Един от най-разпознаваемите художници извън България Хубен Черкелов е у нас за представянето на юбилейната си изложба "Капитал" в столичната галерия "Оборище 5". Изображения, заети от национални валути на различни страни, са експонатите на живеещия от 2000 г. в Ню Йорк артист, а тази изложба се превърна в медийно събитие у нас. Негова запазена марка е темата за парите и вплитането на визуални образи от различни световни валути. Той проследява историята на всяка интригуваща го банкнота, която става все по интересна в настъпващата ера на дигиталните пари.
Хубен Черкелов гостува на "Артефир" и коментира:
"След пандемията аз чувствам, че се нуждая от повече цветове, повече радост в живота. Обръщам се към живота чрез цветовете и се опитвам да създам едно хубаво настроение, защото бяха тежки година и половина. Това си говоря и с моите колеги."
Темата за парите
"Парите за мен не са били самоцел. Аз обичам да харча пари, не да имам пари. Когато бях в Ню Йорк в началото, още нямаше мобилни телефони, само градски с монети по 25 цента и за да продължава разговорът, трябваше да добавям по 25 цента. Аз забелязах, че върху тях има различни символи и изображения. Тогава ми хрумна, че независимо дали знам език и независимо в коя държава се намирам, ако разполагам с парични средства, аз мога да комуникирам с всеки."
Кои банкноти са интересни
"Това е субективно и е свързано с моето моментно състояние. Предизвикателство е."
Изложба в Ню Йорк
"Отнема ми доста време, за да направя нова изложба. Най-вероятно, ако всичко е нормално, ще бъде за догодина. Просто рискът е много голям за мен. Миналата година направих изложба в Тайпе, но не успях да отида физически, защото имаше рестрикции и трябваше да стоя в хотел 14 дни под карантина. Изпратих картини и мина добре. Стискаме палци с ваксинацията да се върнем към нормалността."
Пазарът на изкуството
"Пазарът на картини е спаднал с 22% по информация на банката, по мои впечатления – към 30%. Което е сериозно. През следващите 2-3 години тенденцията ще бъде повече цвят. Няма да се търсят монохромни депресиращи картини... Така мислят и моите колеги. Малките галерии ще оцелеят, защото имат по-малки разходи, а и продават онлайн. Няма да оцелеят средните галерии – те са в по-голяма опасност."
Изложбата "Капитал" продължава до 30 юли в галерия "Оборище 5"
Снимки – Антонио Георгиев-Хаджихристов
Хубен Черкелов е роден в Кърджали е на 23 януари 1970 г. Завършва Националната художествена академия. В средата на 90-те години Черкелов е активен участник в артистичния кръг „XXL“, организиран около едноименната галерия в София.
След 2000 г. живее и работи в Ню Йорк. Емигрират заедно с колегата му Георги Тушев. В този период негови картини стават популярни на пазара на изобразително изкуство в САЩ със сюжетите си, заимствани от парични знаци – банкноти и монети. Значителна част от картините на Хубен Черкелов са свързани с американски банкноти от миналите два века. Сред тях емблематични символи като „Окото на Провидението“ от еднодоларовата банкнота на САЩ и портрета на Бенджамин Франклин от 100-доларовата банкнота, базиран върху гравюрата на Хенри Хол и портретите на Жозеф Дьоплеси. В американския период на своето творчество художникът е познат и под артистичното име Houben RT. С него присъства в каталога „Right On The Money“.
Негови произведения са представяни в Музея на изкуствата „Бронкс“ в Ню Йорк, музея „Брогън“ (Флорида) и на 54-тото Венецианско биенале (заедно с Греди Асса и Павел Койчев).
През 2014 г. Черкелов провежда в галерията на Фонд „13 века България“ изложба под заглавие „Отсъствие“.
През февруари 2018 г. в САМСИ в София се провежда изложбата му „Имане“, приемана нееднозначно, както и изложбата „120 лица“ в Националния археологически музей.
"Паметта за комунизма и травматичния опит" е темата на разговора с проф. д-р Лилия Топузова и д-р Валентин Калинов с модератор Людмила Миндова, който е поредна среща от научния проект "Разговори за литературата и полуострова". Той ще се състои на 23 септември от 15.30 часа в Института за балканистика с Център по тракология "Проф. Александър Фол",..
Четири от филмите в програмата на 43- тия Фестивал на българското кино " Златна роза" са подкрепени от програма " Творческа Европа – МЕДИА". Това са пълнометражните "Пакет Вечност", дебют на Магдалена Илиева, и "Стадото" на Милко Лазаров, и късометражните " Eraserhead в плетена торба за пазар" на Лили Кос и " Срамота" на Ивет..
В редакция "Хумор и сатира" имаме особен интерес към фалшификатите, може би защото много сме патили от тях. Тази седмица открихме любопитен фалшификат в Англия и веднага проверихме възможен ли е той в България. Резултатът от проверката, както и още доста полезна информация, можете да чуете в неделя веднага след новините в 18 часа, за когато сме..
43-тият Фестивал на българския игрален филм "Златна роза" представя общо 54 игрални филма и 2 сериала. В конкурсната програма за пълнометражно кино тази година се състезават 16 филма, сред които са "Любоф" на Ивайло Христов, "Стадото" на Милко Лазаров, дебютните "Плът" на Димитър Стоянович, "Диви ягоди" на Татяна Пандурска и "Пакет Вечност" на..
Поглед към новото българско кино отправяме в "Артефир" заедно с актрисата Мартина Апостолова, член на журито за пълнометражно кино в рамките на 43-тото издание на фестивала "Златна роза". "До този момент гледам неща, които би трябвало да зададат една нова вълна в българското кино, но засега надеждата ми и желанието не се изпълняват – ако..
Когато си помислиш за Турция, далеч не първото, което се сещаш е, че може да бъде космическа сила, но комшиите имат работеща програма, според която през..
В съвременното образование все по-често се търсят нови подходи за развиване на личността и уменията на децата. Един от пътищата, който може да играе..
Ако трябва да се преселите на необитаема планета, какво бихте взели със себе си? А какво би взел художникът Милко Божков? Ще разберете, ако..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg