На 7 декември ще се проведе събитието “Образование в застой“ – Мониторингов доклад 2021 на Образование 2030, на което ще се представят резултатите от проучването.
Темата коментира в “Нашият ден“ Александра Мирчева, мениджър проекти в сдружението.
“Правим поглед назад през последните 5 години – какъв е напредъкът на системата от първия ни издаден мониторингов доклад през 2016 г.
Ежегодно проследяваме тези развития по ключови индикатори в четири основни сфери и там правим преглед и на актуалните политики и ефекта от тях."
“Образование в застой“
"В някои от сферите виждаме стагнация, в други тревожни тенденции, в трети има и напредък, но все пак остават актуални някои наши препоръки и възможности за подобрения.
Образованието не остана незасегнато от пандемията. В доклада може да се види нашето мнение по въпроса, че пандемията само катализира някои от дълго нерешените проблеми в образованието. Сега виждаме на повърхността много по-ясно какво трябваше да свършим преди пандемията."
Равен достъп до образование
"През 2014 г. стойността на преждевременно напусналите образование е 12,9% - доста висока стойност според нас. Тогава в Националната стратегия за учене през целия живот е заложена една не много амбициозна цел от намаляване до 11% през 2020 г.
През 2020 г. не само, че тази цел не е постигната, а едва сме помръднали от стойността през 2014 г. Сега стойността е 12,8% – виждаме подобрение от 0,1%. Това е тревожно, защото равният достъп до качествено образование е един от най-важните проблеми, който трябва да решим в образованието.
Нашите препоръки са в посока на това, че трябва да бъдат адресирани някои социални и здравни финансови въпроси. И ми се струва релевантно да се постави началото на процес на формулиране на интегрирани между секторни политики."
Ключови препоръки в доклада
"За нас е много ключово да погледнем към резултатите на учениците. Знаем, че те се измерват през Националните външни оценявания и матурите, както и през популярното международно сравнително изследване PISA.
Тези резултати се влошават, особено резултатите от PISA дават повод на един голям обществен дебат и сега можем да констатираме, че 46% от 15-годишните ученици са функционално неграмотни. Не могат да прочетат, осмислят и използват информация от текст. Не притежават базисни знания и умения по природни науки и т.н."
Компетентности
"Нашата основна препоръка е – очакванията към резултатите от обучението да бъдат фокусирани именно към компетентности, защото виждаме, че и външните оценявания, и матурите приоритетно измерват знанията на учениците. Така че и промяна във формата на тези изпити е крайно необходима, ако искаме резултатите на учениците да бъдат насочени и обвързани с реалния живот."
Инвестиции
"Други препоръки са свързани с инвестициите в областта на образованието. Тук можем да отбележим една положителна тенденция – през последните години средствата за образование се увеличават. През 2021 г. те достигнаха най-високата си стойност, като процент от БВП – 4,5%.
В момента виждаме в много програми отчитане на количествени бройки – брой обучени учители, брой проведени обучения, но е много по-важно да виждаме какъв е ефектът, който произвеждат някои от политиките, към които се насочват финансови средства."
Чуйте Александра Мирчева в звуковия файл.
Рекорден брой сигнали за онлайн насилие над деца са постъпили през последните две години – за това алармира Антоанета Василева, експерт по онлайн безопасност и координатор на Националния център за безопасен интернет. Най-уязвимата група са младежите на възраст между 10 и 14 години. 99% от сигналите са за момичета, само 1% – за момчета. Ето какво сочи..
Как технологиите променят образователния процес, има ли екранен аутизъм и какви са предимствата на новото поколение в променящата се технологична среда – разговор във "Време за наука" с проф. дпн Милен Замфиров , декан на Факултета по науки за образованието и изкуствата в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Проф. Замфиров коментира..
Как изкуственият интелект подпомага работата на архитекта, научаваме във "Време за наука" от Денис Иванов . Утре от 19 ч. на сайта на СофтУни ще се проведе безплатен онлайн уебинар на тема "AI за архитекти – оптимизиране на проектирането и скъсяване на сроковете". По думите на Иванов изкуственият интелект трудно ще навлезе в административното..
Тюркян Али е директор на Българското неделно училище "Васил Левски" в Кеймбридж, Великобритания и сред съоснователите на инициативата "Малката България". В "Нашият ден" разговаряме с нея за ролята на българските неделни училища в чужбина за съхранението на българското самосъзнание сред децата ни в чужбина и за обучението по български език зад..
Кои са външнополитическите приоритети на страната ни след последната стъпка на евроинтеграция – влизането ни в еврозоната и как върви напредъкът ни в интеграцията с ОИСР; каква в промяната в образователната система, която иска да реализира сегашното мнозинство и кои са резултатите, които трябва да бъдат постигнати с нея? На тези въпроси в "Нашият..
"Нощта на Allegra" на 16 юли ще събере на една сцена изявени европейски музиканти и млади български таланти, които уверено вървят по своя път към големите..
Той е лауреат от Националния конкурс "Млади таланти". Миналата 2024 година му донесе още отличия - бронзов медал и почетна грамота на Международната..
"В световен мащаб, близо 400 милиона души, като след делта варианта на Covid почти 10 процента имат постковид синдром, а след омикрон – пет процента...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg