Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Божествената Мария Калас

Холограма на Калас по време на концерт, включващ нейни записи и жив оркестър в Мексико Сити
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Мария Калас e една от най-големите оперни певици на ХХ в. Легендарните ѝ роли продължават да пленяват и омагьосват милиони хора близо 40 години след смъртта ѝ на 16 септември 1977 г. 

Калас е родена в Ню Йорк на 2 декември 1923 г. Обожавана в еднаква степен от публиката и критиката, тя притежава брилянтна вокална техника и драматичен талант, които ѝ печелят прозвището La Divina. Репертоарът ѝ варира от сериозни класически опери до белкантови партитури от Доницети, Белини и Росини, до шедьоврите на Верди и Пучини и дори Вагнер. 

Като много други таланливи хора, и Калас има нещастно детство. След като майка ѝ забелязва музикалния ѝ талант, петгодишното момиченце е наказано с непрестанни уроци по пеене. Когато родителите ѝ се разделят, Мария заминава за Гърция с майка си и сестра си, където получава основното си музикално образование.

Калас е мечта за учителите си, които я описват като фанатично и безкомпромисно отдаваща душата и сърцето си на музиката. Напредъкът ѝ е феноменален. Тя пее по пет-шест часа дневно... За половин година Калас започва да изпълнява най-трудните арии в световния оперен репертоар със забележителна музикалност.

Професионалният ѝ дебют в Гръцката национална опера е през 1941, а първата ѝ сериозна роля идва година по-късно, когато изпълнява Тоска. След това дори зложелателите ѝ се съгласяват, че талантът ѝ е божествен.

Големият обрат в кариерата ѝ идва през 1949 г. Мария е ангажирана във Венеция за Брунхилда от „Валкирия” на Вагнер, но се налага да изпълни и Елвира от „Пуритани” на Белини. Само за три дни Калас превключва от неистово драматичната Брунхилда до прелестния лиричен глас на Елвира. Според критиците може би има певци, способни да направят този преход, но в рамките на цялата си кариера, не за три дни. 

Ла Скала поставя редица постановки специално за Калас, под диригентството на Херберт фон Караян и режисирани от Франко Дзефирели и Лукино Висконти. По-късно Висконти ще каже, че се е захванал с оперна режисура само заради Калас.

Дебютът ѝ в Метрополитън опера през 1956 г. е предшестван от неласкава статия в "Таймс", която я описва като своенравна и капризна примадона.

През 1952 г. Калас прави лондонския си дебют в Кралската опера и оттогава датира любовната ѝ връзка с английската публика, пред която тя ще пее многократно и ще получава аплодисментите ѝ  до 1965 г.

Знае се, че Калас започва кариерата си с тегло от около сто килограма и се превръща във фина, елегантна дама, обитаваща света на глобалния джет сет. Но според някои специалисти рязкото отслабване в средата на кариерата е спомогнало за упадъка на гласа и преждевременния край на кариерата ѝ.


По-късно директорът на Метрополитън опера Ню Йорк ще каже, че Калас е била най-трудният артист, с когото е работил: "Защото тя беше много по-интелигентна. С останалите певци можеше да се разбереш, но с Калас не беше така. Тя знаеше точно какво иска и защо го иска."

Калас дълго е женена за италианския богаташ Джовани Менегини, но през 1957-а, когато двамата гостуват на яхтата на Аристотелос Онасис, бракът им се разпада. Мария и Аристотелос се влюбват и веднага решават да заживеят заедно. За Мария следват години на щастие, лукс и светски блясък.

Всичко свършва през 1968, когато Онасис среща Джаки Кенеди. Изгубила гласа си, Мария губи и любовта на живота си. Затваря се вкъщи и умира през 1977 г. едва на 54 години, за да остане като Библията на операта, Божествената, неповторимата Мария Калас.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Концертът "Петолиния и вдъхновения" събира класическата музика и българския фолклор

Концертът "Петолиния и вдъхновения" е проект на композитора Костадин Генчев. Той преплита класическата музика и фолклора, като се смесват тембрите на инструментите. Генчев коментира, че когато звучи класически щрайх квартет и квинтет с контрабас, смесвайки тембъра на виола или цигулка с гъдулка, на кларинет с кавал, класическа китара и тамбура, се..

публикувано на 04.02.25 в 09:05

Квартет Sage с първи сингъл и концерт в София

Група Sage се сформира в Амстердамската консерватория и  обединява четирима млади музиканти, събрали се в забележителния нидерландски град. Тромпетистът Рома Гашо и пианистът Грегоар Кифер са от Франция, басистът Дуорт Фернандеш е от Португалия, а Александър Иванов – барабани е от България. Техният произход, експериментаторски стремеж и дух на..

публикувано на 04.02.25 в 08:00

Басеку Куяте и Ами Сако – автентичен малийски блус в София

"Той е гений и живото доказателство, че блусът идва от Мали" , споделя легендарният американски блусмен Тадж Махал за своя колега и приятел Басеку Куяте . Тя пък – Ами Сако – има един от най-мощните и запомнящи се гласове в цяла Западна Африка. А платформата за традиционна и нова африканска музика "АфроВизия" и концертната серия..

публикувано на 03.02.25 в 19:47

Денят, в който музиката умря

На днешния ден се навършват 66 години от гибелта на рок легендите Бъди Холи, Биг Бопър и Ричи Валенсуела . Самолетът им се разбива в Айова, по време на турне. На мястото на катастрофата и в родните им градове всяка година се организират възпоменателни събития. Този ден е наречен от феновете на рокендрола "Денят, в който музиката умря". Бъди Холи,..

публикувано на 03.02.25 в 14:43

Мартина Табакова: Винаги гледам на живота от положителната страна

Талантливата пианистка е родена в град Бургас в голям музикантски род. От съвсем малка има увлечение към сцената и на петгодишна възраст започват занимания по пиано, балет, танци и изобразително изкуство. След първия ѝ рецитал в пети клас, не закъсняват и наградите от конкурси: Aevea Piano Prize - Италия, Leopod Bellan International Music..

публикувано на 03.02.25 в 07:55