Да представяш човек, музикант, когото не познаваш е трудно и... благодатно. Не си обвързан с предварителен образ, фиксиран от най-различни спомени и срещи, ситуации, които неволно наблюдаваш или си участник, т.е. преживяваш съпровождащи емоции от всякакъв характер. Но нашите мащаби не са големи и това дава възможност, когато следиш едни или други музикални прояви и събития по концерти, фестивали и пр. фактически и да познаваш, ако не пряко, то косвено всички музиканти, поне от няколко генерации. Ако става въпрос за изпълнител с определена насоченост към изпълнителство на съвременна музика за пиано като Стела Димитрова, професор в Държавната музикална академия „Панчо Владигеров”, основател и дълги години художествен директор на фестивала „pp IANISSIMO”, то всички тези „роли,създават един определен „образ”, допълнен с конкретна визия и излъчване.
А те са някак самородно изваяни без изкуствени, разкрасителни способи, една и съща прическа, стил на обличане, класически удобно и неангажиращо ума, но тази „ретро” външност се движи така стремително активно, пулсирането е в синхрон с всичко ставащо наоколо, че и за миг не става и дума да я поставиш на определен „възрастов рафт”. Човек, който определено не обича ритуалния подход в общуването и в обществените и артистичните си дори изяви, знаейки, че същественото и движещото не стои там. Същевременно неговата самостойност не подлежи на съмнение и не зависи от отсрещната страна. В диалог реакцията и е мигновена, точна и мисълта с твърде съвършена логика за музикант, но тя успява мимоходом и да добави и още някой тънък артистичен щрих, да я снабди с нюансирани детайли и да я одухотвори. Импулсивност и дисциплинираност, спонтанна откровеност и етична строгост, неща които създават пълноценен, действен образ на човек добре поставен в реалността и същевременно „разположен” с духа си в много по-широко поле на усещания и съзерцания извън тази реалност.
Изпълнителският образ на Стела Димитрова, известният, е изтъкан от решителност, стабилност, вплетен в изпълнителската ни традиция на клавирните сонати на Лазар Николов, Концерта за пиано на Георги Минчев, музиката на Бела Барток, с нейното име в програмата може да се появи творба от Андре Букурущлиев, Булез, Берио. Но в други нейни записи, още от първите излиза друг план от максимата „стилът - това е човекът”. В него ненатрапчиво и смирено, с вътрешен финес, търпеливо се поднасят приютени в душата човешки неща, в които има и горест и скръб, без следа от патетика и открита емоция, с достойна женствена мекота и състрадаване. И това е една може би по-неразбирана нейна страна, но много качествена и ценна, още повече, че всичко към което Стела Димитрова пристъпва получава нейния вътрешен отклик, което си остава и най-сигурното основание да бъдеш интерпретатор.
вторник, 30 май от 19.30 часа
А то значи ангелогласната певица Ася Пинчева от "Мерудия", "Космическите гласове на България" и "Оратница", мултиинструменталистът Георги Маринов - Хорхе – но основно диджериду и гайда, в "Оратница", "Тъпани и гайди" и "Дъ Груувин Пайпърс", и електронният гуру, диджей, продуцент и програматор Иван Шопов, прочут още като Балкански, Куух или Дръм Кид...
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
Преди малко повече от година семействата на българските ученици получиха възможност да извиняват отсъствията им "до 15 учебни дни в една учебна..
Последното заглавие в репертоара на Драматично-куклен театър Враца е "Дванайсет разгневени мъже" от Реджиналд Роуз. Историята започва с това как един син..
Европейският фестивал на зооморфните маски се проведе в италианския град Исерния и събра над 400 участници от 12 държави. Както се досетихте от името..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg