Как се създава късометражен филм в рамките на един снимачен ден с бюджет от около 1000 лева? Как се ражда филмовият разказ и каква е основната сюжетна линия – в "Нашият ден“ споделя Невена Николова, режисьор, сценарист и продуцент на филма "Утрин“.
През 2022 г. "Утрин" е номиниран за най-добър чуждестранен късометражен филм на фестивала в Кан и е сред финалистите на фестивала Lisbon Film Rendezvous, считан за един от десетте най-престижни фестивали за късометражно кино в Европа. В портфолиото си той има още над 30 други награди от по-малки или големи фестивали в Европа, Азия и Америка. На 8 февруари 2023 г. беше официалната премиера пред българска публика на 12 минутната лента.
"Доста се вълнувахме дали ще има хора. Залата беше пълна и публиката беше страхотна. Получихме много смислени въпроси и много ценна обратна връзка. Хората наистина бяха усетили филма, получи се хубав диалог“, казва Невена Николова.
И допълва, че филмът е студентски и е създаден като част от курса по кинорежисура на НБУ, воден от проф. Георги Дюлгеров и гл. ас. Антония Милчева. Идеята за филма се ражда по време на репетициите на студентското представление "Бродим из Бродски" под ръководството на Снежина Петрова в НБУ.
Танцът има централно място във филма, който разчита на езика на тялото и ни връща в забравената епоха на нямото кино. Чрез него е представена биографията на един от персонажите, а от друга страна, чрез танца са изградени взаимоотношенията между двамата герои и тяхното светоусещане и всекидневно съществуване.
"Историята е за двама души, които са много необичайни. Те имат един сутрешен ритуал – всяка сутрин в 8 часа момчето танцува за своята осиновителка, която е облечена тържествено с бижута и му ръкопляска. Така започва всеки техен ден“, посочва режисьорката.
В сюжета се преплитат две основни теми. Първата е за ролята на очите и колко са важни за нашето съществуване очите, които ни гледат. Как, когато някой ни наблюдава с любов и възхищение, ние разцъфваме и политаме, а когато ни гледа с критично неодобрение – ние се проваляме. Другата тема е свързана с потребността на хората на изкуството да продължават да творят въпреки преградите и невъзможността. И как тази потребност може да търси форма на реализация дори чрез тялото на друго човешко същество.
Тя допълва, че не се чувства уютно в света, който я заобикаля. Изкуството е нейното бомбоубежище, в което се спасява от всички негативни емоции, това, което носи всичко, което се случва в света. Начинът, по който хората се отнасят по между си. И цялата тази агресия, насилие и безчовечност, с които се сблъскваме всекидневно.
Посланието
"Нещастието в света е твърде много, така че не добавяйте към него. Отнемайте от това нещастие, както можете, всеки по своя си начин, според своите възможности и сили, нека да отнемем от нещастието на този свят“, казва още Невена Николова.
Чуйте целия разговор в звуковия файл.
Невена Николова е завършила психология и Executive MBA. В края на 2022 г. защитава диплома по режисура в НБУ. Основната ѝ работа е като мениджър на HR консултантска компания, която се занимава с подбор, оценка, обучение и развитие на управленски кадри. Паралелно с това са и нейните творческите проекти – създаването на два късометражни филма ("Утрин" и "Покрив") и едно дипломно театрално представление – "Колекцията" от Харолд Пинтър, което се играе в Университетския театър на НБУ.
В програмата на тазгодишната Киномания е включен филмът "И това е за тази Коледа" на режисьора Петър Вълчев, В него се разказва за възрастен мъж, който разбира, че ще посрещне Коледа сам. В навечерието на семейния празник той разбира, че с дъщеря си и нейното семейство няма да прекарат заедно. И решава да прекара деня на гроба на починалата..
В редакция "Хумор и сатира" обичаме да пътуваме и затова често пъти поглеждаме към далечни страни, та да знаем какво ни чака, ако вземем, та най-сетне хванем самолета нанякъде. Тази седмица погледнахме и към Япония, а какво видяхме можете да разберете в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала..
Оказва се, че много от читателите на Христо Мухтанов са очаквали третата му книга да е също с поезия. Изборът да пише и издаде поетичните си фрагменти в "Полюсът на живота" обаче е печеливш. Прозите на Мухтанов остават поетични, защото, както казва Валентин Дишев, "онова, което наричаме желание да се срещнеш със себе си, да се опознаеш, да..
Какво превръща медийните сензации в неразрешени загадки? Кое в действителност наричаме "феномен" и нужни ли са непременно отговори на всички въпроси? Едва ли ще прозвучи като изненада за някого, че колкото по-загадъчни и необясними са някои случаи или явления, толкова по-силно те провокират любопитството и желанието ни да се доберем до истината. Коя..
В пространството на джаз клуба In The Mood художникът Орлин Атанасов откри самостоятелна изложба с необичайно заглавие "Странни мисли по никое време". Работите са в техниката на асамблажа и колажа. Творецът съчетава разнообразни материали, които открива на битака, или които морето "връща" на брега "вече обработени", за да създаде своите творби...
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg