Как върви организацията с постъпването на украинските деца в българските училища? Има ли необходимост от специалисти, които допълнително да работят с тях? Колко деца до момента са постъпили в училище и как се адаптират?
Темата коментира в “Нашият ден“ Анелия Йотова, главен експерт в Дирекция “Приобщаващо образование“ в МОН:
“Достъпът до образование на децата и бежанците в Украйна се осъществява по механизъм, който е създаден още по времето на сирийската бежанска криза и по тази причина МОН много бързо реагира. Още в началото на месец март започнахме да приемаме заявления за приемане на децата и учениците в образователната ни система.
Процедурата за приемането е следната – родителят подава заявлението в Регионалното управление на образованието, че желае детето му да постъпи в училище или детска градина.
Насочването към конкретно училище и конкретна детска градина, се осъществява след представяне на регистрационна карта за международна или за временна закрила с личен номер на чужденеца.
Започнахме предварителното приемане на заявленията, преди издаването на тези карти, за да можем по-бързо да реагираме, когато картите са налични и предварително да сме определили училището, директорите на училището и детските градини да са готови, за да могат децата максимално бързо да постъпят в образователната ни система.
Записването на тези деца става с медицински документ, че детето е клинично здраво, а насочването към конкретната детска градина и училище, се определя в зависимост от мястото, в което живеят гражданите на Украйна в зависимост от профила на детето и какво е учило до този момент.
При попадане в училище с ученика се провежда събеседване и се насочва към конкретна група от предучилищното образование или към конкретен клас от училищното образование. Това е накратко процедурата.
Заявление се приемат на място в Регионалното управление на образованието, а също така и по електронен път.
На регионалните страници на всяко едно от тези 28 Регионални управления на образованието са посочени – електронният адрес, на който може да бъде изпратено по електронен път заявлението, там е качен и образец на заявлението, а също така има и телефон на експерт от Регионалното управление, който владее английски или руски език, за да може при необходимост да даде нужната подкрепа.
Във всяко регионално управление има екип от експерти, който отговаря за приемането на тези деца.“
Електронен модул
“Имаме електронен модул, в който в реално време можем да видим колко заявления са подадени, колко деца са насочени към училище и колко деца са записани в образователната ни система.
Най-много желаещи за прием в образователната ни система има в Бургас, София, Варна, Благоевград и Пловдив.
Твърде малък е броят на децата, които са постъпили. От миналата седмица започна предоставянето на статута за временна закрила, а също и необходимостта при постъпване в образователната институция да се представи медицински документ за здравния статус на детето също е една забавяща процедура.“
Курсове по български език
“Допълнителното обучение по български език се осигурява на място в детската градина и в училището, като продължителността зависи от етапа, в който се обучава детето и ученика.
60 часа са в детската градина, а 90, 120 и 180 са часовете по български език като чужд в различните етапи на образованието – начален, прогимназиален и гимназиален.
Допълнителните часове по българските език са в училищата и детските градини. Във всички области има достатъчно учители по български език, които могат да поемат допълнителното часове.
Ние приемаме тези деца и ученици с презумпцията, че те няма да си тръгнат утре и вдругиден, а ще останат по-дълго време в нашата образователна система. Те влизат с всички права на българските граждани.
Опитът ни с предишната бежанска криза показва, че децата овладяват сравнително бързо българския език.
Средствата са от бюджета на МОН, а не на този от детската градина или училището.
Там, където е необходимо ще бъде предоставена и психологическа подкрепа. Имаме достатъчно психолози и педагогически съветници.
Има шест телефонни линии – в Бургас, София, Велико Търново, Пловдив и Стара Загора, на които отговарят над 40 специалисти, гражданите могат да се обаждат.“
Чуйте целия разговор в звуковия файл.
Темата коментира Пламена Николова, експерт “Политики за децата“ в “Национална мрежа за децата“:
“В огромна степен неправителственият сектор и доброволците бяха тези, които в първите месеци и все още продължават да са основата на подкрепата на бежанците в България.
Много от организациите поемат функцията на държавата, там, където тя все още не успява да стигне или да се организира, като се включват както с хуманитарна подкрепа, така и с финансова, а също и с насочване на деца с по-сериозни здравословни проблеми.
Също и при насочване на бременни жени към услуги, насочва се и към психологическа подкрепа, изобщо можем да кажем, че неправителственият сектор може да стъпи там, където има пролуки в услугите на държавата, които е имало и преди, но с идването на бежанците станаха още по-очевидни.
Все още има голяма неяснота как ще бъдат организирани образователните услуги за децата, като има известна разлика по отношение на по-големите деца, които са в училищна възраст и към по-малките, които принадлежат към предучилищното и ранното образование.
При децата в училищна възраст възникват разни казуси, защото част от децата са с украинско гражданство и са дошли в България, все още се включват в дистанционно обучение в училищата, в които са записани, тъй като те се намират в места, в които войната не е достигнала.
Друга група от тези деца вече опитват да се запишат в български училища. Има и трета група деца, които са с двойно гражданство.“
Чуйте целия разговор в звуковия файл.
Броени дни след 24-тия благотворителен Виенски бал в София, в "Моето семейство" гостуват продуцентът и режисьор проф. д. и. Румен Нейков и съпругата му Мария. София застава елегантно и уверено на световната карта на виенските балове благодарение и на семейство Нейкови. Отзвукът и посланията от Виенския бал в българската столица остават..
Въпросът "Вреден ли е смартфонът?" витае около нас непрекъснато. Всеки от нас е чувал изречението: "Хайде остави го този телефон!" От една страна, смартфонът е невероятно изобретение, което винаги позволява да поддържаме връзка със семейството и приятелите. В същото време разбираме, че това може да бъде вредно за здравето. Особено след..
Кристина и Нено Костови живеят в София, а фермата им за култивирани боровинки е в с. Осетеново до Калофер. Съвременните технологии им позволяват да контролират поливането и подхранването на растенията, сред които сортовото разнообразие е доволно богато. И Нено, и Кристина работят в IT сектора и работата им позволява да са гъвкави и да..
В рамките на рубриката "Разговорът" се задълбочихме в темата за анализа на архитектурните процеси – начин, по който те могат да бъдат разбирани от по-широката публика и да оформят градския дебат. С това се свързва и поредицата дискусии "ГРАД и КРИТИКА" , в контекста на представянето на книгата "KICKED A BUILDING LATELY? Архитектурна критика след..
Дискусията започва с изследването, което пише професор Александър Кьосев за "Чевенгур" на Андрей Платонов, използвайки единствения завършен роман на големия писател като ключ към особеностите на жанра "антиутопия". Разговорът с професор Кьосев, Владимир Полеганов, Зорница Гъркова и Николай Русев прераства в обсъждане на условността на границите между..
XVIII националната археологическа изложба "Българска археология 2024" се откри в чест на професионалния празник на археолога в Националния..
Националното училище по танцови изкуства ще отбележи 20 години специалност "Модерен танц" със спектакъл на 26 февруари в зала 2 на НДК "Азарян" от 19..
Ден на Европейската лаборатория по молекулярна биология (EMBL) в България ще се проведе на 27 февруари от 10 часа в аулата на СУ "Св. Климент..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg