Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Има ли среда за изящното изкуство в България

Мартин Джачков
Снимка: Таня Димова

"Изящното изкуство трябва да излезе извън периферията на българската култура и най-вече извън периферията на приоритетите на Министерството на културата", смята портетистът Мартин Джачков, чиито творби стоят редом до тези на Салвадор Дали.

В "Какво се случва" майсторът и иноватор в колажа, който от години живее и работи в Париж, постави началото на дебата за българското изящно изкуство. Дебат, който от години липсва у нас.

Според него Министерството на културата, а до някаква степен дори и галеристкият бранш, няма нужната визия за създаването на условия за развитие на този сектор. Нивото, на което се намира изящното изкуство в България, е много по-ниско спрямо другите изкуства – като операта и театъра например.

Масово галеристите у нас дават под наем помещения, без да имат клиенти и се получава така, че артистите плащат, за да експонират творбите си, коментира още Джачков. Той е на мнение, че художниците, скулпторите и всички визуални артисти у нас в повечето случаи работят, без да достигат до нужния резултат. Галериите, твърди портретистът, не са достатъчно активни по отношение на търсенето и промотирането на съвременните български художници и автори.

Най-силно осезаема обаче е липсата на инициативи от страна на Министерството на културата. В повечето европейски държави този сектор е силно лукративен, съществуват и големи артсалони – като Фиак в Париж, Брафа в Лондон, Барселона Арт Феър в Испания и други. В България не само че не се създава такава среда, която да поощрява художествените и търговски срещи между галеристи, колекционери, куратори, директори на музеи и личности от света на международното съвременно изкуство, а също така и срещи с обикновени посетители, които нямат намерение да инвестират и закупуват творби, но пък искат да разберат по-добре същността на това изкуство и да се запознаят с новите лица в него; среда, която да се превърне в специализирано място, където регулярно да се показва най-доброто от света на изящното изкуството и където да се развива този бизнес; но и не се усвоява наличното, а именно инфраструктури като градските галерии, които откриваме в почти всеки голям град у нас.

Мартин Джачков смята, че държавата е тази, която трябва да играе ролята на организатор на инициативи като артистичните салони и на медиатор между частния сектор, артистите, изкуствоведите и организациите. Държавата е отговорна и за промяната в Закона за меценатството, която трябва да настъпи.

"Меценатството е изключително важно и този закон, който съществува от 2015 година, е всъщност една имитация на закон. Той е безсмислено административно регулиране на лица и фирми, които извършват меценатска дейност. А смисълът на съществуването на този закон би трябвало да бъде в това да се поощри меценатството, т.е. да има активно привличане на меценати в културната дейност", заяви в "Какво се случва" Мартин Джачков.

Той открои и още една липса в сектора – преса, посветена на изящното изкуство, която да задава тона на най-новото и модерното в тази сфера.

Повече по темата, както и подробности за проекта, по който работи Мартин Джачков, и предстоящите му изложби в Пловдив чуйте в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Случаят Йов" на Рене Жирар

Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация.  Автор е на книгите:..

публикувано на 24.02.25 в 16:05
Боряна Маноилова и Атанас Петков

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка с премиера на сцената на Yalta Art Room

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room.  Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..

публикувано на 24.02.25 в 13:50

"Пеперуди на Еверест": Музикалното вдъхновение зад творческата трансформация на Рос Росин

Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..

обновено на 24.02.25 в 13:26
Илия Бешков  „Бай Ганьо чете „Бай Ганьо“, 1947 г.

Бай Ганьо и Константин Иречек: Диалог от миналото

В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..

обновено на 24.02.25 в 12:06
От спектакъла

Независимият театър с Василена Винченцо - Коломоец

Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...

публикувано на 24.02.25 в 12:00