Шансът на „Зана“ да прозвучи по „Христо Ботев“ в странен обеден час, в който десетилетия наред без прекъсване е звучало предаване, предаването за култура, е най-напред предизвикателство към чувството за ритъм. „Зана“ ще предизвика чувство на объркване, което може да прерастне и във враждебност. Вместо мелодиката на аналитично настроен водещ, размиваща се в спокойна илюстративна музикална среда, в „Зана“ нещата вървят с логиката на удари на секира. Хем приказка, хем - не, хем сакрален танц, хем – не, хем любов, хем - стихия.
В основата ѝ е повестта „Зана“ на Керана Ангелова, издадена през 1998. Корицата на първото издание послужи и за вдъхновение на нашия уеб постер.
Радиопроектът „Зана“ си поставя уникалната задача да инкорпорира две принципно противоречащи си плоскости - автентично и приказно - в едно аудио. Аудио автентична е картината на мястото и времето, на историческите събития и възстановката на бита и ритуалите, автентичен е и диалектът, обаче в същото време ние разказваме страшна приказка. „Зана“ е първото радио постановка на Биляна Петрова и е прекрасно, когато дебютант в аудиото със свободно от граници въображение и вещи аудио режисьори се впуснат в напрегнатото приключение на радио творенето, където всяка форма е съдържание, така че, внимателно!
След тази кратка презентация, която наблегна на нестандартното и сюрпризиращото, да припомним: „Зана“ е последният във времето международен успех на българския радиотеатър и радиодраматургия. След поредица заглавия на изключителни постижения като „Цитаделата“, „Атолът“, „В долината на смъртната сянка: Иван“, „Mama- мама, tata- татко, история с деца на заден план“, „Апокриф или наивистични сънища“, „Един по-дълъг път до полето на боя“ „Зана“ стана Четвъртата THE BEST радиодрама в Европа през 2016.
До март месец 2020 Радиотеатърът беше създал традицията да кани публика във Второ студио, с която заедно – слушатели и изпълнители – да прослушват премиерните постановки на български пиеси. Интересът към прослушванията на живо беше голям. За съжаление Covid епидемията прекрати тези събирания. Сега с голяма радост съобщаваме, че редакцията ги..
Нина Мазур е известна украинска театрална критичка. Пише и монодрами. Често са свързани с Шекспир, но всъщност се интересува повече от жените около Шекспир. Като заобиколим изминалите векове, които така и не отговориха на загадката около личността на Шекспир, премиерата на Радиотеатъра "Агнес, жената на Уил", на 14 май от 16 часа , предлага странна..
Премиерата за деца на Радиотеатъра започва с Имало едно врем e … Както трябва да започват всички приказки. Имало едно време едно хипопотамче на име Туртухчо, което живеело в Африка, в Хипопотамия. Туртухчо бил много любознателен, обичал да научава нови и нови, и нови неща… Да, този път малките ни слушатели ще се запознаят с Туртухчо,..
На 26 март от 16 часа Радиотеатърът ще излъчи премиерното повторение на пиесата "За едно явление в електричеството". Радиокомпозицията е по разкази на Чехов, съотнесени по такъв начин, че възпроизвеждат атмосферата на най-съкровените му пиеси. Ето какво казва проф. Людмил Димитров за тази постановка: "Градина, сватба, самоубийство, монах,..
И през 2023 г. Радиотеатърът не забравя мисията си да продуцира качествена драматургия за деца и тийнейджъри. На 16, 17 и 18 януари от 7.20 часа слушайте премиерата на трите части на "Кентървилският призрак" от Оскар Уайлд. Точно защото говорим за текст на Уайлд, тук внимателно е избегната една досадно честа практика при историите за деца,..
Как могат да бъдат регулирани социалните мрежи и гражданите да бъдат предпазени от фашизоидни политици, тероризъм и невярна информация в тях? Как..
Под заглавие "Камъните на мисълта" излязоха на български в превод на Стоян Гяуров записките на Хенинг Ритер – германски журналист, писател и преводач. В..
Напук на дигиталната ера, в която живее целият свят, България си има свои правила за съществуване. Винаги някак наопаки, с няколко хода назад, без кой знае..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg