Защо медиите и свободата на словото останаха встрани от предизборните дебати, коментира в „Мрежата“ по програма „Христо Ботев“ доц. Иво Инджов.
„Със сигурност медийната криза се набива на очи, от една страна, управляващите действително намират начин да комуникират с публиката както те си представят, заобикаляйки медиите, свеждайки ролята на медиите до обикновен регистратор, до препредаващи това, което се случва да речем в „джипката“ на премиера, където комуникация с журналистите няма. И тук проблемът е, че журналистите и медиите допускат това да се случи. От друга страна, ние тук забелязваме най-изкривеното лице на медийно-политическата симбиоза по време на предизборни кампании, защото се дават едни пари на медиите - било то от държавни субсидии, било то от медийни пакети, или от някакви други средства. И който има пари, получава отразяване в медиите, независимо дали става въпрос за управляващи или опозиция. Това е много порочен български модел, който е залегнал не само в Изборния кодекс, той го позволява, няма ясно разграничение между традиционната реклама и PR-а, маскиран като журналистическо съдържание. От друга страна има дълбоки нагласи, механизми, рефлекси и от двете страни - и от страна на политиците, и от страна на медиите, че това нещо е позволено, че това нещо е редно, "ден година храни". По този начин хората не биват информирани обективно и безпристрастно за това какво се случва в предизборните кампании и кои са големите проблеми на България.
Тези пари не са само по време на кампанията. Това са пари от еврофондове извън кампанията, и те са много повече отколкото парите, които се разпределят по време на кампанията. Това са средства по обществени поръчки, това са т.нар. договори за медийно обслужване на общините, това е един огромен източник на финансиране. Това до голяма степен обяснява мълчанието на медии, макар че вие сте напълно права, че поне отделни журналисти би следвало да поставят въпросите, които да речем присъстват в пакета на "Репортери без граници"."
Защо големите медии с национално покритие, не коментират разследванията на своите колеги
"Това не прави чест на българските редакции. В интерес на истината тези зависимости не засягат всички медии. Има медии, които провеждат по-свободна редакционна политика и това си личи. Но в случая с разследванията, може би има и някаква ревност, и криво разбран собствен интерес, че, „ако не е наше разследване, ние няма да го популяризираме“, но това противоречи дори, ако щете на стандартното разбиране за журналистите като една глутница, която като подхване една тема, я кара докрай. Тук такова нещо няма, и ние от тук насетне трябва да започнем да разглеждаме проблемите на българските медии не толкова в отношенията медии-политика, икономически, корпоративни зависимости, а до това каква е журналистическата култура в България. Дали хората, които работят в редакциите и упражняват професията на журналист, имат усещането и съзнанието, че принадлежат към едно съсловие, колкото и аморфно да е то, чиито интереси, чиито ценности и чиито разбирания за България, за света, за обществото, трябва да бъдат различни от тези на политиците, и на мениджърите и собствениците, които им плащат заплатите. Това е един дълъг разговор, който в България все още не е започнат."
Мястото на обществото
"Българското общество не е достатъчно взискателно към своите медии, макар че ще чуете и прочетете във Фейсбук „остави ги, те са всички един дол дренки". Не е така разбира се. Но медиите са такива каквото е обществото. Не може да имаме някакъв медиен авангард, а обществото да е заспало, или обратното – да имаме публичен авангард, а пък медиите да са заспали. Като скачени съдове са.
Затова трябва да се стимулират отделни медийни проекти, отделни медии, отделни групи за натиск и активисти, и да се дава по-голяма публичност, и все нещо добро ще избуи."
През 2025 г. фермерският пазар във Варна отбелязва своята десетгодишнина, готвейки се за все по-успешни и богати събития, с все повече интерес от потребителите. Според Никола Куташки, един от организаторите на пазара, успехът на начинанието в бъдещето е повече от сигурен, защото освен качествена храна, фермерските пазари създават и безценна..
Депутатите от комисията по здравеопазване към НС приеха на първо четене три законопроекта, отнасящи се до правилата за минималното заплащане на персонала в болниците у нас. Два от тях обвързват възнаграждението с процент от средната работна заплата. Третият законопроект предвижда праговете за категориите персонал да се договарят чрез колективен..
В ефира на предаването Lege Artis , Силвия Гордеева – управител и съучредител на фондация "Живот със сколиоза", повдигна важен въпрос, свързан с липсата на цялостно финансиране от страна на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за ортопедични корсети, използвани при лечение на сколиоза. Гордеева сподели, че фондацията е отправила..
С наближаването на въвеждането на еврото в България, фармацевтичният сектор се подготвя усилено за предстоящите промени. В ефира на предаването Lege Artis , председателят на Българския фармацевтичен съюз Димитър Маринов коментира опасенията на аптекари и пациенти относно възможен хаос при преминаването към новата валута. По думите на Маринов,..
В България от хепатит B и C умират четирима души всеки ден заради ненавременна диагностика и лечение. За 2024 са лекувани едва 752 пациенти с хепатит при нужни над 9 хил., за да бъдат постигнати целите за елиминиране на хепатита като заплаха за общественото здраве. От хепатит В лекуваните са 2 500 при 28 хил. новооткрити случая. Четирима души..
Във Видин на 21 юли започна четиринадесетото издание на фестивала на изкуствата "Дунавски вълни". Той ще продължи до 26 юли на различни места в града и в..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" гостува проф. Грета Панова – български учен и математик с международно признание. В момента тя е..
Дискалкулия е едно от онези състояния, които често остават незабелязани, но когато разберем какво всъщност представлява, неволно се питаме: "А дали и аз..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg