Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ранно академично обучение и интелектуално развитие

Снимка: Pixabay

В своя статия американският психолог и преподавател Питър Грей обобщава проучвания и експерименти, които доказват, че ранното академично обучение причинява вреда в дългосрочен план. Когато придобиването на академични умения като назоваване на буквите, четене, смятане и т.н. предхожда изграждането на интелектуални умения като осъзнаване, разбиране, изследване, разсъждение и пр., това води до по-лоши резултати дори в академичните тестове в по-късни години.

Още през 30-те години на ХХ век американският педагог Луи Пол Бенезет прави експеримент като изважда аритметиката от учебния план до 5 клас в няколко експериментални паралелки. Освободеното от изучаването на събиране, изваждане, умножение и деление време било използвано за разговори и дискусии по теми, интересуващи децата. Също така те били включвани в дейности, изискващи измерване и преброяване на неща, за да имат практически опит с числата и мерките. В началото на 6 клас учениците от експерименталните класове били подложени на тест успоредно с ученици от „нормални“ паралелки. Тези, които не били изучавали аритметика, се справили много по-добре с т.нар. „текстови“ задачи, свързани със ситуации, за които се изисква разсъждение и общо разбиране за измерването и числата. Учениците от традиционните класове показали по-добри резултати по аритметика. До края на 6 клас обаче децата от експерименталните класове напълно настигнали връстниците си с аритметичните задачи като запазили преднината си в логическите текстови задачи.

Експериментът на Бенезет бил забележителен и по още една причина. Той бил проведен с деца от най-бедните квартали, които по принцип винаги имали най-лоши резултати на тестовете. Педагогът се опасявал, че родителите с високи доходи и образование от богатите квартали няма да се съгласят с подобно отклонение от традиционната програма, тъй като имали високи амбиции за децата си. Изводът от този и ред други експерименти и проучвания показва, че преподаването на академични знания и умения на децата преди те да са развили мотивацията си за тях е затормозяващо и вредно, а „наученото“ без подходяща интелектуална основа е повърхностно и нетрайно.

Логично изниква и въпросът необходимо ли е толкова време и усилия да се изразходват в механично заучаване на знания и умения, които в крайна сметка не водят до трайно израстване и развитие на интелекта и личността, а напротив, ѝ вредят. Въпросът е жизненоважен в момента и у нас – при положение, че децата тръгват все по-рано в предучилищни заведения, какво и как е полезно и здравословно да изучават там, а и след това в средното училище.

В рубриката „Всичко за образованието“ разговаряме по темата с Маги Благоева, преподавателка в Центъра за демократично учене.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Национално музикално училище

История на образованието по изкуствата: Национално музикално училище "Любомир Пипков"

Създадено през 1904 година, първото професионално музикално училище в България вече повече от 120 години възпитава у поколения наред отношение за естетика в музикалното изкуство. Открехваме завесата за неговата история, но и за влиянието на тази институция върху българската музикална сцена и духа, в който знаковите имена обучават своите ученици...

публикувано на 21.11.25 в 14:01
Покана за събитието

Четири научни звена на БАН отварят врати за посетители

Министерството на иновациите и растежа ще подкрепи с 10 млн. лв. авангардно изследване на Института по физика на твърдото тяло към Българската академия на науките. То е за лазерно индуциран управляем ядрен синтез и има потенциал за пробив в световната наука и производството на ядрена енергия. Финансирането ще бъде осигурено по Програма "Научни..

публикувано на 21.11.25 в 09:45
Килими от експозицията

НЕМ – пазител на българската идентичност: 4 епизод – Колекции и фондове

Последен четвърти епизод, в който разказваме за това как се събират експонатите през годините, какво има до момента като колекции, какви фондове има в етнографския музей, интересни и любопитни факти от участници Чавдар Димитров, главен асистент Илия Борисов главен асистент и главен асистент Ангел Ангелов. Националният етнографски музей –..

публикувано на 20.11.25 в 14:35

Дълбините на Черно море пазят наследството на цели епохи

Черно море се утвърждава като едно от най-ценните места за археологически и научни проучвания. Уникалната "безкислородна зона под 150 метра дълбочина" съхранява в изключително добро състояние потънали кораби, морски съдове и различни материали, които иначе биха се разрушили в други водни басейни. Тази природна особеност превръща Черно море в..

публикувано на 19.11.25 в 09:05

Тежки травми и бързи решения: как 3D моделите помагат на лекарите

Идеята за "инженер на резервни човешки части" звучи като сюжет от научна фантастика, но в съвременната медицина това вече е реалност. Един от българските специалисти, които превръщат високите технологии в пряка помощ за пациентите, е д-р Петър Вълчанов от Медицински университет – Варна. Той работи в областта на медицинското 3D моделиране и..

обновено на 19.11.25 в 08:35