Разговорът в най-новия епизод на рубриката ни „Без маски в киното“ е много цветен и любопитен, защото събеседник на Йордан Георгиев е обичаният актьор, композитор, певец и текстописец Стефан Вълдобрев. Името му зрителите свързват с превъплъщенията му в „Изпепеляване“ и „Стъклената река“ (реж. Станимир Трифонов), „Потъването на Созопол“ и „Далеч от брега“ (реж. Костадин Бонев). Той създава музиката за емблематичните филми „Пансион за кучета“, „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“, „Съдилище“ на режисьора Стефан Командарев.
Защо именно киното е било причината да вземе решението да стане актьор – споделя повече за това Стефан Вълдобрев в Епизод 13 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Детските години на Стефан Вълдобрев са обвързани с приключения край природния парк „Аязмото“ в Стара Загора, където сградата на киното често събира щурата банда деца. Много от филмите, запечатали се в неговите спомени, са били многократно разигравани от него и приятелите му.
Първите стъпки пред камера на Стефан са обвързани с телевизията и студентското предаване „Ку-ку“. Паралелната му работа в киното му помага да види много от разликите в това да създаваш филми. Творческият му път е белязан от знаковите срещи с режисьорите Стефан Командарев, Станимир Трифонов и Костадин Бонев. Първата голяма роля в киното на Стефан е в лентата „Изпепеляване“, когато той е 30-годишен. Как актьорът достига до този свой дебют и какво му носи тази първа роля, можеш да чуеш в разговора!
Един от последните филми, в които Стефан Вълдобрев участва като киноактьор, е „Далеч от брега“ на реж. Костадин Бонев. Пред творческия екип стои предизвикателството да създаде паралелно няколко различни реалности, а Стефан трябва да създаде три образа. Тази роля му носи и първата му международно отличие за актьорско майсторство.
Освен като актьор и композитор, Стефан прави своите опити и като кинорежисьор. Той специализира в тази област в Чешката филмова академия през 2006 г. В епизода можеш да разбереш повече как се е появило това желание у него и защо не заминава, за да учи в академия по кино в Синсинати след прием през 1993 г.
И още:
· Любимите филмови ленти на Стефан Вълдобрев като дете;
· Разликите между работата в телевизията и киното;
· Творческият път на Стефан Вълдобрев е обвързан с имената на българските режисьори Стефан Командарев, Станимир Трифонов и Костадин Бонев;
· Първата голяма роля в киното – филмът „Изпепеляване“ и първото голямо отличие на фестивала „Златна роза“;
· Първото международно отличие за кино актьорско майсторство за ролята му в „Далеч от брега“ на реж. Костадин Бонев и работният процес по филма;
· Решението на Стефан за специализация по кинорежисура във филмовата академия в Прага – в топ 3 на европейските училища за кино – академия, от която са излезли режисьори като Милош Форман, Иржи Менцел, Емир Кустурица;
· „Манчестър Юнайтед от Свищов“ – първият документален филм на Стефан като кинорежисьор;
· Пътят на Стефан Вълдобрев като композитор в българското кино и създаването на първия саундтрак към български филм – „Пансион за кучета“.
Голямата част от творчеството на забележителния поет, преводач и драматург Стефан Гечев не е издавано до 1990 година. Повод за забраната е публикуваната през 1967 година негова стихосбирка " Бележник " с редактор Блага Димитрова и обвиненията след това към автора в сюрреализъм и дадаизъм, в отглас от съмнителни образци. Разгромяващи статии..
В самия край на годината Едвин Сугарев отбеляза своята 70-годишнина с премиерата на новата си стихосбирка "Тезей в лабиринта". В Американския център на Столична библиотека се състоя литературно четене и представяне на книгата в присъствието на приятели и колеги на поета, критика, публициста, политика. За музикалната среда се погрижиха Йоан и..
На 2 януари, рождената дата на писателя Айзък Азимов, отбелязваме Деня на научната фантастика . За завръщането на жанра в настоящето и бъдещето, за съвременните утопии и антиутопии в "Нашият ден" разговаряме с Александър Попов , преподавател в СУ и познавач на научната фантастика. Утопията е важна част от социалните и литературни..
На всичко сме готови за всепоглъщащата, силна в метафизичните и митичните си измерения любов – смята Дарин Ангелов – защото тя, любовта, е най-великото чувство. Чувство, свързано колкото с живота, толкова и със смъртта. Все пак чрез любов се създава човекът, от любов и умира. А ние, зрителите, сме го гледали как създава изобилие от персонажи на..
Изпратихме вероятно най-успешната година за българската литература. Съвременните български писатели живеят сред богатство от жанрове, стилове и езици, а талантът им все по-рядко се сблъсква с непреодолими граници. Кои бяха интересните събития, литературните акценти, новите заглавия, които затвърдиха присъствието на българските автори върху..
Традиционният и чакан от публиката Празничен новогодишен концерт отново ще се проведе в първия ден от новата година в зала 1 на НДК, от 19.30 часа. На..
Интервюто с Манол Глишев в рубриката "Темите на деня" очертава интересна перспектива върху връзката между личните и обществени преживявания, както и как..
В първия ден на годината от 23 ч. "Джаз+" ни връща във вечерта на концерта на Торд Густавсен в столичната зала "България". Само тук публикуваме пълния запис..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg