пиано на Георги Минчев, музиката на Бела Барток, с нейното име в програмата може да се появи творба от Андре Букурущлиев, Булез, Берио. Но в други нейни записи, още от първите излиза друг план от максимата „стилът - това е човекът”. В него ненатрапчиво и смирено, с вътрешен финес, търпеливо се поднасят приютени в душата човешки неща, в които има и горест и скръб, без следа от патетика и открита емоция, с достойна женствена мекота и състрадаване. И това е една може би по-неразбирана нейна страна, но много качествена и ценна, още повече, че всичко към което Стела Димитрова пристъпва получава нейния вътрешен отклик, което си остава и най-сигурното основание да бъдеш интерпретатор.
вторник, 30 май от 19.30 часа
Гениалният майстор пише единственото си завършено оперно творение в края на 40-те години на 19 век. По това време се установява със съпругата си Клара в Дрезден. Авторът отдавна копнее да създаде "дълбока, понятна, чисто немска по дух опера", според негово признание, а срещата му с Вагнер изостря апетита към сценичния жанр. Шуман сам пише..
За втора година през месец юни джазът ще се настани удобно в "Дондукова градина", гр. Пловдив, по време на фестивала JazzTopia от 6-и до 8-и юни. Подборът на артистите в трите фестивални дни е пъстър и разнолик – млади джаз надежди, като групите Postcard и Alexander Ivanov Sextet, утвърдени имена със сериозен авторски поглед като "Владимир..
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
В студиото на Jazzissimo се срещнахме със саксофониста и композитор Владимир Кърпаров , точно след участието му в клубен концерт по покана на " Емил Тасев квинтет" . Концертният календар на Кърпаров тези дни, за щастие на родната ни публика, минава стабилно през България: на 5-и юни е представянето на Balkan Spirit Ensemble на фестивала..
"Крилете на песента" е музикално-документален филм, посветен на маестра Ваня Монева и нейния хор. Премиерата му ще се състои на 8 юни от 19 ч. (неделя) в кино "Люмиер". В "Артефир" гостуват режисьорката на филма Милена Гетова и диригентката Ваня Монева . 30 години хор "Ваня Монева", 50 години живот на сцена и 70-годишен юбилей –..
Кореспондентът на "Покана за пътуване" с базов лагер в Испания, но с адреси по целия свят – Бойка Велинова, този път обещава да ни разходи до Бутринт. Едно..
Днес в "Мигранти с таланти" ви представяме Василис Ксиполиас. Той е от Атина, Гърция, но живее в България вече 25 години с известно прекъсване...
С балканската си тетралогия Капка Касабова създаде нов жанр, който се опира на документалния разказ, на пътеписа, на есето, но в крайна сметка няма свое..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg