Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Има пряка връзка между позата на детето и захапката

Д-р Весела Стоичкова
Снимка: личен архив

Каква е връзката между правилната стойка и захапката на децата и как влияе онлайн обучението на стойката? Има ли зачестили случаи на проблеми със захапката при децата? Кои са вредните навици при онлайн обучението, които водят до промяна в захапката?

Темите коментира в “Нашият ден“ д-р Весела Стоичкова дм, специалист ортодонт.

“Връзката между позата и захапката е пряка. Стойката не е статично положение на тялото, а е комбинация от постоянни съкращения на различни мускули, затова е важно да нямаме излишно напрежение в определени групи мускули, за да може правилно да се развива, както тялото на растящия организъм на детето, така и неговата захапка.“

“Всички знаем, че главата се намира върху гръбначния стълб, върху първия шиен прешлен и затова положението на шийните прешлени се отразява на положението на главата. А за главата, за черепа, е закачена долната челюст и връзката между мускулите на гърба и езика е пряка.“

“Затова, ако нашите деца имат напрежение в мускулите на гърба, ние ще имаме и неправилна позиция на езика. Затова е важно детето да преглъща правилно и езикът да се разполага в купола на небцето в състояние на покой, тъй като нашите зъби се ограждат от два мускулни пояса – от външната страна това са устните и бузите, а от вътрешната е езикът.“

За да имаме ние динамично равновесие, трябва зъбната дъга да получава еднакъв натиск както отвън, така и отвътре. Затова е важно, когато са пред компютрите, децата да седят изправени. Да няма изместване на центъра на тежестта на главата напред, за да не се появява напрежение в шийните мускули.“

Весела Стоичкова

В каква възраст да следим за този процес

“От самото раждане е важно да се следи как преглъща детето. До 3-годишна възраст е разрешено езикът да е разположен между зъбите при преглъщане, т.нар. инфантилно гълтане, което е нормално до тази възраст. Но след като прорежат резците и се сформира млечният прикус, трябва вече езикът да се намира зад централните горни резци при преглъщане.“

“Всеки може да провери това, когато затвори устата си, той усеща, че върхът на езика му се намира зад горните централни резци. Ако той не се намира там, значи имаме проблем с позицията на езика и ще имаме зъбно-челюстна деформация, някои хора и хъркат заради неправилната позиция на езика. Езикът пада назад в гърлото, това носи своите последици в социалния живот. “

За съжаление родителите понякога идват твърде късно, когато тези вредни навици са оставили своята негативна следа върху формирането на зъбно-челюстната система и се изпускат периоди, които са важни, и могат да бъдат използвани за кратко време, да се излекува детето, докато расте.“

“Моят призив е – всички родители до 3-годишна възраст да покажат детето си на ортодонт, за да може, ако има някакви вредни навици, да бъдат диагностицирани навреме.“

Интервюто можете да чуете от звуковия файл.


Д-р Весела Стоичкова дм е специалист ортодонт.

През 2003г завършва с отличие Медицинския университет в София и печели конкурс за специализация в Московския държавен медико-стоматологичен университет, където придобива научна степен Доктор по медицина през 2008г.

Д-р Стоичкова е била завеждащ отделение по ортодонтия във VIP-клиниката „Холивуд стоматология“ в Москва от 2008 до 2019г. През 2018г. защитава магистърска степен по обществено здраве и здравен мениджмънт в Медицинския университет в София.

Автор е на 58 научни публикации у нас и в чужбина, както и докладчик на 24 международни конгреса. Специализирала е в Швейцария, Италия, Австрия, Русия и Англия. Член е на WFO, AAO, EOS, SIDO, ПОО России, БОО и др.

Д-р Стоичкова е един от 600-те специалисти, включени в най-престижната класация на медици в България „Лекарите, на които вярваме 2020“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

За птиците – с любов

Малко след втория за годината Световен ден на мигриращите птици (World Migratory Bird Day), проведен под мотото "Създаване на градове и общности, благоприятни за птиците", водещите на "И рибар съм, и ловец съм" Росен Мирчев и Асен Масларски потърсиха актуална информация за птиците и най-вече за хората, които се грижат за тях от Стойчо Стойчев и Димитър..

публикувано на 27.10.25 в 15:15
Ана-Мария Кръстева с пастор Николай Вълчев и Любомира Вълчева (отляво на дясно)

Реформацията

На 31 октомври се навършват 508 години от началото ѝ. Ще се върнем няколко века назад – в началото на XVI век – време на големи противоречия. Католическата църква е все още най-влиятелната сила в Европа – духовна, политическа и икономическа. В този период се ражда Реформацията.  Католическата църква по онова време е станала изключително богата и..

публикувано на 27.10.25 в 11:15
Кадър от награждаването

"Хижа на годината" 2025: Тенденции в планинския туризъм и хижарското дело

В "Нашият ден" гостува Венцислав Венев, председател на Български туристически съюз. Говорим за развитието на хижарското дело у нас след инициативата "Хижа на годината 2025", тенденциите в отношението на туристите към планинските подслони, новите предизвикателства пред БТС, възраждането на хижи в различни райони на страната, както и за участието на..

публикувано на 27.10.25 в 10:50
Илюстративна снимка

Децата в риск: Чия е отговорността, когато училището и семейството се провалят

Темата в "Нашият ден" са децата в риск. След трагичния случай с убийството на 15-годишно момче от негов връстник в софийски търговски център, задаваме въпроса – как се възпитават онези деца, които живеят в бедност, в изолация или в семейства, които сами имат нужда от помощ? Кой носи отговорността, когато училището и семейството не успяват. Може ли..

публикувано на 27.10.25 в 09:41

Чиста храна

Търсейки чистата храна, човечеството е склонно да мисли, че тя се произвежда лесно. Би могло да не е чак толкова трудно, ако човек знае какво прави и умее да обхване процеса от началото до края му. И ако стремежът е в края му да няма отпадък, да бъде затворен цикълът, да се усвои всяко произведено зрънце и да бъде вложено в продукти – значи е..

публикувано на 26.10.25 в 10:21