Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Корсар“ за първи път на българска сцена

| обновено на 29.11.17 в 17:37


Във всяко издание на международния балетен конкурс във Варна присъстват най-прочутите вариации и ансамбли от „Корсар“, но досега балетът на Адолф Адам в цялост не беше поставян на българска сцена. И ето че дойде дългоочакваният момент да го гледаме на сцената на Софийската национална опера и балет, и то в постановка на световноизвестния балетист, хореограф и заместник-председател на журито на варненския балетен конкурс Елдар Алиев, който вгражда  фрагменти от хореографията на Мариус Петипа.

Наистина съм горда! С това голямо класическо заглавие Софийската национална опера и балет вече затваря кръга на големите класически спектакли. Безкрайно благодаря на Елдар Алиев, че прие да постави точно тази версия! Аз в продължение на няколко години търсих подходящата версия за нашия театър. Спектакълът на Елдар Алиев е много динамичен, много логично „върви“ либретото отначало докрай и в същото време класическата балетна лексика е доста усложнена. Допирът на нашите артисти с човек като Елдар Алиев може само да им помогне в бъдещото им изграждане, каза директорът на Националния ни балет – примабалерината Сара-Нора Кръстева.

Това е една партитура от 27 номера в първо действие и 25 номера във второ действие. В музиката съществува една приятна мелодика, която не е прекалено дълбока, но в същото време дава възможност човек с много искреност в сърцето да интерпретира най-съкровените любовни моменти, които се случват на сцената, каза диригентът Жорж Димитров.

Идеята за създаването на тази постановка се зароди отдавна у мен. Добър тласък за нея даде участието ми като изпълнител на главната роля във възстановката на „Корсар“ на сцената на Мариинския театър през 80-те години в редакцията на Гусев. С него беше интересно не само да се работи, но и да се дискутира по сюжетната линия. Всички знаехме главните герои Конрад и Медора, но възникваше въпросът „Какъв е този роб и защо танцува с моята годеница най-красивия номер в спектакъла“? Гусев отговори с чувство за хумор: „Добре, тогава ще го направим Па дьо троа!“ Изникваха много такива въпроси, тъй като отделните номера в сюжета не се връзваха. Е, ние знаем, че балетните сюжети не се отличават с особена смисленост и дълбочина, а са по-скоро примитивни и илюстративни! Вземете например фабулата на най-известния балет „Дон Кихот“, но пък е прекрасен спектакъл! Или дори „Лебедово езеро“, където принцът не може да различи белия от черния лебед! Вълнуваше ме и още нещо. Когато гастролирахме с „Корсар“ с Мариинския театър, на най-драматичните моменти от спектакъла публиката в залата се смееше. Затова когато аз поставях „Корсар“, най-важното за мен беше, на моя спектакъл никой да не се смее или да се смее там, където аз бих искал. Разбирах, че в Америка никога няма да имам такива възможности – 120 балетисти, както в Мариинския театър. Затова си поставих задачата да съхраня шедьоврите на Петипа, а те не са много – главното Па де дьо на Конрад и Медора, триото на одалиските, Па де дьото на робинята и търговеца и характерния танц Форбан, и около тези 4 номера да създам спектакъла. И започнах да изучавам как е бил поставян преди. За себе си открих такива интересни моменти, за които преди това не бях подозирал! Например по оригиналното либрето това е трагичен спектакъл. Дълго време търсих и оригиналната партитура и я намерих…, разказа Елдар Алиев.

В звуковите файлове чуйте целия разговор на Росица Кавалджиева със знаменития балетист и хореограф Елдар Алиев в предаването за музикално-сценични изкуства "Каста дива".

Следващите спектакли на балета „Корсар“ на Адам ще бъдат на 1-и, 2-и и 3-и декември в Софийската национална опера и балет.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14