Размер на шрифта
Българско национално радио © 2023 Всички права са запазени

Животът винаги предлага "План Б"

В неделя (20.11.2022) Радиотеатърът на програмата "Христо Ботев" ще представи своята премиерна радиопостановка по документални разкази "План Б" от Яна Добрева, която вече имаше своята сценична реализация в столичния "Сити Марк Арт Център".

Зависимостите не подбират своите жертви. За тях полът и образованието, етносът и материалното положение, позицията в обществото и семейното положение нямат значение. Зависимостите търсят празнините, които всеки от нас носи в себе си, загнездват се в тях; започват да се хранят с болката ни и да растат, докато не ни погълнат целите, докато накрая не погълнат самия живот.

Освен ако… попадналият в техния плен не успее да намери пътя към спасението си, освен ако не открие своя План Б.

Това е темата, а и мисията на "План Б" от Яна Добрева. Произведението се занимава със състоянията на зависимост и трудния път към тяхното преодоляване. В основата му са заложени огромно количество интервюта с хора, които са се сблъскали с тежки зависимости към алкохол, наркотици и хазарт. Това е и едно от най-големите ѝ достойнствата – колкото и стряскащи, невероятни и сякаш нарочно конструирани да са историите в "План Б", за да показват живота в неговото абсолютно екстремално състояние, слушателят и за миг не може да забрави, че това са разкази по преживяно.


Гласовете на интервюираните са предадени от артистите Димитър Пишев, Борис Коев, Гергана Либова, Ивета Маринова, Светлина Станчева и Вартан Алексанян. Въпреки това аудиопроизведението под режисурата на Михаил Милчев е сурово, директно и лишено от всякаква романтизация, защото единствено така то може да остане достатъчно близко до реалността, от която черпи художествения си потенциал.

"План Б" не е драматургично произведение от класички тип. Линейният сюжет и фабулата преливат в полифонична мозаечна структура от гласове, които разменят местата си и се допълват, за да универсализират тези крайни човешки преживявания. Линейността на действието е отстъпило място на разтърсващите лични разкази, които вместо да се концентрират върху даден епизод, заключват в себе цели човешки животи. Да, пиесата е документална, но и психологическа, защото не се фокусира единствено върху най-драмат