Защо държавата и институциите не могат да се справят с осигуряването на пътна безопасност и с корупцията сред органите на реда? Нима държавата е абдикирала или не може да се справи със ситуацията? Какви са мотивите на един човек да влезе в системата на МВР? Защо полицаи покровителстват пияни и дрогирани водачи на МПС? Чувството за безнаказаност и върховенството на Закона.
Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност, бивш шеф на КАТ, коментира в "Законът и Темида":
"Държавата – това не сме ние, както обичат да казват хората. Държавата – това са представителите на държавните институции – те не могат да се справят, защото не искат да носят отговорността за това. За тях е изключително удобно да представят, че отговорността е на шофьорите, а между институциите отговорността е споделена. И така беше до 2018 г., когато стана катастрофата в Своге. Тогава ние от Института за пътна безопасност принудихме българското правителство да създаде Държавна агенция за безопасност по пътищата, която трябваше да носи общата отговорност за състоянието на безопасността в държавата и тя да даде отговор на всички тези въпроси, на които до момента държавата не даваше. За огромно наше съжаление обаче тази агенция се превърна в една паразитна структура, която се занимава с организиране на кампании, на просвещение, на обучения, на семинари – тя се държи като неправителствена организация. А ние от Института за пътна безопасност се опитваме да бъдем коректив и да коригираме държавните институции да си свършат работата. Абсолютен парадокс.

Нещата в тази държава по тема "Пътна безопасност" ще се оправят, когато хората поискат Институтът за пътна безопасност да оправи нещата. Защото аз смятам, че във времена на криза някой трябва да застане пред хората и да покаже, че е готов да носи отговорността за тяхната сигурност по пътищата. Съвсем скоро ще излезем с отворено писмо до президента, премиера и разбира се, до медиите, да получим правото за 2 години да създадем стандартите за управление на риска, като поемаме ангажимент още през първата година да намалим жертвите с между 50 и 100 човека по-малко. Искаме това единствено и само защото някой трябва да поеме отговорността за това, което се случва. Ние можем да покажем как се случва.
Богдан Милчев коментира и фигурата на бившия директор на КАТ-София комисар Тенчо Тенев, както и на Бойко Рашков в качеството му на вътрешен министър. "МВР се опитва повече от 10 години да се отърве от Тенчо Тенев. Това е емблемата на МВР – този нелеп образ! Вече съм убеден, че на Тенчо Тенев ще му бъдат повдигнати обвинения и ще бъде задържан и този път това ще бъде краят. Защото ние ще се оправим именно когато приключим с Тенчо Тенев – не като физическо лице, а с тенчотеневщината в МВР. Истината е, че Тенчо Тенев създаде всичките тези условия ние да имаме много Семерджиеви по нашите пътища. Бойко Рашков е един от проблемите на МВР също. Той излъга, че няма чадър над Семерджиев в комисията за вътрешен ред и сигурност в НС. Той възстанови тенчотеневци на всички позиции на МВР. Справянето с всичко това ще отнеме години наред."
Директорът на Института за пътна безопасност препоръча на бъдещите министри на вътрешните работи: "Въпреки че законът не го изисква, те могат, когато назначават шефове на КАТ, да изискват от тях концепции, които да са публични. Тогава хората бързо ще разберат какъв е ангажиментът на новия шеф на КАТ." Милчев подчерта, че тихомълком са назначили новия шеф на КАТ, както и зададе въпроса защо всички началници в системата на пътната безопасност са от Пловдив и дали не става дума за някаква каста, секта...
Чуйте пълния разговор в звуковите файлове.
Коментар по темата направи и консултантът на предаването "Законът и Темида" адв. Захари Генов.
Снимки – БГНЕС и Таня Любенова, БНР

Кои бяха акцентите на Балканската арбитражна конференция и кои са новите фактори, свързани с арбитражното производство? Арбитражът е една изключително гъвкава форма за решаване на търговски спорове и тепърва ще се развива. При арбитража обстоятелството, че спорът се гледа при закрити врата, осигурява се конфиденциалност, са предимства. Също така..
Рубриката "Съдебната практика на Съда на Европейския съюз" на предаването "Законът и Темида" се излъчва със съдействието на Съда на Европейския съюз. Можете да я слушате веднъж месечно, всеки последен петък на месеца от 10.00 часа по програма "Христо Ботев". Това е дванадесетото издание. "Една чудесна новина. От миналата година на дневен ред в един от..
На днешния 31 октомври във Велико Търново от 17:30 ч. в Народна библиотека "Петко Р. Славейков" ще се проведе Денят на книгите за Хари Потър под мотото "Приятели и недоброжелатели" . "Денят (или Нощта) на книгите за Хари Потър" е инициатива на издателство Bloomsbury – оригиналният издател на поредицата във Великобритания. През 2023 г., след..
Фондацията е създадена през 1995 година от група студенти, водени от идеята за качествено образование и професионална реализация за хората с нарушено зрение. Идеята се превръща в мисия. Свидетелства за нея са първите курсове по компютърни умения, електронна библиотека с богат архив от учебни текстове, предназначени за студенти, различни асистентски..
"Вкуси Космоса!" е събитие на Националния етнографски музей към Института за етнология и фолклористика при Българската академия на науките, което предстои днес от 17 часа. В програмата са включени дегустация на различни лиофилизирани (изсушени) продукти, презентация, демонстрации и беседа. За събитието пред редактора Ани Маринова разказва главен..
Село Ясна поляна се намира в община Приморско, област Бургас и в него живеят над 500 души. Разположено е в полите на Странджа планина, по поречието на река..
Най-дълголетното трио в австралийската авангардна музика ( " ембиънт" , "джаз", "акустичен пост-рок", "минимализъм" са само думи в случая ) се..
В "Нашият ден" гостува издателят и преводач Або , за да представи новата книга с мемоари на Антъни Хопкинс "Справихме се, хлапе" , която..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg
