Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Александра Мирчева:

Пандемията само ускори някои от дълго нерешените проблеми в образованието

На 7 декември ще се проведе събитието “Образование в застой“ – Мониторингов доклад 2021 на Образование 2030, на което ще се представят резултатите от проучването.

Темата коментира в “Нашият ден“ Александра Мирчева, мениджър проекти в сдружението.

“Правим поглед назад през последните 5 години – какъв е напредъкът на системата от първия ни издаден мониторингов доклад през 2016 г. 

Ежегодно проследяваме тези развития по ключови индикатори в четири основни сфери и там правим преглед и на актуалните политики и ефекта от тях."

Образование в застой

"В някои от сферите виждаме стагнация, в други тревожни тенденции, в трети има и напредък, но все пак остават актуални някои наши препоръки и възможности за подобрения.

Образованието не остана незасегнато от пандемията. В доклада може да се види нашето мнение по въпроса, че пандемията само катализира някои от дълго нерешените проблеми в образованието. Сега виждаме на повърхността много по-ясно какво трябваше да свършим преди пандемията."

Равен достъп до образование

"През 2014 г. стойността на преждевременно напусналите образование е 12,9% - доста висока стойност според нас. Тогава в Националната стратегия за учене през целия живот е заложена една не много амбициозна цел от намаляване до 11% през 2020 г.

През 2020 г. не само, че тази цел не е постигната, а едва сме помръднали от стойността през 2014 г. Сега стойността е 12,8% – виждаме подобрение от 0,1%. Това е тревожно, защото равният достъп до качествено образование е един от най-важните проблеми, който трябва да решим в образованието.

Нашите препоръки са в посока на това, че трябва да бъдат адресирани някои социални и здравни финансови въпроси. И ми се струва релевантно да се постави началото на процес на формулиране на интегрирани между секторни политики."


Ключови препоръки в доклада

"За нас е много ключово да погледнем към резултатите на учениците. Знаем, че те се измерват през Националните външни оценявания и матурите, както и през популярното международно сравнително изследване PISA. 

Тези резултати се влошават, особено резултатите от PISA дават повод на един голям обществен дебат и сега можем да констатираме, че 46% от 15-годишните ученици са функционално неграмотни. Не могат да прочетат, осмислят и използват информация от текст. Не притежават базисни знания и умения по природни науки и т.н."

Компетентности

"Нашата основна препоръка е – очакванията към резултатите от обучението да бъдат фокусирани именно към компетентности, защото виждаме, че и външните оценявания, и матурите приоритетно измерват знанията на учениците. Така че и промяна във формата на тези изпити е крайно необходима, ако искаме резултатите на учениците да бъдат насочени и обвързани с реалния живот."

Инвестиции

"Други препоръки са свързани с инвестициите в областта на образованието. Тук можем да отбележим една положителна тенденция – през последните години средствата за образование се увеличават. През 2021 г. те достигнаха най-високата си стойност, като процент от БВП – 4,5%.

В момента виждаме в много програми отчитане на количествени бройки – брой обучени учители, брой проведени обучения, но е много по-важно да виждаме какъв е ефектът, който произвеждат някои от политиките, към които се насочват финансови средства."

Чуйте Александра Мирчева в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Антоанета Василева

Рекорден брой сигнали за онлайн насилие над деца

Рекорден брой сигнали за онлайн насилие над деца са постъпили през последните две години – за това алармира Антоанета Василева, експерт по онлайн безопасност и координатор на Националния център за безопасен интернет. Най-уязвимата група са младежите на възраст между 10 и 14 години. 99% от сигналите са за момичета, само 1% – за момчета. Ето какво сочи..

публикувано на 15.07.25 в 16:15
Проф. Милен Замфиров

Новите технологии в съвременния образователен процес

Как технологиите променят образователния процес, има ли екранен аутизъм и какви са предимствата на новото поколение в променящата се технологична среда – разговор във "Време за наука" с проф. дпн Милен Замфиров , декан на Факултета по науки за образованието и изкуствата в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Проф. Замфиров коментира..

публикувано на 15.07.25 в 12:45
Денис Иванов

СофтУни организира уебинар на тема "AI за архитекти"

Как изкуственият интелект подпомага работата на архитекта, научаваме във "Време за наука" от Денис Иванов . Утре от 19 ч. на сайта на СофтУни ще се проведе безплатен онлайн уебинар на тема "AI за архитекти – оптимизиране на проектирането и скъсяване на сроковете". По думите на Иванов изкуственият интелект трудно ще навлезе в административното..

публикувано на 15.07.25 в 11:38

Българското неделно училище "Васил Левски" в Кеймбридж: Призвание, дълг и успехи

Тюркян Али е директор на Българското неделно училище "Васил Левски" в Кеймбридж, Великобритания и сред съоснователите на инициативата "Малката България". В "Нашият ден" разговаряме с нея за ролята на българските неделни училища в чужбина за съхранението на българското самосъзнание сред децата ни в чужбина и за обучението по български език зад..

публикувано на 15.07.25 в 11:30
Нина Цанева и Йорданка Фандъкова

Йорданка Фандъкова: Най-важната промяна в образованието е цялостната

Кои са външнополитическите приоритети на страната ни след последната стъпка на евроинтеграция – влизането ни в еврозоната и как върви напредъкът ни в интеграцията с ОИСР; каква в промяната в образователната система, която иска да реализира сегашното мнозинство и кои са резултатите, които трябва да бъдат постигнати с нея?  На тези въпроси в "Нашият..

публикувано на 15.07.25 в 10:50