Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Андроника Мартонова: Нужна е държавна стратегия за култура и образование

| обновено на 28.08.25 в 13:13
Проф. Андроника Мартонова
Снимка: Венета Гаврилова

Проф. Андроника Мартонова, специалистка по история и теория на киното, университетска преподавателка, зам.-директорка на Института за изследване на изкуствата при БАН, гостува в рубриката "Всичко за образованието". Разговаряме за потенциала на изкуството да развива качества, умения и нагласи у младите личности. Темата е провокирана от впечатлението, че "обучението" по изкуства в средното ни общо образование не просто е подценявано като нещо "допълнително", което спокойно можем да спестим на децата, но и масово се води формално и съответно безрезултатно.

Дали разговорът за изкуството в училище е неуместен и излишен в момент, когато всекидневно преживяваме драматични събития като пожари, безводие, нелепи инциденти със загинали хора, има ли връзка досегът до изкуствата в годините на израстване с това, което виждаме около себе си.

"Връзката е такава, доколкото разбира се, всяко едно изкуство може да ни даде ценностна система, може да ни даде различни примери за морал, истории, които се повтарят в хода на човешката цивилизация в различни култури, истории между владетели, между подчинени, между обикновени хора, между деца, родители, млади, стари, съпрузи. Цялата история всъщност може да бъде така разказана и ние всъщност като съвременни хора реално повтаряме всичко това, което можем да прочетем и да видим. Просто е сменено историческото време. Но е важно, че тези истории формират характери, формират вариации на, ако искате, чувство на отговорност или безотговорност, защото и двете страни съществуват. Формират, разбира се, както казах в началото, морала и ценностната система.", казва проф. Мартонова.

По отношение на идеята моралът и ценностната система на учениците да се формират в специален предмет "Добродетели" или "Религия" вместо това да става чрез изкуството:

"Аз също смятам, че може би е по-добре да се направи като една първа стъпка през изкуствата. Защото през изкуствата тези деца могат много по-добре да преживеят добродетелите и да се срещнат с тях.

Не съм против едно религиозно образование като обща култура. Това е вече един съвсем много деликатен, много отделен въпрос. Още повече, че ние все пак сме светска държава и също така сме по някакъв начин с едно религиозно разнообразие и все пак и пледираме за някакъв вид толерантност към другите религиозни общности. Затова смятам, че по-скоро през изкуствата можем по-добре да разкажем дори самите религии."

Проблем е липсата на достатъчно подготвени кадри и за едното, и за другото, смята проф. Мартонова.

Като синкретично изкуство съвременният театър може да е особено полезен за децата, е убедена проф. Мартонова и споделя, че не е рядкост студенти да не са посещавали в живота си театрална постановка, а когато ги заведе да гледат спектакъл, се оказва, че те са имали нужда от това преживяване, без досега да са го осъзнавали.

За влиянието на така наречената "масова" комерсиална култура, чалгата и кича:

"Разбира се, генезисът на всичко това са промените, икономическият статус на страната, в семействата може би някакво такова усещане за безизходица и безнадеждност. Разбира се, местата в които... много малки населени места, където няма дори киносалон… Другият момент е… излизането на представата за, трябва да има различни представи за театър, но тази представа, която е ултркомерсиалната, нивото на "Комиците", това, което се бълва по телевизията, реалити шоута, които са адски елементарни. Създаването на известни хора, които няма с какво да бъдат известни, освен, съжалявам, че трябва да го кажа, с безобразната си простотия. И идеята, че ти си успешен, като си появил на телевизора. Просто защото има подмяна на ценностната система отново."

Какво все пак може да се направи, за да имат достъп българските деца до истинско изкуство с всичко, което то би допринесло за развитието и израстването им като личности. И сега има щастливи изключения – училищни театрални трупи, клубове, учители, които успяват да увлекат децата, но може би ще е различно, ако това е задължение, политика на институцията:

"Ето тук е според мен ключът на нещата. Държавна стратегия. Държавна стратегия за култура и образование.", обобщава проф. Андроника Мартонова.

Чуйте интервюто в звуковия файл:


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Постери на петокласниците от 23 СУ

Човешките технологии в училище или колко е важно да се чувстваш добре дошъл

В рубриката "Всичко за образованието" Светлана Нанчева и Юрий Анджекарски от сдружение "Професионален форум за образованието" правят равносметка от пилотния проект "Добре дошли в училищната общност", проведен в две столични училища – Професионалната гимназия за високи технологии "А. С. Попов" и 23 СУ "Фредерик Жолио-Кюри" в София. Резултатите от..

публикувано на 10.11.25 в 13:20

Контакт на езици и култури 2025

В последните дни на октомври в гр. Панагюрище се проведе третата международна научно-приложна конференция "Контакт на езици и култури", организирана от катедра "Български език като чужд" на Софийския университет. Форумът събра за пореден път преподаватели от български университети, учени, лектори по български език и култура в чужбина, учители от..

публикувано на 07.11.25 в 17:51
Деница Манова (вляво) и Венета Гаврилова

Желаната промяна в образованието – фондация "Заедно в час" на 15 години

На тържество, събрало повече от 200 членове и партньори, фондацията отбеляза годишнината си. "Смисъл", "свобода" и "вдъхновение" са трите думи,   които гостите на тържеството са посочили най-често като изразяващи посоката, в която биха искали да се развива образователната система. По време на събитието беше обявено учредяването на награда за..

публикувано на 19.10.25 в 16:15
Гл.ас. д-р Илияна Димитрова

Български език, история и култура в Университета на Илинойс

Само след дни в Университета на Илинойс в Ърбана-Шампейн в САЩ се открива лекторат по български език и култура след десетилетия отсъствие на родния ни език от програмите на висшите училища в САЩ. За тази много хубава новина в предаването "За думите" разговаряме с първата наша лекторка там – гл.ас. д-р Илияна Димитрова, преподавателка във..

публикувано на 09.10.25 в 12:45

Евро, стотинки, центове, евроцентове…

За радост или съжаление в началото на 2026 г. предстои да се разделим с българския лев и неговите стотинки. Еврото ще бъде паричната единица, с която ще измерваме разходите и приходите си. Един въпрос, малко встрани от големите спорове и сюжети около това, е как съкратено ще се изписва "евро" и "евроцент". В предаването "За думите" го задаваме на д-р..

публикувано на 03.10.25 в 15:40