Още от века на Просвещението училището поднася на питомците си познанието за света разделено на учебни дисциплини - химия, физика, математика, история и т.н. Дали обаче това „парцелиране“ на знанията и уменията не откъсва образованието от реалните потребности на съвременния човек. Все повече образователни системи правят опити за преосмисляне на традиционните учебни предмети, има и експерименти за пълен отказ от тях.
Основният проблем, който отчитат специалистите е, че „фрагментираните учебни предмети създават фрагментирана картина на света, а в съзнанието на учениците тези отделни картини на света не се превръщат в една цялостна“. В резултат дори успешно завършилите средно образование не са в състояние да си обяснят едно природно явление например от гледна точка на няколко науки или да видят фактите от историята в развитие и да открият паралели в различни места и култури.
От друга страна, ако целта на образованието е да формира „компетентния гражданин, т.е. не само знаещия и можещия, но и мотивирания да го направи“, ясно се вижда, че това засега не се получава. Разделените на учебни предмети знания и умения не съответстват на областите в живота на обществото, които се регламентират и управляват от най-голямата действаща институция – държавата – с нейните подразделения и органи, т.е. сферите в живота, които се нуждаят от компетентност, не съвпадат с изучаваните по списък дисциплини.
За това разговаряме в рубриката „Всичко за образованието“ с Юрий Анджекарски и Светлана Нанчева от сдружение „Професионален форум за образованието“ и едни от създателите на авторския модел на средно училище, реализиран през 90-те години в 151СОУПИ (Средно общообразователно училище с профилиране по интереси). Веляна Пенкова, учителка и член на УС на валдорфското училище „Проф. Николай Райнов“, се включва с опита и виждането за учебните дисциплини на валдорфската педагогика, но все пак поставени в рамката на държавните стандарти. Липсата на връзка между предметите екипът преодолява с интегриране на изучавания материал по теми и много допълнителна подготовка и работа на учителите.
Той е на 25, бъдещ лекар, който избира своя път в детска възраст и върви по него уверено, с много вдъхновение и ентусиазъм. Стоимен Димитров завършва специалност "Медицина", в МУ "Проф. д-р Параскев Стоянов" – Варна. Бъдещият лекар е избрал за свое професионално призвание ревматологията. Интересите му са в сферите на социалнозначимите ревматични..
Пламена Николова, културолог и образователен експерт от фондация "Rise Bulgaria" и Яна Алексиева, изпълнителен директор на асоциация "Родители" коментират в "Какво се случва" идеите за образователни промени, които се появиха в публичното пространство. Сред тях са санкции за родителите, забрана за телефони в училище, оценка за дисциплина и обучение по..
С активната намеса на граждански организации, училища и действащи медиатори през лятото на 2024 г. професията "Образователна медиация" беше включена в списъка с професии, които ще могат да се усвояват в професионални гимназии и центрове за професионално обучение. За да започне обучението на бъдещите медиатори, до две години трябва да се подготвят и..
В България е било време, когато талантливите ѝ синове и дъщери са имали възможност да учат при водещи представители на културата в Западна Европа и там на дело да доказват огромните си способности. Това става и с композитора Любомир Пипков, един от най-големите български музиканти, автор на операта "Янините девет братя" и на още толкова много..
Върху значими проблеми дискутирахме заедно с акад. Богдан Петрунов. Опитен учен, лекар и преподавател, дългогодишен ръководител на Националния център по заразни и паразитни болести, акад. Петрунов е доайенът на българската алергология. Много са неговите ученици и последователи, а лично той едва преди няколко месеца прекрати активната си лекарска..
"…И продължавах да рисувам сама“ е изложба-пътешествие, което отбелязва 150 години от рождението на Елена Карамихайлова. В нея се въвеждат низ от..
Проблемите в българската психиатрия продължават да се трупат, но този път сякаш се вижда лъч надежда. В ефира на предаването Lege Artis, д-р Цветеслава..
В ефира на медицинското предаване Lege Artis проф. д-р Атанас Темелков – дългогодишен анестезиолог в МВР-болница – коментира трагичния случай с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg