13
На Карлсплац във Виена – точно срещу известната концертна зала „Музикферайн“ в Кюнстлерхаус – се намира Албертина модерн. Преди повече от 120 години младите художници, начело с Густав Климт, го напускат, защото смятат Съюза на творците за твърде консервативен. Сега сградата от 1865 година в неокласически стил е възстановена и днес тук е разположена експозицията на австрийския авангард, тук може да се види австрийско изкуство след Втората световна война, както и временни изложби.
Там са изложени две експозиции – главната е съсредоточена около изкуството на 80-те години на миналия век. Тази декада е смятана за най-важната за развитието на модерното изкуство. За него е характерно не една тема, а съвкупност от много различни начини на размисъл и дейности. Глобализирането на обществото и навлизането на компютъра в ежедневието играят съществена роля в модерното изкуство. През 80-те години всичко става изведнъж възможно. Сцената вече не е доминирана от абстракционизма и от попарта. В това десетилетие се ражда постмодернизмът.

Експонатите са конгломерат от картина, фотография и залепени и прикрепени вещи със символично значение. В първата зала са изложени фотоси на мъжки лица с акрилни бои и туш – произведение на Арнулф Райнер, в които той показва чрез цветове (предимно черния) как влияят фотографиите на настроението му.
Следват обектите на кича от американския автор Джеф Кунс, от които най-ярките в изложбата са фигурата на мечката с полицая и модерният Дон Кихот. Под мотото „Изкуството излиза на улицата“ са показани графити на Кейт Харинг от метростанции в Ню Йорк, както и психоделични комикси на Жан Мишел Баскуат и Кени Шарф.

В следващата зала са показани експонати на трансавангардизма. Те представляват колажи от елементи на рекламни текстове и плакати за различни продукти от ежедневието, но представени по такъв начин, че да провокират зрителя към размисъл за техния смисъл. В това течение е много силна Венецианската школа с главни представители Сандро Хия и Франческо Клементи.
Следват картини от Джак Голдщайн и Шери Ливайн, които са кръстени „картини на картини“ и представляват копия на фигури от чужди художници, но в собствена композиция. Такава е например картината на Ливайн „Пикасо“ в която фигурите са заимствани от творбата на Пикасо „Гуерника“.
Изложени са и произведения на австрийския художник Ервин Вурм – представител на минимализма. Набързо нарисувани скици само с няколко черти – са характерни за неговото творчество. Показани са скици за проекта му, наречен „Едноминутна статуя“. Следват обекти, наподобяващи крайния резултат на течението „Хепънинг“ от 70-те години: картини, рисувани върху залепени парчета от счупени чинии, обекти от мебелни части и машинни елементи. Голямо впечатление прави и композицията „Франкенщайн“ която се състои от няколко десетки детски парцалени играчки и кукли, зашити заедно.

Особено декоративни са двата щирокоформатни автопортрета на българската художничка Адриана Чернин, които показват лицето и части от крайници, скрити зад лехи от цветя.
Особен интерес представлява отделната изложба на Егон Шиле с негови автопортрети. Показани са платна, изразяващи различни настроения на художника, страдащ с изкривено от болка лице, затворник по време на полицейски арест и други.
Всички негови картини са шедьоври на натурализма с багрите на експресионизма в неповторими пози и ракурси, характерни за цялото творчество на този велик австрийски художник.
Повече чуйте в звуковия файл от Константин Брадваров.
Конференцията Thinking Literature in Translation, проведена на 13–14 ноември в Зала "Алма Алтер" на Софийския университет "Св. Климент Охридски", се очерта като едно от най-мащабните професионални събития за годината в областта на литературата и книгоиздаването. Събитието събра 40 специалисти от 13 европейски държави, за да обсъдят актуалните..
В предаването "Аларма" гостуват режисьорката Мариела Димитрова, заедно с актьора и танцьор Михаил Бонев, създатели на спектакъла "Един човек" – постановка по текстове от книгата "Телогинариум" на Ясен Григоров, която оживява на сцена Underground в Театрална работилница "Сфумато". Работата по текста започва още в НАТФИЗ. "Текстовете отключват..
Денят на четенето ще бъде отбелязан на 21 ноември. Мотото на третото издание съвпада с посланието на Деня на европейските автори – Read.forReal, който ще се проведе в същия период. Как България ще се включи в големия паневропейски празник разказва в "Нашият ден" Дани Фурнаджиева от сдружение "Книги и четене". Днес в София се провежда..
Галерия "Интро" представя новата самостоятелна изложба на Татяна Харизанова "Видими тайни" . С разпознаваемата комбинация от графична рисунка, живописна текстура и ярка палитра авторката създава смело и съвременно изкуство. Всяка картина е емоционално преживяване, заредено с нейната виталност, женственост, свобода и сила. Този път авторката..
Това е 18 поредно издание на "Философски вечери" по концепция на Антоанета Колева и Стилиян Йотов. Утре се открива новият сезон на петгодишната традиция разговорите да се състоят в библиотеката на Гьоте-институт. Както четем в поканата, "този път вечерта ще бъде посветена на наистина неудържимото като множество посоки и разтърсващо всякакви..
17 ноември беше Световен ден на недоносените бебета. Статистиките за страната ни и неонаталните грижи, от които зависи животът и развитието на родените..
Книгата "Войната за Петрич 1925 г." беше представена по време на тържествата по повод 100-годишнината от Петричкия инцидент или кратката гръцко-българска..
В "Аларма" гостува журналистката от "Свободна Европа" и поетеса Катерина Василева – лауреат на ХLI Национален младежки конкурс за поезия "Веселин Ханчев"..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg