Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Макаренко – забележителен педагог и хуманист

Антон Макаренко със своите ученици в колонията „Максим Горки“, 1928 г.
Снимка: makarenko.edu.ru

Трудно е да се каже защо и как у нас името му се е превърнало в нарицателно за сурови, дори жестоки методи на възпитание, включващи физически  наказания. Съчетания като „макаренковско възпитание“, „макаренковски методи“ продължават да се употребяват широко, докато личността, идеите, делата и книгите на Антон Семьонович Макаренко са известни на сравнително тесен кръг от хора, запознати с историята на педагогиката и на ярките фигури в нея. Макаренко безспорно е сред тях, защото през 1988 г. е обявен от ЮНЕСКО за един от четиримата големи, оформили педагогическата мисъл на ХХ век заедно с Джон Дюи, Георг Кершенщайнер и Мария Монтесори.

Макаренко е роден през 1888 г. в град Белополие, Украйна. Завършва педагогически курсове и започва да работи като учител. По-късно завършва Полтавския учителски институт със златен медал. Междувременно е призован в армията, но през 1917 г. е демобилизиран заради късогледство. В бурните и мътни следреволюционни години Макаренко се посвещава на превъзпитанието на малолетни престъпници и безпризорни деца. През 1920 год. той организира колонията „Максим Горки“, а през 1927 г. – комуната „Ф. Дзержински“. Възпитание чрез труд, самоуправление и колективна отговорност са основните принципи в системата на Макаренко. Уважението към личността, съпътствано от високи изисквания, дава изключителни резултати. Това не му спестява сурови критики, доноси и уволнение, но му печели и привърженици и последователи. Още от младежките си години Макаренко е увлечен от книгите и писането, на което се отдава все повече с времето. Пише забележителната „Педагогическа поема“ – романизиран разказ за живота и работата си с малолетни, и още много произведения. Умира внезапно на 51 години при не напълно изяснени обстоятелства.

Методът му се изучава в европейските страни, има последователи и у нас, особено в така наречените Трудово-възпитателни училища. Въпреки специфичния за епохата стил и идеологическа обвивка, схващанията на Макаренко за възпитанието биха били много ценни и в съвременния свят. В рубриката „Всичко за образованието“ с доц. Марина Пиронкова, преподавателка по история на педагогиката в Софийския университет, само започваме един предстоящ разказ за автентичните идеи и методи на А. С. Макаренко.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Астробиологията е наука на бъдещето

Астробиологията се занимава с изучаването на възможностите за  живот на други планети и космически тела в Слънчевата система и Вселената. Основна задача на астробиологията е доказването чрез научни методи как се е зародил животът на нашата планета. Чрез опитни постановки и сложни научни анализи се правят изводи относно възможността и..

публикувано на 03.08.25 в 09:05
Църквата „Св. Св. Кирил и Методий“ във Велес

Добре дошли във Велес

Всяко лято в град Велес в Република Северна Македония поезията е на особена почит, защото това е времето, когато в града се превежда международният литературен фестивал "Рацинови средби". Тази година 62-то издание на литературния фестивал продължи десет дни, като предложи богата литературна и музикална програма, включително литературоведски семинари,..

публикувано на 02.08.25 в 13:13

Световният доклад за дарителството '2025: България е на 61-во място по щедрост

България е на 61 място по щедрост в света, а българите са склонни да подценяват своята щедрост, сочи  Световният доклад за дарителството '2025 (World Giving Report '2025)   – представително проучване на британската фондация КАФ (CAF), което обхваща повече от 50 000 души в 101 държави. В България Докладът се представя от Фондация BCause,..

публикувано на 31.07.25 в 15:40

Загадъчните древни българи

Сякаш всичко е ясно – Аспарух идва в делтата на Дунав и така се ражда българската държава. Обаче май съвсем не е така – откъде пристигат тия (пра)българи? Какви са по етнически произход? Степен народ ли са? Или пък не? Имат ли връзка с Хунската империя на Атила? С какви още племена влизат в съюзи или във вражди? Всичко това отколе стои като..

публикувано на 31.07.25 в 10:35

Технология и природа: Кой избира какви ще бъдем?

За книгата "(Пре)Програмиране на живота. Синтетичната биология между индустрията и биохакерството" разговаряхме с авторката Невена Иванова, доктор по интердисциплинарни информационни науки на Токийския университет. Преподавала е естетика на дигиталните медии, кибернетика и техноетични изкуства в Хонконг и Шанхай. Синтетичната биология обещава да..

обновено на 29.07.25 в 12:16