Стъклото е навсякъде около нас. И въпреки това то продължава да съдържа нещо мистично и нещо привличащо. Доказателство за това е и най-новата изложба на Екатерина Гецова „Glass art 12.12” в столичната галерия "Аросита". В изкуството за стъклото за нея няма тайни. През последните години Гецова се фокусира върху малката пластика. Последната ѝ изложба не прави изключение от тази тенденция, където художничката съчетава дърво със стъкло. "Стъклото е с неограничени възможности" – казва Катя Гецова.
„От десетилетия творчеството на Екатерина Гецова-Катя придава значения на материала „стъкло”, категорично надхвърлящи рамките на предполагаемата му „приложна” битийност. По ред причини и стечения на обстоятелствата, тя присъства в измеренията на съвременното изкуство не като „приложник-стъклар”, а като човек, който е направил своя дълбоко промислен избор на материал, с неговите уникални възможности, но и специфични ограничения. Без съмнение, едно от тези „стечения на обстоятелства” е образованието, което Катя Гецова получава в Прага, в ателието на прочутия професор Либенски. От друга страна, тя е автор, принадлежащ на поколението, предприело решителен поход в желанието си за заличаване на границите между „изящно” и „приложно” в българското изкуство.
Не бива да се забравят и нейните организационни активности, свързани с Международния фестивал на стъклотo – София. Като организатор на този фестивал, Катя Гецова цели поставянето на начало на широка международна платформа за обмен на опит между художници, които се занимават с проблемите на съвременното художественото стъкло... В този смисъл, може с основание да се твърди, че пред нас е изложба на един от създателите на съвременното концептуално измерение в изкуството на художественото стъкло”, пише за Екатерина Гецова изкуствоведът Свилен Стефанов.
„Главата и торсът са класически скулптурни жанрове. Какво обаче се случва, когато те са прозрачни? Целият свят влиза в тях и целият свят може да се види през тях. Крехкостта на тленното става още по-осезаема. Тялото се разтваря в заобикалящата среда и съответно във вечността. Процесът на това преливане започва още по-отдалеч – неслучайно по лицата „пълзят” животни и растения, но и букви и цифри – дивият и опитоменият живот се срещат и пресичат. Ефирността и лекотата на стъклото също като че ли нарочно са „приземени” с фабрични метални стойки, болтове, гайки, спирали. Често те имат конструктивно значение, но и като че ли емоционално промушват стъклото и неговата извънвременна поетичност, за да го приближат до нас, да го вкарат в орбитата на живия живот. Небрежно захвърлените дънки, запазили следата на тялото, са още един жест и препратка към преходността” – това е оценката на изкуствоведката Мария Василева за оригиналните творби на Екатерина Гецова-Катя.
А ето какво пише за авторката и изкуствоведът Ирина Аврамова: „Усетът на Гецова към световните артистични процеси – концептуализиране на произведението – я води към нови стилистични открития – фигуралната стъклопластика, която носи широк тематичен, емоционален и семантичен контекст. Това е новата, немноголюдна линия в световното изкуство на стъклото. Онова, което прави творбите на Екатерина Гецова неповторими, е противопоставянето на общовалидния стилов похват на изящна, технологична стъклопластика, която традиционно интерпретира красивото като естетическа категория. Общовалидна остава и инерцията в композиционно отношение – предметността в художественото произведение – стилистични особености, наследени от традициите в битовото стъкло. Гецова отхвърля култа към перфектната стъклена материя. Тя разширява естетическите параметри на жанра, като превъзмогва лидерството на технологиите и извежда присъщите за кавалетните изкуства спонтанност в пластиката, живост, експресия, неповторимост в душевността на твореца. Едно от оръжията ѝ в процеса на индивидуализацията на творбата е колоритът.
Дългите изследвания и експерименти на Гецова в диалога стъклена субстанция – багра довеждат до уникалния ѝ стил. Внушението за вибрация и артистично очарование, присъщи на кавалетната живопис, авторката постига чрез процеса на съвместното темпериране на живописно положената багра и двумерната композиция от плоско стъкло. Второто оръжие на Катя Гецова е постигането на живостта в несъвършенството на отливките, с което тя преодолява усещането за еднообразие и дизайнерска перфектност при тиражираните стъклени форми. Концептуализацията на семантиката в творбата, създадена чрез съчетанието между живописната текстура и търсената небрежност в пластичната повърхност на стъклопластиките, приобщават изкуството на Гецова към авангардните тенденции в естетиката на новото време – постмодернизма, с присъщия му дух на отрицание на „вечните”, класически стойности в името на преходността, тленността, уловеното мигновение, динамиката, изразяващи истинността в изкуството. Творбите ѝ са разпознаваеми, уникални, обаятелни, съвременни, дръзки”.
Изложбата може да бъде видяна до 30 ноември 2020 г. в галерия „Аросита“.
„Glass art 12.12” – разговор с Екатерина Гецова за изкуството на стъклото, за нейната изложба, за паната, изложени в метрото в Нагоя, Япония, за наградата във Валенсия и за някои уникални новаторски технологии – чуйте в звуковия файл.
Поредната трета книга на Ваньо Стоилов , озаглавена "Ноти от мелодията на живота" вече е на книжния пазар. "Книгата съдържа очерци и интервюта с хора, които съм взимал в годините между 1980 и 2024", разказа Ваньо Стоилов, който е кореспондент на в. "24 часа" за област Стара Загора и се занимава с журналистика вече 45 години. Десет са публикациите..
До 28 септември в Националната галерия "Квадрат 500" може да бъде разгледана изложбата на Лъчезар Бояджиев "Във ваканция… Corpus Equorum". В нея съвременния артист показва огромната си колекция от изображения на конни паметници от стотици точки по света, от които авторът на шега е премахнал ездачите. Куратори на изложбата са Овюл Дормушоглу и Джоана..
Йеле Крингс е фотограф, писател и режисьор, който е реализирал проекти по целия свят. Негови творби са награждавани и публикувани в National Geographic, The Economist и The Guardian. Тази вечер на сцена "Централни хали" ще бъде открита изложбата му "Железни хора", представяща войната в Украйна през реалния живот на железопътните работници и техните..
Международният фестивал на светлините LUNAR ще превърне в светлинни сцени между 1 и 4 август Царево, Лозенец, Ахтопол и Синеморец. Специално за лятното си издание "Море от светлини" фестивалът ще преобрази със светлинното изкуство не само градската среда, но и едни от най-завладяващите природни забележителности на брега на Южното ни Черноморие...
Седмица преди едно от най-значимите културни събития за годината в България – турнето на "Йохан Щраус Виртуозен Оркестра", в рубриката "Разговорът" срещаме публиката с концертмайстора на формацията – изключителната цигуларка Таня Джарова-Салюстио. Родом от България, живееща и творяща във Виена, Джарова не само е майка на четири деца, но и водеща..
Международният фестивал на светлините LUNAR ще превърне в светлинни сцени между 1 и 4 август Царево, Лозенец, Ахтопол и Синеморец. Специално за лятното си..
По време на летни отпуски и почивки често се случва да се наложи медицинска помощ, докато се намираме извън постоянния си адрес или здравен район. Какви..
На 6 август от 12.30 часа, след празничното Богослужение за Преображение Господне, в изложбената зала при музея на Бачковския манастир художникът Андрей..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg