"Режисьорската професия е мъжка. В световен мащаб само 25 % са жените режисьори. В България са много по-малко. И ако се замислите за сериалите, които доста се засилиха в последно време няма жени режисьори. Жената привнася друг тип емоционалност, когато работи филми. Женските истории за силни жени, които се справят въпреки всичко много ме палят и ми е хубаво да ги разказвам", споделя пред Александър Райчев в "Нашия ден" Вилма Карталска.
И допълва, че живеем в много динамично време и енергията е много забързана. И ако се правят твърде бавни филми, това не импонира на съвременния зрител. За нея е много важно е във филмите да има динамика, да имаш какво да разкажеш, за да се види колко се може повече.
"Филмът "Моят цигански път" има вече 49 награди, а наградите за лентата "Анжела" до този момент са 29, което за българско кино не е никак малко. Наградите сами по себе си не са нещо, което да ми носи удовлетворение. По-скоро се радвам, че историите на тези две жени стигнаха до толкова много хора по света", посочва тя.
Филмът "Анжела" разказва историята на жена, която от детска церебрална парализа от раждането си, но тежката диагноза не сломява духа ѝ и неусетно я превръща в писател, актриса и танцьорка. Тя участва в различни инициативи за правата на хората в неравностойно положение и вдъхновява всекиго, докоснал се до живота ѝ. Филмът е своеобразен микс от документалистика с анимация. Нещо, което за България все още е голяма рядкост, но в чужбина се търси изключително много.
Последният проект на Вилма Карталска е късометражната драма "Тук съм", която разказва са срещата със смъртта. Сюжетът е вдъхновен от личния сблъсък със загубата на близък човек, а именно бабата на талантливата режисьорка.
С болка споделя, че поради финансови затруднения все още не е завършен филмът за нашите нови златни момичета и тяхното участие в Олимпиадата.
"По-голямата част от материала е заснет и остава още малко, за да се довърши, защото е много смислена филмова лента. Отдавна у нас не е правен такъв сериозен спортен филм", пояснява Карталска.
Мечтата на режисьорката е да прави игрално пълнометражно кино и се надява да може да пристъпи нататък. Това е следващата логична стъпка в кариерата на един филмов режисьор.
"Темата я има, тя е за две деца – българче и ромче, които се намират в едно мазе. След като и двамата са избягали по различни причини от дома си", посочва Вилма Карталска.
Дублажът
Вилма Карталска се занимава се активно с озвучаване на филми и сериали от 2005 г. Дълги години гласът й е разпознавам от децата, защото тя озвучава Ариана Гранде.
"Много ми се иска, телевизиите да купуват материал от различни страни. Да не се набляга само на турско и американско. Чехите, унгарците, поляците правят страхотни сериали, но у нас те някак не достигат", твърди тя.
Посланието
"Да бъдем здрави. Видя се, че това е нещо неотменно, за което трябва да се грижим неотменно. Иска ми се през следващата година хората да бъдат по-щастливи", казва Вилма Карталска.
"Не е нужно хората да са трезви или да са спрели наркотиците, за да заслужават храна, подслон и мило отношение". Такава е философията на "Розовата къща" – нископрагов център за работа с хора, зависими от наркотици и алкохол. В къщата хората получават храна, дрехи и всякаква помощ, от която се нуждаят, докато на местата, където те се събират,..
Екстремните метеорологични и климатични явления са причинили икономически загуби на активи, оценявани на 822 млрд. евро за периода 1980-2024 г. в Европейския съюз, като над 208 млрд. евро (25 %) от тях са настъпили между 2021 и 2024 г. Анализите на Европейската агенция по околна среда показват, че икономическите загуби се увеличават всяка..
На 27 ноември (четвъртък) – забравения Ден на победите, от 16.00 часа в Националния военноисторически музей на ул. "Черковна" 92 в София ще бъде открита изложбата "Войната и творците. Пътят през мрака". Тя представлява аудио-визуално пътешествие, в което войната е представена през очите на творците – художници, писатели, фотографи, които са..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна картина: постоянният престой в социалните мрежи и безкрайното скролване в краткосрочен план привидно намаляват тревожността, но в дългосрочен – увеличават риска от депресивни състояния. Причината е в..
На прага на 2026 година в Lege Artis коментираме бюджета и здравните политики с д-р Стойчо Кацаров, п редседател на Центъра за защита правата в здравеопазването. "Харчат се все повече пари за същото качество и достъп до услуги" , заявява д-р Кацаров. Субсидиите ще се дават на избирателен принцип, и то само на държавни и общински болници, по..
Дебютната изложба "Ло̀но" на Йоана Ангелова-Тодорова е част от 15-ото есенно издание на Международния фестивал, посветен на хартиеното изкуство – София..
Човешкото сърце не е просто анатомия или орган, то е нарицателно, метафора, често експлоатирано в поезията, в литературата, в киното. Много пъти бива..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg