Предисторията на този казус, свързан с културното ни наследство, започва през 2007 г., когато по време на строителни работи в Балчик археолозите откриват храм на Великата Богиня Майка на боговете, Кибела.
Храмът е част от архитектурен комплекс, подобен на Помпей в Италия. И докато последният посреща хиляди туристи всяка година от целия свят, то храмът на Кибела в Балчик вече 12 години чака и се надява да получи вниманието и грижите, които заслужава.
Находките, открити през 2007 година в Балчик, са реставрирани и консервирани и са изложени в Историческия музей в града. Това са повече от десет цели или полузапазени мраморни статуи на Афродита, Пан, Посейдон, Дионис, епиграфски паметници, над 200 монети, глинени лампи и други. Самият храм е обявен за национален паметник на културата – той е държавна собственост, но върху частен имот.
Започва размяна на писма между общината, министерството на културата и собствениците… а междувременно храмовият комплекс се руши и потъва, завличайки и околните къщи.
"Жалкото е, че в един момент ние, общината, и Историческия музей – да, реставрирахме находките, движимите културни ценности, но самата архитектура остава в частния имот и ние там не можем нищо да направим. Освен аз да отида и да го почистя, както правя всяка година по няколко пъти. Архитектурата долу се руши, храмът се руши, преддверието е вече в наистина отчайващо състояние. Беше нормално да бъде експонирано, да бъде социализирано и да идват туристи при нас. Когато печелим ние и община Балчик, печели и България. Там има нужда и от укрепване, защото е много опасно за съседния парцел", каза за БНР Радостина Енчева, директор на Историческия музей в Балчик.
"Всичко сме склонни, стига да се пази културното наследство, да се развива, да се социализира. Склонни сме и да си го вземем всичко и да го донесем тук в "Двореца". Значи за 15 дни ще го организираме. Ако не се разберат общината със собственика, ние сме склонни да подкрепим всяка добра идея за развитието, в крайна сметка и на Балчик, и на региона, и на културния туризъм, и на съхранението за паметта на такъв прекрасен обект. Обаче, ако не могат да се разберат на място, взимаме ги нещата и ги носим тук, за 15 дни" – каза министърът на културата Боил Банов.
Но за да не затънем в този 12-годишен казус, ето какъв е коментарът на юриста в студиото на „Нашия ден“ Ивана Мурджева:
„В правното регулиране и решаване на казуси максимата „по-добре късно, отколкото никога“ не важи. Има ситуации, в които закъснението е равносилно на нанасяне на щета."
Ивана Мурджева задава по-широката рамка, контекста, в който се развива този конкретен случай, както и всеки друг, свързан с културното наследство. И не само…
От години сред експертите се говори за законодателна инфлация. Изразът е изкован в далечната вече 1999 г. и представя идеята, че
Когато законът стане бъбрив, гражданите стават разсеяни. От твърде много норми се отказваме да спазваме каквито и да било норми.
Актовете стават огромни и трудноразбираеми, често зконодателната норма е лошо редактирана – трудно се чете и разбира.
Законът за културното наследство от приемането си през 2009-а до 2019-а той не е бил изменян единствено през 2015 г. Тоест се намираме в режим на свръхрегулация, която на практика спира движението. Междувременно храмът на Кибела, както и десетки други обекти от световна значимост, се рушат, а както отбелязва Ивана Мурджева:
Археологията не е от възобновяемите източници
Отношението ни към материалното културно наследство е отражение на отношението ни към нематериалното културно наследство. Начинът, по който регулираме средата си, е начинът, по който живеем всички, го живеем и изпитваме на гърба си.
Оказва се, че регулирането и увеличаването на количеството преписки, инфлацията на законност води до дефицит на отговорност.
Преписките правят страните невидими. Размяната на писма е декларация на намерения" – е тъжната констатация на експертите.
"Прогледай, твоята вяра те спаси", казва Господ Иисус Христос на един нещастен слепец в евангелското четиво, посветено на йерихонския слепец. Когато Христос призовава Йерихонския слепец при Себе си, Той го пита: "какво искаш да ти сторя?"... И той отвърнал: "дай ми да прогледам!" Той съзнава своята телесна слепота, а ние в по-голямата си част не..
В кюстендилското село Слокощица се намира семейната занаятчийска работилница на Искра и Антон Стоилови. Преди години семейството решава да заживее на село. Съпругът Антон до тогава е работил в дърводелски фирми, бил и крояч на обувки, а Искра – в цехове за производство на кожени изделия. След това решили да не работят за други, а да се опитат..
Тази година на 30 април беше обнародван един нов Регламент 1183 на ЕП и на Съвета, който влезе в сила и с него се измени регламентът относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар . Именно с този нов регламент беше въведена правната рамка на т.нар. "европейски дигитален портфейл за цифрова..
Днешният гост в рубриката „Мигранти с таланти“ е Анна Кузнецова от Москва, Русия, която успешно развива иновативен сладкарски бизнес в София. За първи път Анна посещава България на 5-годишна възраст, след като е диагностицирана с астма. Майка ѝ научава за благоприятния климат в Сандански и решават да прекарват по няколко месеца годишно там. Именно..
Рубриката "Съдебната практика на Съда на Европейския съюз" на предаването "Законът и Темида" се излъчва със съдействието на Съда на Европейския съюз . Можете да я слушате веднъж месечно, всеки последен петък на месеца от 10.00 часа по програма "Христо Ботев". Шестата рубрика ще посветим основно на личните данни в правото на Европейския съюз..
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg