Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Макаренко – забележителен педагог и хуманист

Антон Макаренко със своите ученици в колонията „Максим Горки“, 1928 г.
Снимка: makarenko.edu.ru

Трудно е да се каже защо и как у нас името му се е превърнало в нарицателно за сурови, дори жестоки методи на възпитание, включващи физически  наказания. Съчетания като „макаренковско възпитание“, „макаренковски методи“ продължават да се употребяват широко, докато личността, идеите, делата и книгите на Антон Семьонович Макаренко са известни на сравнително тесен кръг от хора, запознати с историята на педагогиката и на ярките фигури в нея. Макаренко безспорно е сред тях, защото през 1988 г. е обявен от ЮНЕСКО за един от четиримата големи, оформили педагогическата мисъл на ХХ век заедно с Джон Дюи, Георг Кершенщайнер и Мария Монтесори.

Макаренко е роден през 1888 г. в град Белополие, Украйна. Завършва педагогически курсове и започва да работи като учител. По-късно завършва Полтавския учителски институт със златен медал. Междувременно е призован в армията, но през 1917 г. е демобилизиран заради късогледство. В бурните и мътни следреволюционни години Макаренко се посвещава на превъзпитанието на малолетни престъпници и безпризорни деца. През 1920 год. той организира колонията „Максим Горки“, а през 1927 г. – комуната „Ф. Дзержински“. Възпитание чрез труд, самоуправление и колективна отговорност са основните принципи в системата на Макаренко. Уважението към личността, съпътствано от високи изисквания, дава изключителни резултати. Това не му спестява сурови критики, доноси и уволнение, но му печели и привърженици и последователи. Още от младежките си години Макаренко е увлечен от книгите и писането, на което се отдава все повече с времето. Пише забележителната „Педагогическа поема“ – романизиран разказ за живота и работата си с малолетни, и още много произведения. Умира внезапно на 51 години при не напълно изяснени обстоятелства.

Методът му се изучава в европейските страни, има последователи и у нас, особено в така наречените Трудово-възпитателни училища. Въпреки специфичния за епохата стил и идеологическа обвивка, схващанията на Макаренко за възпитанието биха били много ценни и в съвременния свят. В рубриката „Всичко за образованието“ с доц. Марина Пиронкова, преподавателка по история на педагогиката в Софийския университет, само започваме един предстоящ разказ за автентичните идеи и методи на А. С. Макаренко.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Теодора Крумова: Медиаторите са първопроходците в ромската общност

С активната намеса на граждански организации, училища и действащи медиатори през лятото на 2024 г. професията "Образователна медиация" беше включена в списъка с професии, които ще могат да се усвояват в професионални гимназии и центрове за професионално обучение. За да започне обучението на бъдещите медиатори, до две години трябва да се подготвят и..

публикувано на 10.04.25 в 10:40

Пипков в Париж

В България е било време, когато талантливите ѝ синове и дъщери са имали възможност да учат при водещи представители на културата в Западна Европа и там на дело да доказват огромните си способности. Това става и с композитора Любомир Пипков, един от най-големите български музиканти, автор на операта "Янините девет братя" и на още толкова много..

публикувано на 09.04.25 в 17:03
Акад. Богдан Петрунов

Академичен поглед...

Върху значими проблеми дискутирахме заедно с акад. Богдан Петрунов. Опитен учен, лекар и преподавател, дългогодишен ръководител на Националния център по заразни и паразитни болести, акад. Петрунов е доайенът на българската алергология. Много са неговите ученици и последователи, а лично той едва преди няколко месеца прекрати активната си лекарска..

публикувано на 08.04.25 в 17:54
Мария Николчева и Емануил Христов

Образованието на ромските деца – единственият път за измъкване от бедността и надежда за по-добро бъдеще

По повод 8 април – Международния ден на ромите , гости в предаването "Другият до мен" бяха Мария Николчева и Емануил Христов. Мария е учител в начален етап в ОУ "Кочо Честименски" в с. Динката, област Пазарджик. В момента преподава в 4 клас на деца роми – някои са от семействата са с добри финансови възможности, а други са многодетни и под..

публикувано на 08.04.25 в 14:31

Литературата в училище – да поговорим за съдържанието, но и за смисъла и целта

Темата за литературата в учебната програма на децата ни тлее и периодично припламва в публичното пространство, подета от различни говорители, водени от различни подбуди. Масово възпламеняване предизвикват обикновено медийни заглавия от сорта на: "Махат Вазов, Ботев, Вапцаров…". Дали обаче обществото ни е готово за сериозния разговор по същество..

публикувано на 08.04.25 в 13:20