Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Бомбето“ – светът на Радичков на сцената на Пловдивския куклен театър

4
Снимка: pptheatre.com

Хубаво е да се сбъдват мечти. От години Катя Петрова иска да пренесе на театрална сцена абсурдния, изпълнен с чудеса и метафори, свят на Йордан Радичков. Богдана Костуркова представя в "Артефир" постановката на Катя Петрова в Пловдивския куклен театър „Бомбето“ от Йордан Радичков. Невероятната новела на Радичков е за първи път на сцена. 

"Катя Петрова преди години направи "Ние, врабчетата", но историята за Бомбето, което палеше въображението ѝ близо четвърт век, някак си все оставаше между страниците на книгата. И ето – в Пловдивския куклен театър има вече спектакъл "Бомбето" по Йордан Радичков, писано е от Катя Петрова, посветено е на любимата ѝ учителка Юлия Огнянова. 

Много интересен е и постановъчния екип. Сценография: Рин Ямамура; музика: Христо Йоцов; хореография: Анна Пампулова; ас. хореограф: Мария Димитрова; звуков дизайн: Светлозар Георгиев; анимация: Сотир Гелев. 

Катя Петрова обича предизвикателствата в своите спектакли и умее да изгражда актьорския ансамбъл, който да диша с единно и мощно енергийно поле на сцената. Експериментът е основна изразна чат в нейната работа и едновременно с това тя прави сериозни изследвания в полето на знаковата условност на маската, на трансформацията

"Бомбето" е постановка, която е събрала есенцията на театралните ѝ търсения до днес, а енергията, талантът и всеотдайността на актьорите Балена Ланджева, Велизар Евтимов, Венцеслав Димитров, Димитър Николов - Шаблата, Елин Стоянова, Ивелин Николов, Мария Димитрова, Наталия Василева, Стайко Стайков е причината да се насладим на модерна театрална приказка, в която се чувства красотата на трагикомичната игра. 

Гротеската е основно изразно средство в този спектакъл. В него справедливо изниква въпросът защо трябва да се пиша за бомбето, а не за човека. На сцената се разказва за гибелта на индивида, за обезличаването на човека, потопен в материалния свят, и това със средствата на силен, визуален, привлекателен, синтетичен театър – особено прецизен при представянето на фантазното, на красивото, на пластиката – с уважение към интелекта на зрителя. Получава се обмен на енергия от сцената към зрителя и обратно

Динамично действие, добре композирани планове на жива игра, оживяване на материята, прекрасна изразителна музика, езикът на пластиката, играта на много смисли, за която допринася анимацията, раждат многообразен живот на сцената, който увлича и не позволява на зрителя да се откъсне от случващото се там. Актьорите са като едно цяло – като всеки има своята звездна изява. 

Богдана Костуркова прогнозира, че този спектакъл ще донесе радост не само на зрителите на Пловдив, а ще обиколи страната и ще срещне зрителите с най-доброто от театъра на Катя Петрова и с мъдрите мисли на Йордан Радичков.

Снимки – Пловдивски куклен театър

"Човекът винаги си е въобразявал, че сам избира шапката, без да си даде сметка, че шапката е, която избира човека. Шапката язди главата на своя стопанин, безразлична към това, което той си мърмори под носа. Как и защо човек гони шапката си? Как хората започват да изтребват шапките си, както се изтребват хлебарки. Ще попаднем в периода на голата глава, в периода на смяната на шапките... Шапката не само е в състояние да изрази всички перипетии на човешкия живот, но и с най-голяма достоверност да очертае суматохата на цяла епоха. Създаването на спектакъл по новелата "Бомбето" е предизвикателство и възможност, да навлезем в онази вселена, която е Радичков и в която се оглежда времето. Това ще е трагикомична игра, в която абсурдът и гротеската ще взривят традиционния ред на нещата, за да покажат патологията на обществените взаимоотношения, горчивата истина за гибелта на индивида, на обезличения и изчезналия във вещите човек."  – Катя Петрова, режисьор на спектакъла




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Добромира Димитрова и портретите на светлината

В "Terra Култура" отправяме поглед към многоизмерното съществуване и портретите на светлината с художничката Добромира Димитрова . Нейната изложба с живопис "Портали към обновление" може да бъде видяна в галерия "Сердика" до 1 февруари. Димитрова запознава слушателите с ключа към нейните "Портали на обновление" – природата. За..

публикувано на 27.01.25 в 13:26

Спомените и реалността в "Дионисиеви мистерии" на Васил Петров

Спомените и реалността на "Дионисиеви мистерии" , които оживяват в платната на маестро Васил Петров – разговор с художника и с галеристката Краси Алексиева . Изложбата може да бъде видяна до 10 февруари в галерия "Възраждане" , разположена в Стария град на Пловдив. На телефонната линия на "Terra Култура" Васил Петров споделя своите..

публикувано на 27.01.25 в 12:49
Славчо Пеев

1 година от смъртта на Славчо Пеев – архивни спомени

На 27 януари се навършва 1 година от смъртта на актьора Славчо Пеев. Спомняме си за него със записи от Архивния фонд на БНР. Светослав Пеев завършва актьорско майсторство през 1964 година. През годините Славчо Пеев, както го познаваме, играе в Драматичен театър – Добрич, в Сатиричния театър "Алеко Константинов", като до 1989 година е..

публикувано на 27.01.25 в 12:10
Харуки Мураками

За манията по съвременната японска литература

Харуки Мураками, един от най-четените съвременни писатели, спряган многократно като следващ носител на Нобеловата награда за литература навърши 76 години. След като вече две десетилетия прозата му живее и в превод на български език, и е превеждана и на над 50 други езици, и то не само от японски, до каква степен може да се твърди, че Мураками е..

публикувано на 27.01.25 в 11:20

Киното е изкуство, което много влияе на хората

Киното е необятен и най-вече визуален свят. Играе с всичките ни сетива, но без зрението, няма кино. Виновници да виждаме киното са операторите.  И колкото зависи от режисьорите какво виждаме на екрана, толкова зависи и от оператора.  Занаятът през окото на обектива, представен от младия оператор Александър Добрев, е равен на дисциплина и..

публикувано на 27.01.25 в 10:45