"Изящното изкуство трябва да излезе извън периферията на българската култура и най-вече извън периферията на приоритетите на Министерството на културата", смята портетистът Мартин Джачков, чиито творби стоят редом до тези на Салвадор Дали.
В "Какво се случва" майсторът и иноватор в колажа, който от години живее и работи в Париж, постави началото на дебата за българското изящно изкуство. Дебат, който от години липсва у нас.
Според него Министерството на културата, а до някаква степен дори и галеристкият бранш, няма нужната визия за създаването на условия за развитие на този сектор. Нивото, на което се намира изящното изкуство в България, е много по-ниско спрямо другите изкуства – като операта и театъра например.
Масово галеристите у нас дават под наем помещения, без да имат клиенти и се получава така, че артистите плащат, за да експонират творбите си, коментира още Джачков. Той е на мнение, че художниците, скулпторите и всички визуални артисти у нас в повечето случаи работят, без да достигат до нужния резултат. Галериите, твърди портретистът, не са достатъчно активни по отношение на търсенето и промотирането на съвременните български художници и автори.
Най-силно осезаема обаче е липсата на инициативи от страна на Министерството на културата. В повечето европейски държави този сектор е силно лукративен, съществуват и големи артсалони – като Фиак в Париж, Брафа в Лондон, Барселона Арт Феър в Испания и други. В България не само че не се създава такава среда, която да поощрява художествените и търговски срещи между галеристи, колекционери, куратори, директори на музеи и личности от света на международното съвременно изкуство, а също така и срещи с обикновени посетители, които нямат намерение да инвестират и закупуват творби, но пък искат да разберат по-добре същността на това изкуство и да се запознаят с новите лица в него; среда, която да се превърне в специализирано място, където регулярно да се показва най-доброто от света на изящното изкуството и където да се развива този бизнес; но и не се усвоява наличното, а именно – инфраструктури като градските галерии, които откриваме в почти всеки голям град у нас.
Мартин Джачков смята, че държавата е тази, която трябва да играе ролята на организатор на инициативи като артистичните салони и на медиатор между частния сектор, артистите, изкуствоведите и организациите. Държавата е отговорна и за промяната в Закона за меценатството, която трябва да настъпи.
"Меценатството е изключително важно и този закон, който съществува от 2015 година, е всъщност една имитация на закон. Той е безсмислено административно регулиране на лица и фирми, които извършват меценатска дейност. А смисълът на съществуването на този закон би трябвало да бъде в това да се поощри меценатството, т.е. да има активно привличане на меценати в културната дейност", заяви в "Какво се случва" Мартин Джачков.
Той открои и още една липса в сектора – преса, посветена на изящното изкуство, която да задава тона на най-новото и модерното в тази сфера.
Повече по темата, както и подробности за проекта, по който работи Мартин Джачков, и предстоящите му изложби в Пловдив чуйте в звуковия файл.
Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация. Автор е на книгите:..
"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room. Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..
Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..
В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..
Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...
XVIII националната археологическа изложба "Българска археология 2024" се откри в чест на професионалния празник на археолога в Националния..
Националното училище по танцови изкуства ще отбележи 20 години специалност "Модерен танц" със спектакъл на 26 февруари в зала 2 на НДК "Азарян" от 19..
Ден на Европейската лаборатория по молекулярна биология (EMBL) в България ще се проведе на 27 февруари от 10 часа в аулата на СУ "Св. Климент..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg