Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Човеколюбиво училище

Снимка: Асоциация Родители

Ученикът човек ли е? Въпросът е напълно безсмислен… докато не се сблъскате с претоварената с излишна информация програма на децата, не поносите препълнената с луксозни учебници раница или не попаднете на родителска среща, в която се говори за учебни предмети, изисквания, правилници, санкции, но не и за човешките същества, заради които уж е цялото това старание.

Прокламираните цели и стратегии в средното образование, представящи ученика като „субект“ и активен участник в собственото си обучение все още не намират голямо потвърждение в практиката. Щастливите случаи на хуманни и добронамерени взаимоотношения, неунизяващи човека, независимо от академичните му постижения, съществуват благодарение на личните убеждения, педагогическия талант и човешките качества на преподавателите и ръководствата в отделни училища и класове.

„Човеколюбиви“ модели на образование и възпитание се прилагат и в някои училища извън системата на държавното образование. Оптимистичното твърдение е, че все повече педагози и просветни деятели стигат до убеждението, че най-важната задача на училището е да възпитава човеци и че това не е материал за изучаване, а модел и начин на организация и общуване във всекидневието.

Друга характеристика на хуманното образование е, че то развива силните страни и качества на личността, а не я принуждава да съсредоточава огромна част от времето и усилията си да се представи добре в области, към които няма влечение и способности. Неестественият модел на преследване на постижения във всички области на познанието е объркал не една съдба, заставяйки младите да отделят най-много сили тъкмо за най-нелюбимите си предмети и в крайна сметка да нямат представа за автентичните си склонности и заложби.

Нели Керемидчиева е майка на дете, което се обучава в Центъра за демократично учене, организаторка на фестивала „(Не)възможното образование“, част от екипа на Общността за демократично образование. Маргарита Петрова е старша начална учителка в основно училище „Васил Априлов“ в Русе. В повече от 30-годишната си практика се е убедила, че не наказанията и порицанието, а разговорите, обсъждането на всекидневни случки заедно с децата ги успокоява и макар и бавно и трудно ги извежда от моделите на агресия, на които са свидетели и жертви. За да може учителят да работи с учениците си по този начин, той самият трябва да се чувства спокоен и подкрепен, а не притиснат от бюрократични изисквания и преследване на високи постижения на всяка цена – това е позицията на директорката на ОУ „В. Априлов“ Гергана Григорова. Чуйте разговора с трите събеседнички в рубриката „Всичко за образованието“.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Дълбините на Черно море пазят наследството на цели епохи

Черно море се утвърждава като едно от най-ценните места за археологически и научни проучвания. Уникалната "безкислородна зона под 150 метра дълбочина" съхранява в изключително добро състояние потънали кораби, морски съдове и различни материали, които иначе биха се разрушили в други водни басейни. Тази природна особеност превръща Черно море в..

публикувано на 19.11.25 в 09:05

Тежки травми и бързи решения: как 3D моделите помагат на лекарите

Идеята за "инженер на резервни човешки части" звучи като сюжет от научна фантастика, но в съвременната медицина това вече е реалност. Един от българските специалисти, които превръщат високите технологии в пряка помощ за пациентите, е д-р Петър Вълчанов от Медицински университет – Варна. Той работи в областта на медицинското 3D моделиране и..

обновено на 19.11.25 в 08:35

"Музейко" – епизод 2: Минало

Науката се превръща в игра, когато можеш да я пипнеш и помиришеш, да скочиш с двата крака в друг свят, да експериментираш и да се изненадваш. Когато можеш да мечтаеш. Продължава пътешествието в най-големия детски научен център в България – Общински културен институт Научно-образователен детски център, който се намира в София, "Музейко". Един..

публикувано на 18.11.25 в 16:35
проф. Албена Накова

Критичните и стратегическите суровини – преработване и добив

В началото на ноември в БАН се проведе Информационно популяризиращ форум "Критичните и стратегическите суровини: експертни мнения и доминиращи нагласи в общественото мнение". Форумът бе открит от доц. д-р Светослав Георгиев, директор на Геологическия институт при БАН и Национален координатор на Националната научна програма "Критични и стратегически..

публикувано на 18.11.25 в 10:10
Д-р Николай Шарков

Приемственост, диалог, гарантиране на широк достъп до стоматологични услуги...

Това е само част от платформата на д-р Николай Шарков, представена при избирането му за президент на Световната дентална федерация. Дългогодишният стоматолог, преподавател, лидер на българските зъболекари, бе наш гост по различни теми. Преминахме през спомените за родния Бургас, за студентските години и първите крачки в професионалната стоматология...

публикувано на 17.11.25 в 15:10