Шансът на „Зана“ да прозвучи по „Христо Ботев“ в странен обеден час, в който десетилетия наред без прекъсване е звучало предаване, предаването за култура, е най-напред предизвикателство към чувството за ритъм. „Зана“ ще предизвика чувство на объркване, което може да прерастне и във враждебност. Вместо мелодиката на аналитично настроен водещ, размиваща се в спокойна илюстративна музикална среда, в „Зана“ нещата вървят с логиката на удари на секира. Хем приказка, хем - не, хем сакрален танц, хем – не, хем любов, хем - стихия.
В основата ѝ е повестта „Зана“ на Керана Ангелова, издадена през 1998. Корицата на първото издание послужи и за вдъхновение на нашия уеб постер.
Радиопроектът „Зана“ си поставя уникалната задача да инкорпорира две принципно противоречащи си плоскости - автентично и приказно - в едно аудио. Аудио автентична е картината на мястото и времето, на историческите събития и възстановката на бита и ритуалите, автентичен е и диалектът, обаче в същото време ние разказваме страшна приказка. „Зана“ е първото радио постановка на Биляна Петрова и е прекрасно, когато дебютант в аудиото със свободно от граници въображение и вещи аудио режисьори се впуснат в напрегнатото приключение на радио творенето, където всяка форма е съдържание, така че, внимателно!
След тази кратка презентация, която наблегна на нестандартното и сюрпризиращото, да припомним: „Зана“ е последният във времето международен успех на българския радиотеатър и радиодраматургия. След поредица заглавия на изключителни постижения като „Цитаделата“, „Атолът“, „В долината на смъртната сянка: Иван“, „Mama- мама, tata- татко, история с деца на заден план“, „Апокриф или наивистични сънища“, „Един по-дълъг път до полето на боя“ „Зана“ стана Четвъртата THE BEST радиодрама в Европа през 2016.
"Мама и татко се сгодиха през октомври 1927 г." – с това изречение започва "Бивалици", автобиографичната книга на Вера Мутафчива. С неподражаемия си стил и гледната точка на всеприсъстващ автор тя разказва първите си съзнателни спомени, всъщност опреди това както стана ясно. Със забележителен стоицизъм, ирония и самоирония тя предава не само своите..
На 18 юни от 16 часа Радиотеатърът ще излъчи премиерната си постановка "Авариен изход" по поетесата на Силвия Чолева. На 25 май имаше предварително прослушване на радиопостановката с публика във Второ студио на БНР. Дойдоха много почитатели и ценители на съвременната българска драматургия. Още едно доказателство, че българската театрална публика има..
До март месец 2020 Радиотеатърът беше създал традицията да кани публика във Второ студио, с която заедно – слушатели и изпълнители – да прослушват премиерните постановки на български пиеси. Интересът към прослушванията на живо беше голям. За съжаление Covid епидемията прекрати тези събирания. Сега с голяма радост съобщаваме, че редакцията ги..
Нина Мазур е известна украинска театрална критичка. Пише и монодрами. Често са свързани с Шекспир, но всъщност се интересува повече от жените около Шекспир. Като заобиколим изминалите векове, които така и не отговориха на загадката около личността на Шекспир, премиерата на Радиотеатъра "Агнес, жената на Уил", на 14 май от 16 часа , предлага странна..
Премиерата за деца на Радиотеатъра започва с Имало едно врем e … Както трябва да започват всички приказки. Имало едно време едно хипопотамче на име Туртухчо, което живеело в Африка, в Хипопотамия. Туртухчо бил много любознателен, обичал да научава нови и нови, и нови неща… Да, този път малките ни слушатели ще се запознаят с Туртухчо,..
Приемаме горите за неизменна даденост и част от пейзажа, а те нерядко са деликатни системи и промяната във факторите на средата, включително климатичните,..
Със самостоятелна изложба Liminal /Гранично на американската артистка Мариана Смит в галерия "Академия" започва поредицата културни събития от програмата..
Помня как п ървият път когато тръгнах сама за Африка, близките ми едва не завиха на умряло. Е, видяха, че не само се върнах жива и здрава от Кения, ами бях..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg