Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кое прави един филм култов

| обновено на 13.04.20 в 13:03 БНР Новини

Каква луда алхимия е нужна, за да превърне един посредствен или направо ужасен филм в любимо заглавие, обединяващо малка, но запалена група почитатели? Разбира се, че увенчаването с култов статус. Добре дошли в щастливата територия на тоталните провали, които са получили втори шанс и са се възползвали от него подобаващо, превръщайки се в куриозните феномени на киноисторията. 

Класическият пример тук е The Rocky Horror Picture Show от 1975 г. Филмът, който служи за определение на термина Sleeper hit (спящ хит) – обявен за провал при премиерното си излъчване, прекарва половин година в кинематографското чистилище, след което вместо да потъне в забравата, както много други, започва да се изчаква по стръмната стълба на популярността чрез нощни прожекции, които събират все повече и повече изтръпнали почитатели, облечени като героите от филма и вживяни в персонажа си. 

Те си подхвърлят цитати от лентата и ги рецитират, докато го гледат за 16-и, 28-и или 37-и път и полека-лека формират нещо като общност около филма, който иначе би потънал в прашните филмови хранилища.

"Трябва да внимаваме да не прекалим с думата "култ" и да не я обезсмислим. Някои са склонни да провъзгласят "Междузвездни войни" за култ заради масата нахъсани почитатели и развитата субкултура, обаче култ трябва да съществува в първоначалния смисъл на думата – като благоговеене пред някакъв образец на ниската култура, основан върху идеята за нарочна пресиленост, ирония, подривност и трансгресия." – казва Майкъл Блайт, който програмира култовата секция на Лондонския филмов фестивал. Вселената на "Междузвездни войни" със сигурност предлага множество открития, но няма да видите клуб на зомби мажоретки или обсебени по Звездата на смъртта травестити.

В този алтернативен канон влизат различни заглавия – от "Магьосникът от Оз" – изтръгнал огнена страст у зрителите дълго след като филмът вече не се показва по кината, до El Topo (Къртицата) на чилийския режисьор Алехандро Ходорковски, халюциногенно пътуване, нещо като ейсид-уестърн, както и палавата френска софткор класика "Емануела".

Разбира се, култът върви с посещение на прашни салони, с изтъркани седалки и излинели плюшени завеси, остатъци от по-добри дни, но най-важното за приемането на един филм в култовата лига, разбира се, са зрителите, също е важно да има обмен на заглавия между различните субкултурни групи – пънкари, гей клубове, рокабили и готик.

През 90-те маркетолозите откриват чара на етикета "култово" и започват да го лепят върху какво ли не, обезсмисляйки значението му по този начин.

Има различни виждания кой филм можем да определим като култов – дали само нискобюджетна лента, непроизведена от големите студиа и натъкнала се на критически отпор и подигравки при премиерата си, или дефиницията включва и ленти, които хем се харесват на специалистите и широката публика, хем привличат запалени синефили, които разнищват всеки елемент от филма кадър по кадър – такива са например "Големият Лебовски", "Мементо". Тарантино е пример на режисьор, който умело работи с тропите на култовото кино, създавайки филми, привличащи успех и мейнстрийм слава. 

Джулиан Мур и Джеф Бриджис на Лебовски фест, 2011

"За мен култовите филми са онези, които по някакъв начин излизат от шаблона, казва иранският режисьор Бабак Анвари, можеш да ги намериш навсякъде. Още повече, локацията е важна и с нея се променя разбирането кое е култ и кое не. Той е отрасъл в Иран, където почти всеки западен филм е бил обявяван за "култов", понеже огромната част от тях са били забранявани. Имахме видеодилъри, които идваха на вратата ти и отваряха куфарчетата с видеокасетки. Беше като да си купуваш нелегална вещества. Така че кажи-речи всеки западен филм, който съм изгледал през 80-те и 90-те, имаше този особен статут, даже мейнстрийм заглавия като "Титаник". Интересно е да си представим как в някое мазе някъде из Иран през 90-те е имало ъндърграунд клуб фенове на "Титаник", пълен с драг кралици, нахлузили корсети като Кейт Уинслет.

Възможно ли е нарочно да направиш култов филм?

"Не – категорични са авторите, чиито филми по един или друг начин са били отличени. Най-малкото статутът не се определя от жанра на филма или съдържанието му, а изцяло от публиката. В голяма им част култ филмите са бокс-офис провали, наругани от критиката, които се прераждат за нов живот, благодарение на малка група отдадени фенове.

"Култовото кино е чудесен начин хората да се обединяват, казва Анвари. Има нещо наелектризиращо в това да си смятал, че си единственият затова пък запален фен на даден филм, а да откриеш, че и други споделят перверзната ти любов към заглавие от типа на The Toxic Avenger ("Отровният отмъстител"), което се приема като боклук. Има нещо овластяващо в това преживяване."


По материали от BBC Culture, Dangerous Minds и др.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Рада Шарланджиева

Преводът като разпъване на езиковите граници

Днес (9 април) от 18:30 часа в Литературния клуб на Столична библиотека в поредицата "Преводач на месеца" ще гостува Рада Шарланджиева.  Освен с преводаческа дейност, тя се занимава и с журналистика, есеистика и критика. По време на срещата с читатели нейния творчески облик ще представят проф. Михаил Неделчев, проф. Албена Бакрачева и доц. Йордан..

публикувано на 09.04.25 в 15:05
Невена Цанева, Асен Лозанов, Васил Ряхов

Бургаският театър подава ръка на най-младите таланти

С премиера на спектакъла "Мъртвешки танц" от Аугуст Стриндберг ще посрещне публиката си на 10 април Драматичният театър "Адриана Будевска" в Бургас . Постановката по пиесата на големия шведски драматург е дело на Мария Генова. Младата режисьорка е победителка в първото издание на конкурса за абсолвенти, завършващи режисура за драматичен театър...

обновено на 09.04.25 в 14:37
Петранка Божкова

Добруджански писатели гостуваха на Дом "Дора Габе"

Автори от Добрич гостуваха с творческа вечер и литературно четене в Дом "Дора Габе" в София. Писателят Красимир Бачков, автор на сборниците "Някъде там" и "Разкази от този и онзи свят", и Петранка Божкова – поетеса и журналист, дългогодишен кореспондент от Добрич за БНР Радио Варна, представиха свои творби. Среща със столичната публика имаше и..

публикувано на 09.04.25 в 13:37

Преиздадоха "Джобен психотерапевт" на Сузана Макмахън

Преиздадоха " Джобен психотерапевт " на  Сузана Макмахън Това е книга, помогнала на милиони хора в цял свят да разберат себе си и сами да си помогнат. Тя предлага отговори на въпроси, които за мнозина са жизненоважни, като се започне от "Кой съм аз?" и "Какъв е смисълът на живота?", и се стигне до "Какво мога да контролирам?" и "Как да приема себе..

публикувано на 09.04.25 в 12:10
Любомира Попова

Съвременният творец е разкъсан между това да създава изкуство и това да го продава

Живописецът и уебдизайнер Любомира Попова говори в "Нашият ден" за брандирането при създаване на културни събития – за следването или избягването на трендовете, за подходящите и неподходящи визуални елементи, за сложните и прости послания. "Съвременният творец е много по-свободен да бъде себе си, да изразява концепциите си по начина, по който..

публикувано на 09.04.25 в 10:13