Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Имат ли алтернатива учебните предмети

Снимка: Pixabay

Още от века на Просвещението училището поднася на питомците си познанието за света разделено на учебни дисциплини - химия, физика, математика, история и т.н. Дали обаче това „парцелиране“ на знанията и уменията не откъсва образованието от реалните потребности на съвременния човек. Все повече образователни системи правят опити за преосмисляне на традиционните учебни предмети, има и експерименти за пълен отказ от тях.

Основният проблем, който отчитат специалистите е, че „фрагментираните учебни предмети създават фрагментирана картина на света, а в съзнанието на учениците тези отделни картини на света не се превръщат в една цялостна“. В резултат дори успешно завършилите средно образование не са в състояние да си обяснят едно природно явление например от гледна точка на няколко науки или да видят фактите от историята в развитие и да открият паралели в различни места и култури.

От друга страна, ако целта на образованието е да формира „компетентния гражданин, т.е. не само знаещия и можещия, но и мотивирания да го направи“, ясно се вижда, че това засега не се получава. Разделените на учебни предмети знания и умения не съответстват на областите в живота на обществото, които се регламентират и управляват от най-голямата действаща институция – държавата – с нейните подразделения и органи, т.е. сферите в живота, които се нуждаят от компетентност, не съвпадат с изучаваните по списък дисциплини.

За това разговаряме в рубриката „Всичко за образованието“ с Юрий Анджекарски и Светлана Нанчева от сдружение „Професионален форум за образованието“ и едни от създателите на авторския модел на средно училище, реализиран през 90-те години в 151СОУПИ (Средно общообразователно училище с профилиране по интереси). Веляна Пенкова, учителка и член на УС на валдорфското училище „Проф. Николай Райнов“, се включва с опита и виждането за учебните дисциплини на валдорфската педагогика, но все пак поставени в рамката на държавните стандарти. Липсата на връзка между предметите екипът преодолява с интегриране на изучавания материал по теми и много допълнителна подготовка и работа на учителите.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Акад. Чавдар Славов

"Частица от теб..." – тема с продължение

За донорството, трансплантациите, обществените и институционални нагласи към този процес разговаряхме с акад. Чавдар Славов. Всъщност, урологът по специалност акад. Славов, хирург, учен и преподавател, поиска продължението на темата, която бе в центъра на обсъжданията, още през месец юли тази година. И екип "За здравето" откликна на тази идея, защото..

публикувано на 29.09.25 в 15:20
проф. Емил Гачев

Приблизително 50% от питейната вода у нас изтича и се губи по водопреносната мрежа

Осреднено приблизително 50% от питейната вода у нас изтича и се губи по водопреносната мрежа. На някои места се стига до 80%. Това означава, че от наличен 1 литър вода до потребителите достигат едва 200 мл. За сравнение, средно в ЕС се губят 23% от водата. За това какви са причините и какво трябва да се направи, е разговорът с проф. Емил..

публикувано на 29.09.25 в 09:20
Астрономическата обсерватория на Софийския университет в Борисовата градина

В СУ подготвят Център по астробиология

"Най-големият въпрос, на който вероятно ние след 10-15 години ще имаме отговор, е дали животът на Земята е уникален. Последните вълнуващи открития от нашия съсед Марс – червената планета, според публикация от средата на септември, се говори за интересни находки, които биха могли да са от наличие на микроорганизми там. Става въпрос за..

публикувано на 27.09.25 в 09:15

Персонализми и свидетелства

Историята се гради от личности, литературата – също. А литературната история особено и тъкмо на ролята на личностите в нея обръщаме внимание в поредното издание на предаването "Премълчаната история".  Говорим с проф. Михаил Неделчев, с проф. Пламен Дойнов и с доц. Морис Фадел за това какво е литературен персонализъм, как се става радикален..

публикувано на 26.09.25 в 08:45
Боряна Йовчева

"Да живее България" – социален експеримент под формата на документално представление

Страх ли те е от еврото? Пречи ли ти гей парада? Какво мислиш за Halloween и народните будители? А за хорото пред Народния? Познаваш ли хора, които не мислят като теб? А представяш ли си ни всички на масата… с всичко на масата. На 27 септември от 19.30 в Топлоцентрала в София ще се проведе социално-театрален експеримент на театър..

публикувано на 25.09.25 в 17:10