Заключителният спектакъл на Израелската опера и концерт на Израелската филхармония предшестват подновяването на абонаментите за двете институции, а също подписването на чековете от спонсорите, т.нар. „приятели на Операта или Филхармонията". Затова тези изпълнения са много важни и обикновено блестящи. Случайно или не, и Телавивската опера, която и тази година нямаше изпълнение на Масада, и Израелската филхармония, за чийто главен диригент Зубин Мета започва последният сезон на този пост, преди да се оттегли, бяха избрали да представят творби на Пучини. Операта е гласувала доверие на „Мадам Бътерфлай“, а Филхармонията - на „Турандот“.
В духа на добрите традиции на Операта беше представлението „Мадам Бътерфлай“ под диригентството на Даниел Орен. В зрелищния спектакъл, но в дискретния прочит на японската традиция, за режисурата и сценографията бяха поканени японските творци Шавио Сан и Кита Асари. На певците им се налагаше да стъпват „от камък на камък“ на сцената, която представляваше традиционна източна градина. Е, някои забравяха и минаваха за по-напряко и там, където трябваше да тече вода. От оризова хартия са прозорците на къщите в Япония. По време на цялата музикална интермедия на очакването, тези прозорци бяха сцена на театър на сенките, а след това с по-ярки светлини показаха разочарованието. Връх на спектакъла беше танцът на чадърите и ветрилата. Подобно на кукловоди хористите успяха да направят цяло представление, използвайки само разноцветни чадърчета и изписани ветрила. Съжалявам,че не бях на някой от първите два реда, по време на генералната репетиция, на която присъствах. Оттам се е чувало как пее самият диригент Даниел Орен. Лично мен никой от певците на сцената не ме впечатли особено, а на Сузана Барнакини в ролята на Чо Чо Сан трябва да признаем артистичност. А преди да стане диригент Даниел Орен е бил дете-чудо , невероятен певец. Съжалявам, че не чух операта в негово изпълнение! Според колеги е бил забележителен!
За „Турандот“ в концертното изпълнение на Израелската филхармония трудно може да се каже нещо освен суперлативи. Както казват спонсорите: след такъв празник човек се подписва с удоволствие под каквато искаш сума! Оркестърът беше във върховна форма. Трите хора - на Пражкия симфоничен оркестър, който гостува, големият хор „ Гари Бертини“и детският хор „Анкор“, бяха едно от съвършените действащи лица. Едва стигащия без бастун до диригентския пулт Зубин Мета извърши дори и физически подвиг да стои на крака четири часа, защото беше изпълнена не съкратена, а пълната версия на операта. При това ни за миг не беше скучно и залата изслуша творбата на един дъх! Фаворити бяха руската певица Елена Панкратова в ролята на Турандот, която респектира с мощния си и прекрасно поставен глас, и тримата певци в буфо триото Пинг, Панги Понг: баритона Герман Олвера и тенорите Роберто Говата и Пабло Гарсия Лопес . Макар и облечени в смокинги, те много артистично рисуваха с глас и жестове принцовете, които изобразяваха, като баритонът, в ролята на индийския принц, беше пестелив и характерен. Американският тенор Грегъри Кунде, който се разхождаше из сцената, влачейки пюпитъра с нотите, по които пееше, беше малко еднопластов за тази роля, но публиката дълго и горещо го аплодира. Преди концерта изслушах прочутото концертно изпълнение на някога младия, през 1972 г., Зубин Мета, с Лучано Павароти в ролята на Калаф. При сегашната трактовка на операта акцентът бешевърху мъдростта в живота, приоритетите и цената на достигането им, докато някогашната беше по-скоро за силата на духа и всеобхватността на любовта. А сред рецензиите, които се появиха в израелските медии, най-силно ме впечатли анализа на психотерапевта Омер Шумрони. Според него: Турандот е толкова жестока, защото се счита превъплъщение на прабаба си, изнасилена от чужд принц, а вместо да се мъчи три часа на сцената, Мадам Бътерфлай е можела да се отбие при психолог и по методите на Фройд за пет минути биха й помогнали да преодолее изоставането от неверния любим. Можела е просто да се обърне към прочутата семейна радио-консултация по израелското радио, където веднага биха й изкрещели да зареже Пинкертон, да си вземе детето и да се помири с родителите си!
Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..
През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола,..
В рубриката "Културен отпечатък" на Рождественското издание на "Terra Култура" се върнахме назад във времето, за да си припомним как са отбелязвали Бъдни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg